Beste forummers, sinds een paar maanden een Dsuper ‘73 in bezit. Er ligt een DY3 motor in. Ik ben bezig met het checken waar de auto mee is uitgerust. Dus is het de motor die erin hoort en klopt alles van de motor. De carburateur die erop zit is een W28/36 DLEA1. Maar volgens gegevens die ik in boeken en op sites vind hoort die op een DX 21 of 23 motor.
Op de DY3 zou een 28/36 DM1 of een DLE2 of een DMA3 of een DLEA2 horen.
Zou ik de moeite moeten nemen om het te veranderen? Ik kan me voorstellen dat het type van invloed is op het verbruik.
Hebben jullie tips of iets waar ik verder mee kan? Alvast bedankt voor de moeite.
Mvg Hans.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dat is een interessant probleem!
Goede carburateurs beginnen schaars te worden. Er zijn behoorlijk wat verschillende carburateurs. Zie hier; http://bk23.free.fr/FC.htm
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
mijn Dsuper van ‘70 heeft een 28/36 DLEA2, de motor is een DY2,
het verschil zal hem misshien in de waarden van de sproeiers zitten ?
Als die goed af te regelen is en mooi loopt ??
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lekker laten zitten als het goed loopt. Je zal in de praktijk geen verschil merken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Juist omdat de motor niet heel lekker oppakt met plots gas geven en met gas loslaten begint te ‘jutteren’ ben ik hem uitelkaar gaan halen. Ik vond alleen een wat vervuild filtertje. Laatst is ze nog op Co afgesteld bij Jansen, dus heb ik niks aan de afstelling veranderd. Het verbruik zit op 1:9 á 9.5. Dat zal niet heel slecht zijn.
Ik zag het typeplaatje zitten en ben ik gaan zoeken.
Ik zou best een andere willen proberen maar als ze zeldzaam worden kan het een probleem worden. Als Jansen weer open is ga ik overleggen. Misschien kan hij wat betekenen om een andere te proberen.
Zover bedankt voor de reacties.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet lekker oppakken kan allerlei oorzaken hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Daar heb je helemaal gelijk in. De ontsteking en kleppen o.a. Daar is ook aandacht aan besteed. De ontsteking is nog niet vervangen door de 123 dus dat is nog voor verbetering vatbaar. Dat zou het jutteren kunnen verbeteren. Maar de carburateur kan dat ook veroorzaken. Vandaar dat ik daar aandacht aan geef voor ik wat anders ga doen.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
check hem ook op valse lucht. kijk of het toerental omhoog gaat als je er remmenreiniger op spuit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ga ik doen. Goede tip!
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Op mijn Dsuper 1972 DY3 zit een 28/36 DLEA2 (W26 - 00)
DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane
Dus ook een DLEA2.
Ik zou zeggen dat een carburateur voor een 21 toch meer benzine er door laat. En dat je verschil zou kúnnen merken.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
In de RTA die ik van de D-Super heb is vermeld dat vanaf september 1969 op deze motor de Weber 28/36 DLEA-2 gemonteerd werd.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Van de week bij Herman Jansen een DMA3 carburateur erop gezet. En ook een 123 unit. Een setje nieuwe bougiekabels maakte het kompleet.
Co is gesteld en de ontsteking staat mooi op 14°. Ik moet zeggen het is bijna een verschil van dag en nacht. Oké, om te zeggen dat de carburateur het verschil maakt, dan kan ik dat niet. Ik heb niet de onderdelen eerst afzonderlijk getest. Maar de oude DLEA1 was de voet krom en de asjes van de gaskleppen erg slecht. Het centrifugaal mechanisme van de ontsteking vervroeger was ook flink uitgewoond. Nu een betere gasrespons, met gas loslaten geen ‘gejutter’ meer en het voelt zoveel beter tijdens het rijden. Kost een paar centen maar toch blij dat ik het heb vervangen. Al hoewel Herman echt niet je het vel over het hoofd trekt.
We ontdekten dat het slangaansluitinkje onderaan het inlaatspruitstuk verstopt zat. Ook weer gefikst.
Nu op naar een andere stuurbekrachtigings unit. Die bekrachtigd slecht en ik zag dat er een harmonicahoes is gescheurd. Weer werk aan de winkel. Maar dat kan mooi in de garage waar ze van de winter in gaat. Als iemand daar tips over heeft over handigheidjes daar omtrent houd ik me weer aanbevolen.
Alvast bedankt!
Mvg Hans.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
harmonica hoes stuk is afkeur! Haal de radiator weg en je kan overal lekker bij. Is ook een film van bij DSTT starring: Me….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ansarin schreef:Van de week bij Herman Jansen een DMA3 carburateur erop gezet. En ook een 123 unit. Een setje nieuwe bougiekabels maakte het kompleet.
Co is gesteld en de ontsteking staat mooi op 14°. Ik moet zeggen het is bijna een verschil van dag en nacht. Oké, om te zeggen dat de carburateur het verschil maakt, dan kan ik dat niet. Ik heb niet de onderdelen eerst afzonderlijk getest. Maar de oude DLEA1 was de voet krom en de asjes van de gaskleppen erg slecht. Het centrifugaal mechanisme van de ontsteking vervroeger was ook flink uitgewoond. Nu een betere gasrespons, met gas loslaten geen ‘gejutter’ meer en het voelt zoveel beter tijdens het rijden. Kost een paar centen maar toch blij dat ik het heb vervangen. Al hoewel Herman echt niet je het vel over het hoofd trekt.
We ontdekten dat het slangaansluitinkje onderaan het inlaatspruitstuk verstopt zat. Ook weer gefikst.
Nu op naar een andere stuurbekrachtigings unit. Die bekrachtigd slecht en ik zag dat er een harmonicahoes is gescheurd. Weer werk aan de winkel. Maar dat kan mooi in de garage waar ze van de winter in gaat. Als iemand daar tips over heeft over handigheidjes daar omtrent houd ik me weer aanbevolen.
Alvast bedankt!
Mvg Hans.
dus je hebt nu een DY3 blok met de DMA3 carburateur, en daarvoor de DLEA2
Nee, daarvoor een DLEA1.
En ja, nu een DMA3.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK