Totaal aantal Berichten: 25572
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hej Derk, Als je na het vechten het af hebt moet je toch een heel blij gevoel krijgen? Ga een stuk rijden in dat ding man!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O zeker, en wat helemaal te gek is: op een paar kleinigheden na is het uiteindelijk heel weinig vechten onder zo’n auto. Ik bedoel, gewoon op twee bokjes onder de achteras de halve achterkant uit elkaar kunnen pakken én weer in elkaar kunnen zetten is op zich een hele verademing ten opzichte van sommige vechterij die ik al wel eens onder auto’s beleefd heb.
De achterkant zit nu weer in elkaar op één plastic onderplaat na die ik niet heb kunnen organiseren en die dan dus eventueel alsnog bij de dealer vandaan moet komen. Dat is vrij prijzig voor een stom lap plastic, maar daar blijft de bodem zeer waarschijnlijk wel langer heel van (en anders zie je er in elk geval minder van ). Ik denk dat ik dat, voordat de winter losbreekt, alsnog een keer bestel; eronder zetten kan zonder verder van alles los te hoeven maken.
Aan de voorkant doe ik nog een snelle inspectie op speling en/of rare geluiden en dan ga ik er eerst eens mee rijden om te kijken of de achterkant zich nu weer een beetje gedraagt. In de auto hoor je niks bijzonders, maar het is met de keuring op het oog niet onnut om de gekke dingen die onder de auto overduidelijk zijn alvast in ieder geval even te noteren. Dan volgt de rest vanzelf via het keuringsrapport
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kijk eens aan. De auto rijdt weer als vanouds, is nog wat stiller dan eerst én staat op de handrem nu als een transformatorhuisje. Het was wel aardig overigens dat de BMW-specialist hier in de buurt mijn theorietje over het slecht werken van de handrem door die stofplaten onafhankelijk bevestigde. Als er, zeker ter hoogte van het stelmechaniek, een stuk van die plaat mist trek je de schoenen scheef en dan 1) krijg je de boel bijna niet afgesteld en 2) houdt het hele verhaal niet lang stand. Het kan dus echt maar op 1 manier goed, en zo zit het er nu eindelijk onder.
Probleem, kortom, opgelost.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
https://www.ad.nl/video/productie/transformatorhuisje-ontploft-in-bergen-op-zoom-56342
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk
Om het geheel af te werken heb ik vanmiddag lekker in de brandende zon een emmer sop over de auto gestort. Krijg je kalkvlekken van, maar omdat ik een zeem speciaal voor de auto veilig houd was dat met een natte zeem en een droge microvezeldoek ook zo weer opgelost. Vanavond, eerder had ik tijd noch zin, heb ik er nog een Meguiar’s speedwaxje achteraan gejaagd en de stofzuiger even snel diagonaal door de binnenkant gehaald.
Gedetailleerd geneuzel onder de auto ligt me uiteindelijk dan toch nog weer beter dan detailing. Zal wel een oude beroepsdeformatie zijn: in de archeologie leer je dat gepiel met kwastjes heel erg snel af. Bovendien is dat een vak waarin je auto per definitie altijd smerig is en daar leer je dan ook vanzelf weer iets te prima mee leven. Maar in werkelijkheid is het natuurlijk ook wel zo dat je zo’n BMW met alle poetskrasjes & Appie-schrammetjes en, na een lang leven in het Drentse bos, vol eikel- & kastanjedeukjes en harsvlekken never weer écht naar nieuwstaat poetst, dus die emmer sop erover leeg kiepen & dan een lui speedwaxje is prima goed genoeg
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25572
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jij gaat al veel verder dan ik: Ik gooi er een sopje overheen met wax in het sop. Heb gelukkig ontkalkt water dus alles droogt streeploos op. Ik knutsel ook liever aan de techniek dan aan de lak…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dito.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voor de APK-keurmeester zijn de remleidingen naar achter in alle klemmetjes net een beetje te ‘net-wel-net-niet’ om er in één keer een nieuwe goedkeuring op te plakken. Maar de toestand van de auto had hem aangenaam verrast en dus werd het advies dan ook om er dan gewoon nieuwe leidingen onder te leggen. Sowieso aangezien de auto dat gewoon waard is, maar ook omdat er al eerder nieuwe uiteindjes aan gefröbeld zijn en het vanaf hier anders snel in een ranzige bende verandert.
De man heeft gelijk. Ik zal eens kijken hoe ik dat op een nette manier verbeter. Dat zou neerkomen op leidingen én remslangen, want natuurlijk zijn de wartels allang vastgerot, maar dat is verder niet erg. Daar wilde ik toch al het één en ander aan beslag van vernieuwen.
‘s Kijken dat ik materiaal ga regelen om dat verhaal erdoor te krijgen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tip: originele leidingen van de dealer. past top, staat mooi.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eens, maar hoe ik die lange lappen heel thuis krijg is me nog een raadsel
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In die berlingo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En niet alleen dat, maar als je originele leidingen pakt weet je ook zeker dat de uitlaat, de tank en het differentiëel onder de auto uit moeten. Da’s niet heel simpel, zeg maar. Met leiding van de rol kun je, voor zover ik nu kan zien, de boel in ieder geval van links naar rechts werken zonder het differentieel te moeten uitbouwen. Dan zit je alleen nog met links over de tank, maar daar zou leiding van de rol ook wel eens toegeeflijker in kunnen zijn.
Komt ook bij dat als je zoveel spullen uit gaat bouwen je er weer vreselijk voor op moet passen dat je dan niet ook meteen hardyschijven, steunlagers, diverse rubber bussen en weet ik wat niet al sloopt. Het was niet de bedoeling om er (nu al) mee in een restauratie terecht te komen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar dat is allemaal gefilosofeer over niks, want na een belletje met de dealer blijkt dat de leidingen die BMW hier zelf voor levert niet voorgevormd zijn Ja, kijk, dan kan ik ze net zo goed zelf van de rol gaan maken. Dat scheelt een boel gedoe met levertijd. Het voordeel is wel dat ik dan de naarste bochten waarschijnlijk in situ kan aanleggen zonder het differentieel te demonteren. De tank moet vrijwel zeker in ieder geval los, maar daar kunnen we dan ook ter plekke studie van maken. Naar is dat wel als de tank los moet, want de tankophanging is precies net een risicogebied qua roest
Voor de rest is het een kwestie van een eind soepel snoer regelen dat in de leiding past zodat je niet alsnog de boel dicht buigt in de scherpste bochten en dan gewoon op de ouderwetsche manier er op losgaan.
Maar goed. Dat is dan allemaal wel weer overzichtelijk te maken. Het wordt dan in ieder geval mogelijk om de levertijden voor spullen die onbedoeld opgeven zodanig in te programmeren dat je in de tussentijd in elk geval de leidingen erin draperen kunt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gestripte VD-draad als tijdelijke vulling van de remleiding?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, zoiets. Als het er na het buigen maar redelijk makkelijk weer uit komt, verder hoeft het niet veel voor te stellen. Maar dat komt wel goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!