Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ach, de kop is ook aluminium.
In de jaren 70 was het moeilijk om een goede kop voor de langeslag motor te vinden.
Iets met leidingwater.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rvdb20 schreef:
Koelcapaciteit van die Aluminium radiator is wel heel goed. Koelwatertemperatuur is beduidend lager dan met de 3-rijer.
De vraag is of dat nou het doel is wat we nastreven. Immers, een motor die goed op z’n bedrijfstemperatuur komt slijt minder en verbruikt minder. Mijns inziens kan, zoals eerder gezegd, met een 3- rijen of zelfs standaard radiateur bij een gezonden motor voldoende tot ruim voldoende koelcapaciteit gegenereerd worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De thermostaat regelt natuurlijk hoe snel je motor op temperatuur komt. De radiateur bepaald je koelcapaciteit. Bij warm weer en filerijden/stadsverkeer geeft het extra reserve.
waterman schreef:Mijns inziens kan, zoals eerder gezegd, met een 3- rijen of zelfs standaard radiateur bij een gezonden motor voldoende tot ruim voldoende koelcapaciteit gegenereerd worden.
Kan. Maar een DS is gewoon een auto met veel koelproblemen in de praktijk. Dus de definitie van gezonde motor is? En de blokken zijn 50 jaar oud.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
toen ik ds reed had ik een gereviseerde 3 rijer in de DSuper5 op LPG. ik reed ook met kruissnelheid van 140 km/u naar zuidfrankrijk zonder noemenswaardige koelproblemen. alleen gescheurde waterslangen in Cannes, maar dat telt niet..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het wordt pas leuk als je dan met al die hitte onder de motorkap in de file komt
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Filerijden is met een standaard koelsysteem en een motor die goed in orde is ook geen probleem, leert de ervaring.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rvdb20 schreef:Maar een DS is gewoon een auto met veel koelproblemen in de praktijk. Dus de definitie van gezonde motor is? En de blokken zijn 50 jaar oud.
Dat een Ds “gewoon een auto met veel koelproblemen” zou zijn durf ik te betwisten, gebaseerd op 25 jaar ds ervaring. Het is echt niet waar namelijk. Een gezonde motor? Een motor die van binnen schoon is die goed is afgesteld en niet versleten is. En dan kan ook prima op lpg. Files? 40 graden? LPG? Geen problemen gehad. Nooit. Ook niet als ik 180 reed bij 30 graden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Met een gezonde radiator is rijden meestal geen probleem.
Uit eigen ervaring gaat dat prima met een 2-rijer.
Het probleem begint bij file rijden. Ook dan koelde mijn 2-rijer nog steeds voldoende (DSpecial, benzine, dat wel..) Maar (bijna) vapour lock is mij al wel eens overgekomen bij warm weer.
De motorruimte is wel wat afgesloten en de warme lucht blaast langs de motor.
Wat dat betreft is er toch wel een koelprobleem…
Met een puntje gas hou je hem wel aan de praat maar op zo’n moment zou ik wel een extra IE fan willen hebben…
Ook al weet ik niet zeker of dat helpt, maar Citroen heeft em niet voor niets bedacht.
Na meer dan 200.000 Kilometer met een DS21IE zowel op benzine en LPG. En daarna nog 50.000 met een DS 23IE, nooit enig probleem met koeling gehad. Ook niet midden in de zomer in Italië.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb een paar keer koelproblemen gehad met mijn 2-liter, en met mijn Traction (langeslag 1911 cc). Dat was elke keer te wijten aan scaling uit de motor die was losgekomen en de koelkanalen van de radiateur verstopten. Dit zou dus ook gebeurd zijn met een super aluminium radiateur. Bij mijn huidige 2,3 liter heb ik het waarschuwingslampje van de achterruitverwarming aangesloten op de electrische koelventillator, zodat ik kan zien wanneer hij aanslaat. (= temp>82 graden) Ook heb ik het originele (=waardeloze) temp metertje in mijn dashboard. Wanneer het warmer is dan 30 graden gaat hij wel eens aan. Of wanneer hij heel lang stationair staat te draaien bij 20 graden. Het metertje in het dashboard komt echter nooit in de buurt van het rode gebied
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan moet je het vingertje een beetje verbuigen zodat ie wat hoger aangeeft.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even terugkomend op de koeling:
Gisteren redelijk warm, stadsritten en wachten bij de verkeerslichten.
Meter blijft mooi in het midden.
So far so good.
Het is wel een DSpecial op benzine maar hij lijkt dus wel goed te koelen.
rvdb20 schreef:Je hebt het vast over deze Radiateur? Had hem laatst op hun website gezien maar ik ken hem verder niet…
https://ds21.eu/radiateur-4-rijen-65.html?cat=Mocht je nou echt een upgrade willen kun je ook deze nog overwegen. Ja kost meer maar is echt een mooi ding en werkt heel goed.
https://www.performance-parts.eu/product/citroen-ds-radiateur-speciaal-aluminium-koelproblemen/
inderdaad kost heel wat jammer genoeg niet voor ieders budget
vroeger had mijn vader een nieuwe DS 23 IE , en die had het bij hitte in Zuid Frankrijk ook altijd heel zwaar. balanceerde altijd in de file net op het randje. Toen heeft de dealer in Rotterdam (“koeling is gewoon wat moeilijk bij deze auto’s , meneer”)de nodige rubber strips van de motorruimte-plaatwerk weggehaald om de lucht uitstroom te verbeteren (komt er makkelijk in, maar moeilijk er uit). leek wel wat te helpen daarna.
bij mijn eigen DS 23 IE steeds de billen vastknijpen (rode lamp nooit aan, maar altijd tegen het rood in hitte, file en bergop) NA vervangen van de 3-rijen radiator (via de club). toen nogmaals een andere er in, hielp niets. (blok lijkt schoon, alles goed afgesteld, nieuwe waterpomp en thermostaat)
blijkt nu dat er horizontale lamellen inzitten ipv V vormige, die een veel groter koeloppervlak zouden geven.
wat is de mening van het forum ? klopt dat ?
ik heb toen -alle problemen en steeds weer in/uitbouwen zat- een Alu radiator laten maken door de Eindhovense Radiatoren Fabriek. goede club mensen die meedenken. en ik moet zeggen : prima koeling !
maar na 2-3 jaar begon de radiator KVS te zweten, bij afpersen op 8 plaatsen kleine lekkkages op rand van roelrib naar het blok. hadden ze niet eerder gezien. gerepareerd onder garantie met speciaal spul.
zou dat door de electrolyse (goede term ?) komen tussen gietijzeren blok en alu radiator ?
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ik dacht laat ik nog maar eens inhaken op dit onderwerp.
Mijn DV blok ofwel een ID 19, wordt ook een beetje warm met het huidige weer. Dat is niet alleen in de file, maar ook bij 100km/h. Als het wijzertje net tussen het witte vlakje en het rode vlak staat besluit ik met draaiende motor eens de temperatuur te meten boven in de radiateur met een ktype thermokoppel. Ik meet 96 graden. Al aardig dicht bij het kookpunt van het koelgoedje, want er staat daadwerkelijk 100 graden in de specs, ook al is het geen water. (even los van de iets hogere druk in het koelsysteem, waarmee het kookpunt stijgt)
Waar ga ik de oplossing zoeken?
- De motor draagt blijkbaar wel voldoende warmte af op de kvs,
- De kvs lijkt echter zijn warmte niet kwijt te kunnen in de radiateur.
- de thermostaat in een bakje met heet - > kokend water gelegd en die werkt naar behoren.
Ik neig er dus naar dat de radiateur in mijn auto zijn beste tijd heeft gehad of zijn er nog ander verklaringen die toch meer in de motor zelf zitten die zorgen voor de hogere temperatuur. Als in de motor zelf de warmte niet goed wordt afgestaan zou het blok te heet worden maar de kvs juist minder heet toch?
Trouwens heeft mijn radiateur wel ouderdomsverschijnselen en heeft aan de voorkant wat ingedeukte lamellen en sporen van eerdere lekkage (groene aanslag). Redleijk kans dus dat ie niet doet wat ie moet.
Heeft iemand nog tips om dat te toetsen? Ik hou er niet van dingen te doen zonder goeie onderbouwing
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.