LS,
Sinds kort heb ik een startprobleem.
ik heb een DSpecial uit 1974. Aangezien de auto vooral gebruikt wordt voor plezierritten heb ik op de accu een startonderbreker gezet om daarmee de accu te sparen. Sinds enkele weken wil de auto niet starten. Het lijkt dan of de motor aan wil slaan, maar dit gebeurt dan niet. Door een extra accu aan te sluiten, start de motor direct. Dit laatste is een paar keer gebeurd. Ik heb daarop de accu doorgemeten en deze zou goed moeten zijn, zowel wat opladen tijdens lopen betreft (13 volt) als tijdens stilstand (ruim 11 volt). Op de accu zit een indicatorlamp en deze geeft aan dat de accu goed is. Voor de zekerheid heb ik hem onder de druppelaar gezet en binnen enkele uren gaf deze aan dat de accu vol was.
Heeft iemand suggesties?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
ruim 11 volt tijdens stilstand is veel te weinig, Een normale volle accu moet gewoon 12,5 12,8 volt zijn bij stilstand zonder gebruikers. maar een DS hoort te starten als de startmotor de motor maar rondkrijgt. Al is het maar net. Wat wel eens gebeurt is dat je hem na een paar dagen stilstand een tijdje moet starten om benzine in de carburateur te krijgen. Kan soms wel 10-15 seconden duren. Wanneer je dan stopt omdat ie niet aanslaat en je probeert het daarna nog eens slaat hij meestal wel meteen aan. Dit is makkelijk op te lossen door een electrische benzinepomp er op te zetten.
Vervang de accu eens door die extra accu en probeer dan te starten. 11 volt voor een stilstaande accu is inderdaad veel te weinig. Als je dan toch bezig bent, kijk dan ook eens naar de + kabel naar de startmotor en de -kabel naar massa. Als dat nog de originele dunne kabels zijn, vervang die dan door een veel dikkere kabel. Dat scheelt echt.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En 13 volt tijdens lopen is ook aan de magere kant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Start hij niet beter direct na het vol laden met de druppellader?
Dan lijkt het mij toch aan de accu te liggen. Een goede druppellader laadt tot 14.5V, dan stopt hij en het voltage moet dan terugzakken tot 12.8V
Met mijn DS had ik trouwens een wonderlijk fenomeen:
Wou ook niet goed starten, starmotor draaide langzaam rond, ook met een nieuwe accu.
Startmotor vervangen, nog steeds suf.
Ik had al een dikkere massakabel.
Op een gegeven moment zag ik in mijn gezichtsveld een vonkje bij de waterpomp.
Het bleek dat het contact van de massakabel op die beugel waar je de motor mee kan ophijsen niet okee was.
Eén moer, niet die waar de massakabel mee vast zit maar die andere zat een beetje los.
Deze vastgedraaid en het probleem was over! Kennelijk kan er ook een deel van de startstroom door die takelbeugel…
Na een paar jaar tobben eindelijk gevonden…
Kan geen kwaad om dat even te controleren. 5 seconden werk + 12 minuten om de juiste dopsleutel te vinden
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Kijk een beetje uit met de spotgoedkope druppeladers die je bij de Aldi/Lidl kan verkrijgen.
De capaciteit om een auto accu gezond te laden is te beperkt waardoor het proces in de accu veel te traag op gang wordt geholpen.
Neem een druppellader die minimaal 3A kan laden en gebruik deze om de paar weken. Liever niet continue laden
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Hier wat procentjes qwa voltages;
12.72 V 100%
12.60 V 90%
12.48 V 80%
12.36 V 70%
12.24 V 60%
12.12 V 50%
12.00 V 40%
11.88 V 30%
11.76 V 20%
11.64 V 10%
Met lopende motor (verhoog het toerental eerst even naar 2000 rpm) zou het ong. tussen de 13 tot 15,4 volt goed moeten zijn, 13v is inderdaad “@jantje1948” aan de magere kant.
DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Weerstand door slechte/vervuilde verbindingen kan de pret aardig bederven. Daarom is het raadzaam om deze af en toe te inspecteren, indien nodig op te schuren en te beschermen (bv vaseline).
