Die pulsen zijn natuurlijk toerenafhankelijk. En toeren zijn weer gekoppeld aan een snelheid. Afhankelijk van de geselecteerde versnelling uiteraard. En in neutraal of bij koppeling ingetrapt is dat inderdaad niet te vertalen naar een snelheid. Maar dan werkt je cruise control niet dus dat is geen probleem.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Als je dat op die manier wilt gebruiken, moet er ook een sensor komen op de bak, om vast te stellen in welke versnelling hij staat. En daarbij moet dan ook een stukje logica, om die info te vertalen.
Bestaat dit soort spul echt, wie levert dat?
Destijds werden er sensoren geleverd die je in de snelheidsmeterkabel kon plaatsen, die werkten goed.
Wellicht zijn die nog verkrijgbaar.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Nee dat hoeft niet. Je denkt iets te complex vermoed ik.
Een cruise control wil een snelheid vasthouden. Dus die wil het aantal pulsen per minuut gelijk houden.
Of dat in de 4e versnelling 80km/h en in de 5e versnelling 100km/h is maakt niet uit verder.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan moet die CC wel op een of andere manier een snelheidsafhankelijk signaal krijgen. Waarvandaan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat hoeft inderdaad niet, als de CC maar helemaal uitgeschakeld wordt bij het overschakelen naar een andere versnelling.
Dán kan het zó werken, hij wordt immers weer helemaal opnieuw ingeschakeld, niet op “resume” zoals dat gebruikelijk is.
Bij de VDO die ik destijds gebruikte in m’n TCT Xantia, had ik geen koppelingsschakelaar.
Als ik dan snel terugschakelde, van 5 naar 4, kon ik de CC gewoon aan laten staan.
Maar zoiets kan hierbij uiteraard niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, een toerentalsignaal kan echt voldoende zijn. Het draait immers om de pulsen, en die kun je genereren met de ontsteking (toerental), een snelheidssignaal (uit de bak, ban de wielen, aandrijfas, ect) of zelfs middels de W-aansluiting die veel bosch dynamo’s nog hebben.
Het apparaat wil, zoals gezegd, het aantal pulsen gelijk houden. En waar die vandaan komen maakt niet zo heel veel uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De aandrijfas sensor is dan het mooist. Rechtstreeks afhankelijk van de snelheid.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of een sensor in de snelheidsmeterkabel. Voor een paar tientjes te koop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als die er nog zijn, zou ik daar zeker de voorkeur aan geven.
Het enige lastige kan zijn dat er wel plaats voor nodig is achter de dash. Ik herinner me uit m’n Navi-tijd dat dit nog wel eens problemen opleverde.
Er waren toen ook sensoren die je op de bak plaatste, op de uitgang voor de snelheidsmeterkabel.
Zijn die er ook nog?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb een sensor gekocht voor in de kabel. Die komt bij het deelbare deel van de km kabel onder de motorkap. Zo’n DS ‘feature’ moet je in je voordeel gebruiken. Moet de sensor alleen nog wel aansluiten en testen.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Mooie oplossing, beter kun je niet hebben
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De herinnering komt weer naar boven.
Destijds (begin jaren ‘70) had ik in m’n tweede DS een HALDA Tripmaster, die had ik ook op die manier aangesloten
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, die werkt ook zo. Middels een t-stuk in de kabel. Geweldig ding, helemaal mechanisch. En dan kalibreren met tandwielsetjes. Man wat een werk, ik ben wel eens een dag bezig geweest om zo’n ding soort van perfect af te regelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik ben heerlijk in de weer geweest met beugeltjes, kabeldoorvoer, componenten positionering. Alles op t gemak. Nu alleen nog de magneetjes op de tripoide en de opnemer plaatsen. Ik zal er een filmpje van maken en hier plaatsen als t klaar is.
Ah leuk! Ik kijk ernaar uit Stef
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971