Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
‘Cooooooooooming up’
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En zo wordt een apk’tje scoren ineens een deelrestauratie. Been there, done that….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wanneer ga je de motor eruit halen Derk? Die kan vast ook wel een grondige opknapbeurt gebruiken, al is het maar optisch
Goed bezig.
Ik heb met Soeb ook zulke issues en wat ik ervan heb uitbesteed is tot nu toe maar matig tot slecht afgehandeld, dus ik zal ook zelf weer aan het sleutelen moeten. Want als je wil dat iets gebeurt zoals het zou moeten schijn je het best zelf te doen…
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het punt is in dit geval dat alle problemen zich rond de benzinetank afspelen. Die is er nét niet helemaal makkelijk even uit te pakken, dus dan moet je ook meteen alles wat je daarachter tegenkomt in één keer aanpakken. Dat levert wat extra werk op. Ik weet ook niet wat er voor de APK allemaal mag met alternatieve leidingloop, maar ik vind dat ook gewoon niet netjes, het is onpraktisch omdat daarna waarschijnlijk bij elke simpele klus de remleidingen uit elkaar moeten én uiteindelijk had die bodem toch aangepakt gemoeten, dus dit is op dit moment de enige manier. Sommige dingen moet je gewoon meteen goed doen, zeker als auto’s eigenlijk niet meer zo simpel zijn als pakweg een 205. Of een A-Ford.
Ik heb nu na wat wurgerij de remleiding naar rechtsachter eruit kunnen trekken. Ik heb eerst met eindjes koperleiding en leidingwartels blinde wartels gemaakt om het ABS-blok mee af te kunnen doppen. Daarna is het een hele toer om de leiding eruit te wurmen, want die maakt een heel mooi parcours strak om de chassisbalken heen. Je kunt er daar van boven noch van onder echt lekker bij. Ja, of je moet dus inderdaad het blok er ‘even’ naast zetten…
Dat doen we dus (nog) niet, maar ik zal dus wel moeten kijken of ik de nieuwe leiding er dan bovenlangs weer in kan schuiven. Zodra je onder de vloer bent zitten er niet veel bochten meer in, kan zijn dat dat gedeelte er redelijk door wil. Maar vooral is dat gedeelte later veel makkelijker terug in model te drukken.
Er gaat toch nog zo’n 4 meter cunifer in één leiding en dat is dan totaan de tank. Daarna moet je naar rechts ook nog met omwegen overdwars. Gelukkig heb ik twee rolletjes gekocht en had ik voor de leiding overdwars nog een eind liggen van een reeds eerder gebruikte rol. En aangezien BMW geen voorgevormde leiding levert is dat ofwel alsnog een rol, ofwel een lengte van vier meter, ofwel in kortere delen. Maar ik had niet graag met rechte einden leiding van vier meter achterin een Bertje rond willen rijden…
In ieder geval ligt er één leiding zo veel mogelijk voorgebogen klaar. De andere moet er dan nu eigenlijk eerst uit om de handel een beetje netjes langs elkaar te leggen, maar dat zullen we even moeten aanzien. De achterkant van de leidingen zal dan sowieso grotendeels in het werk weer aangewerkt moeten worden, want dat was namelijk door de vorige beun al verrinneweerd. Iemand heeft al eens geprobeerd om te voorkomen dat dit allemaal moet en net als ‘slimme’ manieren om de handrem te monteren: dat werkt niet. Het kan écht maar op 1 (zegge één) manier. Maar afijn dat gaat over drie bochtjes, da’s goed te doen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De leidingen kunnen er in principe niet in zonder het blok en ten minste ook de stuurkolom eruit te halen
De eerste rol leiding is dus inmiddels verknoeid en kan bij het oud ijzer. Ik heb nog géén idee hoe ik die leidingen erin moet fietsen en ze weer in de klemmen moet leggen, want er is gewoon geen ruimte daar voorin om de boel ter plekken in vorm te buigen. Maar je kunt het er dus voorgevormd beslist niet tussendoor vlechten en dan niet op zijn minst daarna alles wat er aan ander leiding- en kabelwerrk ligt los halen en om de leiding heen draperen om ermee uit te komen. Dus eigenlijk moet alles eruit. De grootste boosdoeners zijn dan ook de stuurkolom en de linker motorsteun.
Inmiddels lukt het niet om de aansluiting van de linker leiding op het ABS-blok afdoende af te doppen, want daar zit een niet in mijn documentatie voorkomende andere soort eindnippel op. Slim, zo kun je de leidingen niet verwisselen, maar intussen loopt er vanalles en nog wat vol remolie en mag ik in een badje DOT4 gaan liggen spartelen om die k*t-leidingen erin te wurmen.
Ik had er ook gewoon nooit aan moeten beginnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hehe, het spul hangt eronder hoor. Het blok hoeft er niet uit, maar je bent twee experimentele leidingen verder voordat je door hebt hoe het moet. Toch telkens een hele rol…
En het moet dus uiteindelijk door het deel in de motorruimte wél voor te vormen, en dan daarna lekker de hele rol af te wikkelen en met een boel gehannes de nieuwe leiding via de motorruimte door te steken. Dan kun je het deel in de motorruimte nog net op z’n plek krijgen (achteraf buigen kun je wel vergeten, kun je never bij) en het deel onder de bodem en over de tank kun je dan nog wel op z’n plek frotten vanuit de gestrekte toestand van zo’n rol leiding. Alleen wordt dat niet helemaal zo mooi als je het eigenlijk hebben wilt omdat je toch weer niet met goed fatsoen door een paar rare bochten heen kunt werken zonder de hele handel een aantal keer heen en weer te buigen. Wordt het toch eigenlijk niet écht mooi strak maar altijd beter dan rotte leidingen.
Nou ja. Dan kan het boeltje ontlucht worden en dan zullen we eens zien of dit nu deugt. Zo ja, dan kan-ie weer in elkaar gezet worden. Zo nee, dan ga ik op zoek naar lucifers denk ik
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ontlucht is-ie nu ook en… hij doet ‘t!! Keurig spijkerhard pedaal, helemaal goed.
Kortom, de remleidingen zijn eindelijk vervangen. Was een dikke dag werk voor de leidingen zelf en natuurlijk vanwege de moeilijkheden om daar bij te kunnen zeg eens twee dagen daarvoor erbij. En dan natuurlijk alle extra werk. En natuurlijk moet alles nog terug in elkaar gezet worden…
Kortom, geen klusje voor een verveeld weekend, geen klus voor iedereen en zéker geen werkje om te gaan laten doen: dat loopt véél te hard op in uren & dus aan gepeperdheid van de nota voor een bijna 19 jaar ouwe BMW. In feite moet je al oppassen met de materiaalkosten voor deze grap aan zo’n oud ding. Maar goed. Je hebt er dan ook een berefijne auto voor terug waarvan je dan weet dat de ergste horror voorlopig wel een beetje gezien is (ik bedoel, zelfs een motor wisselen is eigenlijk peanuts vergeleken met dit, want dat blok kan er wél gewoon uit).
Eigenlijk zou ik, om het af te werken, de ontluchtingsnippels nog moeten vervangen. Maar die zijn op zich nog werkbaar, dus dat komt een volgende keer. Dan moet ik toch ook eerst even uitvogelen welke soort erop hoort, want dat gaat natuurlijk ‘naar voorbeeld’ in plaats van dat daar een specificatie voor in de onderdelencatalogi staat. Maar dat is gelukkig simpel, dus daar kan ik altijd nog een keer naar kijken. Of nou ja: voordat ze voorgoed vast roesten natuurlijk.
Dus kunnen we morgen of zoiets door met het terug inbouwen van de tank. Dat wordt ook nog ‘even een dingetje’, maar ik zal straks eerst (nu dat ding op z’n kant kan) de laatste peut eruit pompen. Wordt-ie nog een paar kilo lichter, scheelt altijd.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je lost dat allemaal maar op! Je hebt het wel eens over een oude Toyota die niet kapot gaat. Dan zou het wel saaier worden op het forum!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kweenie. Laatst werd ik ingehaald door een ongeduldige mens in een Avensis Verso met Heel Erg Slechte schokbrekers, zo van 8 tot 10 keer nadeinen na een verkeersdrempel. Kortom, een Toyota mankeert gewoon ook wel eens wat aan…
Maar goed. Dit is waar ik die leidingen op afgekeurd heb. In de klemmetjes was er in feite niks aan de hand, dus die auto had ook net zo makkelijk gewoon goedgekeurd geweest, maar dit is wel echt ranzig:
Die sectie ligt (in tweevoud, uiteraard) links om de voorste hoek van de tank, maar dan min of meer boven de tank langs. Kun je dus echt met geen mogelijkheid bij. Verderop in het systeem waren er blijkbaar al eerder rotte plekken geweest, want de eindjes direct op de remslangen waren al eens vervangen. Uiteraard was het gedeelte boven het differentiëel blijven zitten, terwijl dat helemaal niet zo’n moelijk leidinkje is om te wisselen. Die kan er namelijk met wat gerichte coaching gewoon voorgevormd tussen geprikt worden. Dat is nu weer allemaal ook weer één deel.
Maar ja, leidingen onder de auto pas in model duwen, ik houd er niet zo van. Het wordt gewoon niet meer echt lekker strak. Je kunt er niet met je mooie bochtentechnieken tussen en als je onder zo’n auto ligt met een meter of drie van die leiding voor de borst die dan in model moet worden gekneed, da’s niet de manier om het écht mooi te maken. Wat verder niet zo heel erg is, je kijkt niet elke dag naar de onderkant en het is niet meer gammel, maar toch… Maar goed. Voorgevormd zijn ze er niet en die krijg je er ook niet anders in dan met de hele auto gestript. Het zal er dus ook nog eens gewoon mee moeten!
Al dat bochtenwerk achterin naar de remslangen toe (en een gebrek aan lengte in een 5-meter rol cunifer) maakt ook dat je de aansluitingen naar de remslangen vanaf de achterkant van de brandstoftank gewoon echt in losse delen moet uitvoeren. BMW doet dat zelf overigens ook. Dus zit er een koppeling net achter de dwarsbalk en een eronder (want je hebt anders net niet genoeg ruimte naast zo’n leidingklem en bovendien wil je ze elk apart goed los kunnen maken, stel dat er achterin iets met een leiding gebeurt).
Voorin is het wel een beetje pielen op de vierkante centimeter om de boel erin te leggen en dan vooral om de wartels weer netjes op hun plek te krijgen. Moet je ook nog oppassen dat je het ABS/ASC-blok niet beschadigt qua schroefdraad, want dan heb je er wel weer een nare actie én een vervelende kostenpost bij. Maar dat is toch weer goed gegaan…
Het voorste gedeelte ligt er zelfs niet onaardig strak in, maar da’s geen kunst natuurlijk omdat dat juist weer wél voorgevormd moet worden, want dat lukt achteraf écht gewoon helemaal niet.
Maar goed. Het zit erin en het werkt. De leidingen liggen overal netjes vrij van elkaar en van omliggende onderdelen, de klemmen zijn hersteld waar nodig, de remslangen zijn meteen meevernieuwd, kortom: dat is weer helemaal fris.