Ik heb wel goede praktijkervaringen met “goedkope” druppelladers/accutrainers van Lidl, Aldi en Action. Ze houden de accu’s goed fit. Ik heb laatst mijn Ami accu van 2005 moeten vervangen. Mijn DS accu is van 2006 en die doet het nog steeds goed
@Hans, dank je voor de tip. Ik ga dit kleine euvel meteen ook bij mij checken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dyane_ac078 schreef:Kijk een beetje uit met de spotgoedkope druppeladers die je bij de Aldi/Lidl kan verkrijgen.
De capaciteit om een auto accu gezond te laden is te beperkt waardoor het proces in de accu veel te traag op gang wordt geholpen.Neem een druppellader die minimaal 3A kan laden en gebruik deze om de paar weken. Liever niet continue laden
Die van de Lidl laadt met 4A en werkt perfect!
Edward schreef:Hier wat procentjes qwa voltages;
12.72 V 100%
12.60 V 90%
12.48 V 80%
12.36 V 70%
12.24 V 60%
12.12 V 50%
12.00 V 40%
11.88 V 30%
11.76 V 20%
11.64 V 10%Met lopende motor (verhoog het toerental eerst even naar 2000 rpm) zou het ong. tussen de 13 tot 15,4 volt goed moeten zijn, 13v is inderdaad “@jantje1948” aan de magere kant.
Interessant tabelletje!
De calcium accu’s hebben dacht ik een ietsje hogere spanning, die zouden ook met een iets hoger voltage geladen moeten worden: 14.7V (die de Lidl lader trouwens ook kan laden)
H@ns schreef:Edward schreef:Hier wat procentjes qwa voltages;
12.72 V 100%
12.60 V 90%
12.48 V 80%
12.36 V 70%
12.24 V 60%
12.12 V 50%
12.00 V 40%
11.88 V 30%
11.76 V 20%
11.64 V 10%Met lopende motor (verhoog het toerental eerst even naar 2000 rpm) zou het ong. tussen de 13 tot 15,4 volt goed moeten zijn, 13v is inderdaad “@jantje1948” aan de magere kant.
Interessant tabelletje!
De calcium accu’s hebben dacht ik een ietsje hogere spanning, die zouden ook met een iets hoger voltage geladen moeten worden: 14.7V (die de Lidl lader trouwens ook kan laden)
Klopt calcium accu’s mogen tot 14.8v opgeladen worden,
maar tegenstanders beweren bv dit weer;
-gesloten accu’s zijn ook gevoelig voor hoge laadspanning en
kunnen dan knalgas produceren dat door het ventiel ontsnapt, bijvullen is dan wel een probleem!
met als mogelijk gevolg te weinig vloeistof in de accu dus beter toch niet hoger laden dan 14.4v.
maar aan de andere kant;
-een calcium accu is onderhoudsvrij omdat het vloeistofverlies bij het eind van het laadproces (hoger voltage) zeer klein is zeker in vergelijking met (de oudere) lood antimoon accu.
Persoonlijk heb ik wel twijfels of de eerste bewering niet een overblijfsel is van het oudere type “open” accu.
DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane
Ik denk dat mijn accu dan toch niet goed meer is. Het is wel vreemd, vind ik, dat deze na ongeveer 4 jaar al niet meer goed zou zijn, ondanks het gegeven dat de auto weinig gebruikt is geweest.
Iedereen bedankt voor de informatie.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist het weinige gebruikt beïnvloed de levensduur van de accu negatief…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat mensen vaak vergeten is dat accu’s er slecht tegen kunnen als ze leeg weggezet worden: Het lijkt wel of “moderne” accu’s daar zelfs slechter tegen kunnen dan de “oude”. Dus “vol” wegzetten en iedere paar maanden weer volladen.
Als de TS een accu heeft die op 11 volt gemeten werd dan heeft hij dus lang leeg gestaan, helaas.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een accu moet laden en ontladen, laden en ontladen etc. Etc. Dan blijft een accu fit.
Bij stalling is dat duidelijk voor de autoiefhebber vandaar accutrainers, Bij weinig gebruik (b.v. I.v.m. Corona) werden (gewone) mensen verrast als na 3 maanden stilstand de (nieuwe) accu van de auto was overleden.
Een ontladen accu kan slecht tegen kou. Dus in de winter leidt een ongeladen accu er toe dat die nog eerder de geest geeft (in volkstaal: kapot vriest). Er zullen de komende tijd nog veel accu’s sneuvelen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn