Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij de DS Break die ooit had kon ik ook nooit de tank helemaal leegrijden - dacht ik. Meer dan 50 liter ging er nooit in. Het interne filter toen verwijderd en een filter in de leiding geplaatst. Haalde eigenlijk niet uit. Dit is waarschijnlijk de verklaring. Goed gezocht!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het stutje tussen anti-klotsschild en het ontluchtingspijpje zat tegen brandstofniveau opnemer, dus dat was geen succes. Uiteindelijk het probleem opgelost door 2 kleine gaatjes in de tank te boren vlak bij de niveauopnemer, aan beide kanden van het pijpje (je kunt het pijpje voelen als je met je vinger door het vlottergat gaat) Met enorm gepiel is het gelukt hier een ijzerdraadje door te pielen, om het pijpje heen, en deze lekker strak vastgewikkeld. Nu zit het pijpje goed vast. Daarna met epoxy eroverheen gegaan om de gaatjes goed dicht te maken. Er zat ook een scheurtje in het uitstekende pijpje van de ontluchting (daar waar je de ontluchtingsslang op aansluit) dos ook die eerst grofgeborsteld en ook daar epoxy overheen gegoten. Ik heb daar goede ervaringen mee om tankproblemen mee op te lossen. Nu is alles dicht. Had nog wel een benzinetoevoer probleem; De mechanische benzinepomp hield er mee op, op het drukste kruispunt van het dorm natuurlijk…. Gelukkig had ik al een nood electrische pomp erin geschroefd en bedraad als backup, dus ik was binnen 10 minuten weer oppad. Thuis de mechanische pomp eraf gehaald, plaatje gezaagd en die tegen het open gat geschroefd. Voordeel; Vervelende tik is weg, en de DS start meteen ook als hij een weekje heeft stilgestaan.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Okee, Met dank aan een hint van rvdb20 heb ik weer eens mijn inmiddels 25 jaar oude cruise control set van Halfords uit het schap gehaald. Deze set, bestaande uit magneetjes en een opnemer, een brein, en een vacuum cylinder met een kabeltje, heeft al in mijn opel astra diesel, mijn Toyota Hi-Ace, Nog een astra, en een Sssangyong gezeten,samen goed voor een tonnetje of 6 rijplezier. Ik heb hem ook al eens ingebouwd in een DS en in mijn Traction, maar bij beiden was dit geen succes. Hoofdprobleem was een goede stabiele vacuum bron. Normale autos hebben een rembekrachtiger, maar de DS doet dat effe anders…
Destijds bij mijn break een T stukje op het dunne slangetje van de carterontluchting van carb naar dikke pijp, en later een gaatje bijgeboord in het spruitstuk. Ook bij de Traction een gaatje in het spruitstuk. Elke keer was dat geen succes bij het bergachtige gebied waar ik woon. Zodra het stevig bergop gaat threkt de cruise control de gasklep ver open, en verdwijnt het vacuum, waardoor hij de gasklep weer loslaat, waardoor er vacuum ontstaat en hij hem weer opentrekt etc. etc. Nu heb ik een ander plan om een betrouwbaardere vacuum source the krijgen; Ik heb een vacuum terugslagklep van een mercedes van de sloop gehaald, en een leeg wegwerp campinggasflesje voorzien van een luchtnippel. Ik hoop dat deze 2 samen zorgen voor een stabielere vacuum bron.
Heeft iemand ervaring met deze cruise control setjes op een DS?
Ik rij al jaren met een equis cc ook in der tijd gekocht bij halfords ik heb een gaatje geboord in het inlaatspruitstuk nippel eraan en het werkt de puls nodig om te meten komt via de min van de bobine.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
In de wat oudere volvo’s 850, v70, v40, v50 zit een elektrische vacuumpomp voor de CC, die werken prima, scheelt je boorwerk en je hebt geen last dat het vacuum wegvalt bij ‘plank’ gas
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In de SM had ik dat probleem ook. Ik heb dat destijds opgelost met een Vdo compact tempomat die een elektrische stelmotor heeft. Ideaal ding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar in de sm zit een vacuumbox. Omdat ook diverse zaken in het dashboard op vacuum werken. De ventilatiekleppen als ik het me goed herinner.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:In de SM had ik dat probleem ook. Ik heb dat destijds opgelost met een Vdo compact tempomat die een elektrische stelmotor heeft. Ideaal ding.
Precies zo’n VDO had ik ook in m’n eerste Xant, een TCT Break. Werkte perfect
Toen die Xant er uit ging, is het systeem eruit gehaald en in de Xantia HDi van een collega gezet. Die heeft er ook nog jaaaaaren plezier van gehad
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het mooiste van de VDO compact tempostat is dat het maar 1 unit is, met alles er in. In het ding zit een rij dipswitches waarmee je de boel kunt instellen. Het werkt echt perfect en soepel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zijn zeker mooie(re) systemen te koop. Maar net als Stef heb ik nog een setje met vacuüm liggen. Dus ervaring hoe dat goed aan te sluiten is zijn erg welkom.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Ik heb al meerdere keren een Waeco van Conrad ingebouwd ( 2x DS, 1x Pluriel, 1xPeugoet Expert, 1xPeugeot 306 cc, 1xFiat Panda) . Gewoon op vacuüm. Bij de DS-en een nippeltje in inlaatspruitstuk gezet.
Doet het perfect, ook bij mijn 2 DS-en. Bij een steile helling gaat hij mooi volgas. Als je snelheid te veel daalt, dan gooit hij hem los, maar dat is gewoon in de elektronica zo geprogrammeerd. Magneetje op de aandrijfas en een steuntje geknutseld voor de opnemer.
Maar Helaaaaas: De Waecao in niet meer te koop.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Hoe lossen jullie het op met een remknop van de Ds?
Koppeling is geen probleem maar een verbreek contact op de remknop is wat lastiger.
Signaal van de remlichten gebruiken
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank allen! Ik ben gisteren gaan meten met mijn vacuum metertje. Dat ding bij de carburateur (carterventillatie) doet niks kwa vacuum. Het anti-verzuip nippeltje inder het spruitstuk geeft een dijk van een vacuum. Ik ga deze gebruiken met een lus in de doorzichtige slang om te kijken of hij volloopt met benzine/troep. Het valt me op dat wanneer ik hem afsluit de motor mooier loopt (rustiger, geen plofjes meer). Ik moest het mengsel wel een beetje bijstellen (vanzelfsprekend; want mengsel wordt rijker) Mocht het slangetje toch vollopen met troep (gaatje zit er immers niet voor niets) dan boor ik een extra nippeltje in het spruitstuk. Nog best practicers van positie? Ik heb dit bij de Traction gedaan en daar werkte het niet goed genoeg.
Ik heb nog een beugeltje liggen die mooi op de carburateur voet gezet kan worden om het kabeltje aan vast te zetten. Het hefboompje kan ik dan in het flexibele X stukje zetten aan de carburateur.
Ook interessant dat sommige systemen blijkbaar de bobine gebruiken als pulsgever; Dat is veel mooier dan 3 magneetjes op de tripoide met een opnemer! Wanneer deze set het opgeeft (over nog 25 jaar en nog 600.000 km?) ga ik zo’n set kopen
Hoe werkt dat dan met de bobine als pulsgever?
Die pulsen zijn niet direct snelheidsafhankelijk, en ze gaan ook door als de koppeling ingetrapt/los is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor