9 van de 49
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 september 2021 11:27 AM
  [ # 121 ]

Rechter binnenscherm gaar. Precies in de uiterste hoek waar je er niks van voelt of ziet natuurlijk. Dus ook precies op zo’n manier dat buitenscherm & binnenscherm eruit moeten om dat goed te herstellen.

Ach nou ja, dat is voor dit jaar wel het enige wat eraan verrot is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 september 2021 03:24 PM
  [ # 122 ]

Eerst maar eens een poosje wat anders gedaan om hier eens een snood plan op te verzinnen. Het ding is uiteindelijk over het geheel gewoon nog veel te goed om ‘m hierom weg te flikkeren; er komen wel roestproblemen aan op den duur maar zover is het verder nog niet en als dan de aandrijflijn er mooi strak en droog in ligt, de remmerij (weer) keurig fris is en het onderstel geen blijk geeft van echte problemen moet je eigenlijk gewoon kijken wat er nog kan. Ik bedoel, bij elkaar opgeteld is die koets nog altijd beter dan die van de Xantia Break was en daar moet ik bij nader inzien toch ook een jaar of drie in gereden hebben met diverse onzichtbare (en/of genegeerde) knapperig krokante plekken.

Dus. Modderkuipje er maar eens uit getrokken en daarachter is alles spic & span. Geen extra verrassingen dus. Als je nu over noodzakelijk werk praat kom je op drie gaten uit die eigenlijk niet meer kunnen. Daar gaan we dan maar eens lekker ouderwets ranzig APK-laswerk in zetten. Daarna overleven die spatborden de komende twee jaar of zoiets eerst wel weer en dan kunnen we daarna altijd nog zien. Want OK, dat is niet de goeie manier, maar ik hoef er uiteindelijk ook geen nieuwe auto van te maken. Het ding moet betrouwbaar in elkaar blijven zitten en als het even kan een soort van redelijk blijven tonen en dan is het goed genoeg. Drie of vier plaatjes erin beunen dus, dan opnieuw afwerken en daarna lekker afwachten tot er een nieuw gat in valt. En dan rinse & repeat, als er verder geen al te dolle dingen bij komen.

Aan de andere kant, als ik sommige E46’s met verse APK rond zie rijden met dikke korsten buiten op alle spatborden is het nog maar de vraag of dát allemaal niet al overkill is. Eigenlijk is het jammer dat PUR weer zoveel vocht vasthoudt, anders blies ik dat randje gewoon lekker vol, dan stevig in de roestvertrager en in de strijkkit en dan gewoon weer doorrijden.

Maar goed. Er is weer een plan, kunnen we weer gewoon stug verder.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 september 2021 06:58 AM
  [ # 123 ]

Goh, ik ben wegens verkansie ook eens een dag of tien niet op het forum. Lekker bezig Derk!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 september 2021 09:01 AM
  [ # 124 ]

Dat hitteschild bleek heel simpel op te lossen te zijn. Er waren een paar van die plastic moertjes (hoe heten ze wél?) kwijt en de gaten in het schild waar die op kwamen waren erg groot geworden. Ik wilde daar eerst stukjes aluminium plaat op poppen, maar ik kwam in m’n verzameling kleinmateriaal van die grote ronde vloerbedekkingsklemmen uit een of andere Citroën tegen. Die pasten op de stiftjes onder de koets én waren groot genoeg om dat schild alsnog op z’n plek te houden. Omdat die klemmen niet erg ver op de stiftjes wilden heb ik er nylon carrosserieringen tussen gelegd waarvan ik allang vergeten ben waar ik die van over heb. Dat is dan tenminste weer eens ouderwets met de restjes van iets anders geheel voor nop opgelost.

Verder wil ik vandaag de inmiddels behandelde roest afwerken met primer en als het even kan met strijkkit waar nodig en er kunnen wat kleinigheden terug onder de auto worden gezet. En natuurlijk moet ik achter aandrijfassen aan, kan ik beter meteen de stabilisatorrubbers even vernieuwen nu daar geen roestkorst meer tussen zit om ze gesloten te houden (stabistokjes zijn prima in orde) en misschien is het wijs om alvast de ontluchtingsnippels achterop even mee te vernieuwen. Die gingen bij de vorige klus nog net open, dus die had ik toen al genomineerd.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 september 2021 10:53 AM
  [ # 125 ]

Overigens heeft die auto een leuk experimentje gedaan. De achterkant van de bodem is normaal gesproken afgewerkt met een paar lappen plastic. Bij deze auto missen die aan de linkerkant. Rechts zijn ze compleet, intact en vooral aanwezig. Wat blijkt nu bij de bodeminspectie? De linkerkant van de bodem heeft aanmerkelijk meer last van roest dan de rechterkant! Het ziet er erg naar uit dat die plastic schilden behoorlijk effectieve pekeldeflectors zijn. Ik ga ze voor de linkerkant ook maar eens ergens opdrijven, want dat heeft blijkbaar zin. Ze zijn nieuw niet bijzonder goedkoop, dus ik denk dat ik maar eens op de sloop ga kijken of ik de twee missende trimmetjes kan vinden. Het is immers geen slijtagespul, dat kan prima tweedehands.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 september 2021 03:10 PM
  [ # 126 ]

M’n nieuwe wielnaaf is een dag eerder dan verwacht in huis, dus die kan erin. Aandrijfassen zijn prijzig genoeg om toch eerst even bij de sloop te gaan shoppen; één heb ik nu die heel erg duidelijk beter loopt dan de as die ik heb, de andere heb ik morgen. Dat betekent dat in de loop van morgen, tijdens het drogen van alle afwerkingsmaterialen onder de auto, de meeste onderdelen aan de achterkant er wel weer onder kunnen. Mooi zo. Dan komt er weer een béétje schot in de zaak.

Vanavond de meeste behandelde plekken afkitten met strijkkit, dan kan er morgen anti-steenslag over en als dat droog is waar nodig nog een verfje. Daarna is ook de behandeling van de bodem wel weer grotendeels gezien. Zo wordt het ook wel weer wat voor de komende paar jaar en uiteindelijk mag je er ook niet veel meer dan dat van verwachten. Als ‘t dan nogsteeds over het algemeen geen half ingestort kadaver is, knappen we dan gewoon nog een keer op wat er dan nodig is. Want niet alleen is het ondanks alles nog altijd geen gaar hok, het is bovendien serieus een fijne auto. Dus dan mag je er ook iets aan doen uit liefhebberij, zolang dat liefhebberij kan blijven.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 september 2021 05:12 PM
  [ # 127 ]

En dan word je onderweg met de nultwee om onderdelen voor je Compact te halen ingehaald door iemand in een Compact die een deur van een nultwee ergens heeft opgehaald. Dat zijn dan weer de leuke dingen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 september 2021 07:42 PM
  [ # 128 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 september 2021 09:46 PM
  [ # 129 ]

De rechter aandrijfas is vervangen, aan de rechter kant zit de remmerij er ook weer onder. Ik heb de handrem nu dan ook maar weer opnieuw afgesteld. Die zit nu bij vier klikken goed vast in plaats van dat-ie bij klikje 10 tegen de armlegger zit en nóg niks houdt. Dat betekent dat het werk waar dat gesleutel om begonnen was in ieder geval klaar is Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 september 2021 11:59 AM
  [ # 130 ]

Linker aandrijfas erin gevochten (tip: koop *altijd* nieuwe naven als je die handel van z’n plek moet hebben want dan gaat het véél makkelijker). Stabi er weer onder gevochten (nieuwe rubbers, dan is het ineens ook weer een hele strijd om de boel eronder te krijgen) en de bandenbak zit er weer onder. Ook vechten. En nu ben ik er volkomen zat van. Ik ga vanmiddag iets anders doen, die perenkist bekijkt het maar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 07 september 2021 12:13 PM
  [ # 131 ]

Lekker een rondje rijden? Mr. Green

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 07 september 2021 03:12 PM
  [ # 132 ]

In wel de 02 neem ik aan.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 september 2021 04:05 PM
  [ # 133 ]

Dat dus. Prima weer voor. Vanavond nog wat kit verstrijken, dat moet nog wel kunnen zonder er een matpartij van te maken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 september 2021 04:20 PM
  [ # 134 ]

Maar die stabilisator, daar zit bij de Compact-E46 een van de weinige foutjes in de sleutelergonomie. Alles is zo los en weer vast eigenlijk, maar als je die stabi er weer onder hangt met nieuwe, strakke rubbers willen de klembeugels er niet meteen helemaal diep genoeg overheen en dan past-ie niet goed tussen de achterste accubak (voor de zespitter) en de stabi-steun door. En dan wordt het ineens een geouwehoer van niks. Of een tweemans klus, maar dan nog.

Maar hij hangt wel natuurlijk, met verse boutjes en al. Dat waren de enige die nog net niet rond waren geworden, de rest kwam er keurig intact af.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 september 2021 07:53 AM
  [ # 135 ]

Lekker bezig man. Die auto wordt zgan!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
9 van de 49
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook