Hoi,
Mijn lak van m’n BX is aardig mat geworden, en op het dak zelfs vlekken van de zon, is dit goed met Commandant 4 weg te halen, zo ja? hoe ga ik te werk, en kan ik dit zomaar op de openbare weg doen ?
Ik hoor slechte verhalen over Commandant 4, dus vandaar dat ik in dubio zit.
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Ik heb laatst mijn pot Commandant weggesmeten, neemt gewoon teveel af.
Overgeschakeld op siachrome , kost veel meer maar werkt veel makkelijker en beter resultaat.
Ik ben blij dat ik nu met een vloeibare ipv. een pasta reinig, met die pasta zie je niet genoeg wat je doet.
Reinigen is 1 ding, gaat die wel van blinken maar niet genoeg en ook niet blijvend. Achteraf een beschermlaag aanbrengen is echt een must.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Commandant inderdaad links laten liggen.
De korrel in commandant breekt namelijk niet af, waardoor je erg snel door de lak heen kunt schuren én waardoor het resultaat niet optimaal is. Zie het als schuurpapier. Wanneer je enkel met een grove korrel schuurt, krijg je een dof resultaat.
Modernere middelen hebben een afbrekende korrel. Dit is een veiligere én mooier afwerkende optie.
Goede merken zijn: Meguiars (wel prijzig, maar erg goed in de handmatig te verwerken middelen), Monello (huismerk van Carclean en ook echt heel prettig), Rupes, 3M etc.
Let bij een merk als 3M wel goed op wat je koopt.
Nog een tip: selecteer de juiste polijstpad bij je werk. Dit bepaald een flink deel van je resultaat!
Plaats anders eens een foto van de auto?!
Bedankt,
Dan laat ik Commandant 4 links liggen bij deze, ik heb zelf geen polijsttol. Is goedkoop te krijgen zag ik laatst.
Zal morgen eens een foto maken, van de koets zelf, en van het dak. Het dak is er het ergste aan toe.
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Die Siachrome dat ik gebruik (Zwitsers merk) die kun je ook met de hand gebruiken, ik heb ook geen echte polijstmachine, gebruik een excenter schuurmachine op lage snelheid, werkt ook, morgen doe ik de Saab en de Honda, diepreinigen, fijn reinigen , bescherming. Misschien dat ik bij de C8 nog wat doe, zal zien hoeveel tijd ik nog heb.
Wel eerst wagen wassen, je wilt het vuil er niet in wrijven.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Uiteraard, wassen moet altijd eerst he Vandaag nog gedaan
Wel leuk zoveel auto’s
Heb helaas geen schuurmachine, heb ook nog geen schoonmaak spul gehaald, wel voor de bekleding, die ga ik eerst doen. Hoop dat dat goed gaat werken.
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Aangepast, vrouw vond dat er wat weg moesten…
Is het beste eerst van binnen kuisen, ook de deursluitkanten, is maar poetsen, blinken doet het daar meestal wel, dan buitenkant.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Een elektrische excentrische schuurmachine zou kunnen, maar let wel op voldoende uitslag!! Hoe meer hoe beter. Deze machines zijn enkel niet gemaakt voor dit doel.
Beter is te kijken naar een echte polijstmachine. Vaak komen die in sets met polijstpads er bij. Carclean.com heeft bvb de DAP en shineyourcar.co.uk heeft ook betaalbare machines.
Handmatig kan ook prima, maar het is wel veeel meer werk en het resultaat met een machine is eigenlijk altijd mooier..
Vermits mijn pad een beetje groter is dan de machine zet ik die ook nog eens 5 mm uit center
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zoals beloofd, excuses voor de vertraging.
Dit is het dak op dit moment
En dit is de motorkap, beetje dof maar niet slecht.
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
die vlekken op je dak is de lak gewoon weg. dat kan je er helaas niet oppoetsen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat dak is te ver heen, de motorkap gaat misschien nog wel lukken. Ondanks dat alleen wel op de pot van Commandant 4 staat dat die ook geschikt is voor metallic lakken is die echt te grof, ik zou echt eerder voor 5 gaan.
Ik heb mijn BX van het voorjaar helemaal met Commandant 4 gedaan. Was 2 dagen werk, was echt gesloopt, maar na 2 jaar onder een boom stil gestaan te hebben was die echt weer als nieuw. Het is een puist werk, maar het is het zeker waard. Wit is alleen een niet-metallic lak dus wel weer geschikt voor 4.
IMG_20170409_130214 by Timo van Vuurde, on Flickr
IMG_20170409_142045 by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
je lak polijsten is niet een kwestie van ff wat p0lijst middel erop wrijven….kijk ermee uit. Je bent voordat je het weet verder van huis dan je al was…...
Wat je minimaal moet doen voor enigszins fatsoenlijk resultaat:
Eerst de auto goed wassen met de 2 emmer methode (ken je hem niet? google hem of stop nu al meteen!)
Daarna de lak kleien (google het. Ken je het niet? Stop dan nu meteen!)
Hierna de lak droog maken met een goed droog doek (nee; geen zeem…....)
Dan kun je langzaam gaan denken aan polijsten.
Beste is om zo voorzichtig mogelijk te beginnen; met de hand is nog altijd het voorzichtigst.
Lees je in het polijsten in of vraag info van een carclean forum bijvoorbeeld!
En zoals al gezegd; bescherm de lak na het polijsten met minimaal een sealer, een goede wax of zelfs keramisch!
Maar vooral; lees je eerst eens in een forum als carclean.nl en bekijk wat youtube filmpjes van hoe wel en hoe het niet moet…...
O en commandant gebruiken op je lak?; als jij het fijn vind om je handen met een staalborstel schoon te maken dan moet je commandant gebruiken…..Commandant is goed om je (blanke) aluminium delen op te poetsen of te polijsten, maar niet voor je lak!
Nou, nou, wat een horrorverhaal…
Mijn ervaring is dat Commandant 4 prima geschikt is voor verweerde lakken en het verwijderen van diepere krassen. Ik heb het jarenlang daarvoor gebruikt, met prima resultaten.
Gewoon auto wassen, Commandant 4 met de machine aanbrengen (kan ook goed op een nog natte auto) daarna de auto nog een keer wassen, drogen en vervolgens goed in de was zetten. Showroomglans.
Dat gedoe met twee emmers, klei en allerlei dure wondermiddeltjes lijkt me dan ook maximaal overdreven.
Tenzij je met je auto naar Pebble Beach wilt natuurlijk:smt126
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geniaal, een topic van vier jaar oud afstoffen met een horrorverhaal
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste