onze xantia heeft een vreemde afwijking; stationair geeft ie 1250rpm aan, hoe kan dit afgesteld worden?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Waar staat ‘ie als de motor uit staat?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW; gewoon onderin op nul. hij geeft eigenlijk ong. 2 streepjes teveel aan. als ie draait.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Hoeveel draait de Xantia werkelijk als die stationair draait? Heb je dat gemeten?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
jeroen; volgens mij draait ie normaal stationair. dat zou iets boven de 750-streep moeten zijn. laten we zeggen rond de 800 rpm, wat ie moet hebben. de aangegeven waarde is echter het streepje van 1250 rpm. dus het ‘‘teveel’’ wat ie aangeeft zal ong 400-500rpm zijn. en dat doet ie consistent. dus op het gehoor en gevoel draait ie verders goed, alleen de meter geeft teveel aan.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dan zou ik in eerste instantie denken aan een verlopen wijzer.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
sja, dat zou kunnen. ooit dan flitsen die wijzers alle kanten op soms als ik met grootlicht sein, ms is ie dan verlopen.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Jeroen Simons schreef:Hoeveel draait de Xantia werkelijk als die stationair draait? Heb je dat gemeten?
Ja, dat is inderdaad gemeten; 835rpm stationair met warme motor. Ook is het inmiddels gefixed, er waren ( al vlot) diverse dashboard lampjes stuk dus alles is in een keer geregeld. Het goed zetten was niet eenvoudig, maar achteraf gezien best te doen. De wijzer schuift er met gepast geweld zo af, maar waar moet ie dan staan? Er is immers geen referentie, dus dan uiteindelijk een half klokkenspel ingebouwd, wijzer erop geschoven met draaiende motor. Dat lukte na enkele pogingen , dus nu staat ie prima en draait ie weer echt 2000rpm bij 100kmh. Alleen denk ik nu; hoe doe je dit als de snelheidsmeter niet goed staat? 110kmh gaan rijden en dan de wijzer erop zetten? hhmmmmm…..
groet!
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Hier hetzelfde euvel. na een starthulpje geven zowel de kilometertellerwijzer als de toerenteller veel te veel aan.
Dutch Classic Exhausts, iedere mooie auto verdient een RVS uitlaat!
Even resetten? accupolen eraf enz dan opnieuw proberen? Bij een starthulpje geven, moet je altijd je grootlicht aanzetten, die vangt dan de piekspanning van de dynamo op, bij losmaken van de kabels. succes.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Bekend verschijnsel bij type II
Bij een te lage accuspanning kunnen de wijzers flink heen en weer slaan.
Door de slag tegen het eind-stokje kan de wijzer op zijn asje wat verdraaien.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.