Ik heb daarna alleen nog wat resten benzine uit de losse tank gepompt, een draadeind van de voorpijp opgeknapt nadat ik daar een moer af heb moeten hakken, het schot tussen de remcommando’s en de motorruimte en de paraventbak met cabinefilter en deksels weer teruggzet. In principe is de boel dan totaan de A-stijl alweer in orde. Dan volgt dus de tank en daarna zijn we min of meer op de ‘home stretch’ met alleen nog onderdelen schoonmaken en er weer onder schroeven. En dat zou niet vervelend zijn, om weer eens met redelijk simpel werk aan de slag te kunnen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik voorzie een blijvertje met deze Beamer
Oei, dat valt dus tegen…
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die Bimmer mag best wel blijven ja. Ik heb er al een boel lelijke taal tegenaan gegooid omdat ‘t al een paar keer griezelig dicht langs totaalrestauratie gekomen is (en dat is niet de bedoeling) maar het ding doet het goed en rijdt écht heel fijn. Maar die remleidingen, en dan vooral die bocht om de tank, dat is wél belangrijk om te controleren als je een E46 van gelijk welke variant gaat halen. Als dat gammel is, heb je een hele beste put werk omhanden. Dan is eigenlijk de achterkant van de voetenbakken en eventueel de achterste spatbordranden uitstukken in vergelijking echt peanuts.
Maar goed, ook hier weer: als het de moeite waard is om te doen, is het de moeite waard om het goed te doen. Het is nu wel even keihard frustrerend, maar het is wel erg leerzaam. Een volgende keer gaat het veel sneller, gewoon door te weten wat er wel en niet kan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind de staat van die ouwe leidingen erg meevallen eerlijk gezegd. Ok, de verf laat los en een borstel en wat goeie verse coating is nodig, maar afkeur..?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In de klemmen niet nee, dat had m.i. geen afkeur hoeven zijn en ik weet ook zeker dat de keurmeester die bij hetzelfde station meestal mijn auto’s keurt ‘m daar niet op afgekeurd had. Op de hele leiding waarschijnlijk niet, want die heeft destijds onder m’n Xantia Break ook wel gezien dat de leidingen achterin ‘niet geweldig’ meer waren maar ze altijd voldoende beoordeeld om mits fris geverfd goed te kunnen keuren. Meer de ‘wat je niet kunt zien bestaat niet’ filosofie van keuren kennelijk. Maar goed. De keurmeester die deze auto heeft bekeken heeft ‘m met een boel complimenten voor de verdere staat afgekeurd op de remleidingen. Dus wat doe je dan?
Maar die oude leidingen zijn echt niet fris meer daar in de hoek. Daar waar dat ligt kun je er zonder de tank eruit te halen ook niet bij met een borstel & verf en dan kun je net zo goed doorzetten. Dit is misschien ook nog wel de beste leiding van de twee, ik heb er gisteravond laat voor de foto niet meer zo kritisch naar gekeken. Achteraf had ik de boel misschien toch gewoon met een daarvoor echt geschikte koppelbus ter hoogte van het voorste subframe moeten aanwerken en de voorkant lekker laten zitten, want dat had gewoon gekund.
Aan de andere kant: ik weet nu de trucs wel voor het aanleggen van dit soort leidingen en dat is allicht nog iets van de moeite waard.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De tank hangt weer. Ik heb een stuk of wat slangklemmen moeten vervangen die strikt voor éénmalig gebruik zijn en ik heb de slang die de vulpijp met de tank verbindt vervangen omdat dat na zoveel jaar wel eens wijsheid wil zijn. De overige rubber aansluitingen kun je niet vervangen zonder de hele leiding te vervangen, want dat zit allemaal aangeperst. Maar dat is ook verder niet gammel, dus dat geloof ik zo dan maar. De tankbeugels zijn van nieuwe bouten voorzien aangezien van de oude de kopjes behoorlijk aangetast waren en dat maakt het later moeilijk om het weer uit elkaar te kunnen halen. De tank zelf is in lege toestand heel redelijk terug op z’n plek te drukken en dan is het enige ingewikkelde eigenlijk nog om rechts tegen de voorste hoek de slangklemmen vast te zetten want daar kun je niet lekker bij en om te beginnen is het wat lastig om het vulhalsje op de tank om de achterste draagarmen heen te wurmen. Zelfs met de achteras maximaal uitgeveerd gaat dat maar nét. Maar dat is genoeg.
De handremkabels liggen weer op hun plek, dus dat betekent dat na het opnieuw stellen van de linker handrem en het afstellen van de kabels in principe het hele interieur er alweer in kan. We zijn dus op het laatste rechte stuk gekomen, lijkt het.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!