Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk kun je stellen dat zaken als een lekke keerring idd gewoon onderhoud zijn. Het doorslijten van de gordelaangeverhouder is een A/C124 kwaal idd, net als het gedoe met de ruitenwisserschakelaar. De computer is dan weer een heel specifiek E200 93-96 dingetje. De bouwkwaliteit is toch wel heel oké: er breekt bv niets af als je het uit elkaar haalt, en als je het daarna weer in elkaar zet is het net zo strak als toen het uit de fabriek kwam. Roest is wel weer een ding dan…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na een ongelofelijke marteling met ontvetter, kwasten, borstels, remmenreiniger en perslucht is alles schoon en droog genoeg voor de eindmontage. Omdat ik vandaag wat tijd had heb ik die koe maar even bij de hoorns gevat. Begonnen met het schoonmaken van de koeltunnel, afdekkap en het luchtfilterhuis. Ik gebruik daar “machine cleaner” van Autoglym voor. Werkt echt prima.
En daarna alles netjes behandeld met een kunststofglimmiddeltje van Autoglym.
En dan maar gewoon in elkaar zetten. Hoe fijn dat er niets afbreekt en alles na 26 jaar nog steeds keurig in elkaar klikt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na een winter op stal heb ik de E200 cabriolet weer op z’n wieltjes gezet, klaar voor een nieuw seizoen plezier.
Omdat het gisteren en vandaag best lekker weer was heb ik gelijk het leer maar eens aangepakt. Ik ben afgestapt van de hide care en gebruik nu olie, wat als voordeel heeft dat de gaatjes in het geperforeerde leer niet meer verstoppen met witte smurrie. Maar eerst schoonmaken. En dat was wel nodig..
En daarna alles dun in de olie zetten
Dit moet nu zeker 24 uur intrekken, daarna nog eens afnemen en nabehandelen met twee andere producten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De A124, de dakloze taxi, begon wat incontinent te worden. Vlekken op de oprit, die deden vermoeden dat ik weer BX was gaan rijden. En nieuwe krukaskeering, carterontluchtingsslang en afdichtingen hadden wel iets effect, maar er bleven druppels aan het motorcarter hangen en dus vlekken ontstaan. Buitengewoon irritant dus tijd voor een oplossing.
Na een grondige blokschoonmaak en een uurtje draaien werd wel duidelijk dat er iets niet in de haak was: de olie kwam aan de voorzijde tussen de cilinderkop, het distributiedeksel en het motorblok vandaan. F*ck. Hoe dan ook, de kop moest er dus af. Dat is een beste klus maar met een mooi weekend voor de boeg heb ik de koe maar eens bij de hoorns gevat.
Aan de bovenzijde begonnen, rustig aan alles demonteren:
Na demontage van themostaathuis, waterkanaal en het bovenste distibutiedeksel, de distributieketting, de nokkenastandwielen en nog wat meuk moet dan de spanstif die de kettinggeleider op z’n plek houd los. Dat bleek een verschrikkelijk secreet te zijn.
Met de slagtrekker was het kansloos. Geen beweging in te krijgen:
Inmiddels was het gaan schemeren, ik werk nou eenmaal liever buiten dan binnen, en ben ik genokt. De volgende dag een trekker gemaakt om die verd*mde spanstift uit het huis te krijgen:
Blok heetgestookt en ja hoor, bingo, met 2 uur vertraging de stift er uit.
Dan verder en ja hoor, de oorzaak van de lekkage was snel gevonden. Onder de kettinggeleiders zitten een paar bouten die de kop en het distributiedeksel met elkaar verbinden. En daar zaten 2 bouten helemaal los…
Na onderzoek blijkt dit een veel voorkomende klacht te zijn geweest in het verleden. Er was zelfs een servicemedeling voor:
Hoe dan ook, de kop moest en kon er nu af:
Dan de boel goed schoonmaken en een verse pakking van Elring er tussen:
En weer opbouwen. Inmiddels was ik al 8 uur verder.
Kopbouten aantrekken met 55Nm en dan 2x 90 graden met tussentijds 5 minuten wachten:
En alle vlakken waar geen pakking tussen zit monteren met vlakafdichting, van mercedes-benz:
En zaterdagmiddag om 16.00u zat de kop er weer op en was ik zo ver dat ik weekend ben gaan vieren.
Gisteren de laatste onderdeeltjes bij de dealer besteld: een pakking voor de olieafscheider van de carterventilatie, die overigens helemaal dichtgekoekt zat:
Uiteindelijk heb ik toch een lekkere set parts vervangen al:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Best wel een behoorlijk stuk werk dus… Merkwaardig dat daar kennelijk in de fabriek toch vrij lang een blijkbaar verkeerd aantrekkoppel voor gehanteerd is. Maar goed, misschien vergt zo’n wijziging meer dan een memootje naar de productielijn. Dat zie ik vast te simpel
En nu als een gek kilometer maken om te kijken of ‘t droog blijft?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Maar goed, misschien vergt zo’n wijziging meer dan een memootje naar de productielijn. Dat zie ik vast te simpel
Tja, als je er pas na geruime tijd achter komt zijn de meeste blokken natuurlijk al afgemonteerd…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na een paar jaar zijn er wijzigingen op dat hele systeem gekomen idd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Was het aanhalen van de betreffende bouten niet afdoende geweest?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Met een oude koppakking? Die gok zou ik liever niet nemen.
Mooi werk weer. Die tor ziet er verder prima uit!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Was het aanhalen van de betreffende bouten niet afdoende geweest?
Bij een 27 jaar en 250.000 km oude koppakking? Nee. Dat zou vrijwel zeker de klacht niet of nauwelijks hebben opgelost. Dan nog: ik ben van de kerk “doe het goed of doe het niet”. Geen half werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
waterman schreef:Gisteren is de nieuwe stuurdemper geleverd. Montage was 45 seconden werk.
Even over de stuurdemper; wat is de functie van dit onderdeel? Wat is het effect als dit onderdeel versleten is?
Met z’n vieren in je Eendje.
waterman schreef:jantje1948 schreef:Was het aanhalen van de betreffende bouten niet afdoende geweest?
Bij een 27 jaar en 250.000 km oude koppakking? Nee. Dat zou vrijwel zeker de klacht niet of nauwelijks hebben opgelost. Dan nog: ik ben van de kerk “doe het goed of doe het niet”. Geen half werk.
Amen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kornstra schreef:waterman schreef:Gisteren is de nieuwe stuurdemper geleverd. Montage was 45 seconden werk.
Even over de stuurdemper; wat is de functie van dit onderdeel? Wat is het effect als dit onderdeel versleten is?
Het ding zorgt er voor dat ongewenste stuurreacties gedempt worden. Als ie gaar is kan de auto onrustig gaan reageren op stuurbewegingen, onrustig worden bij remmen en neemt de zijwindgevoeligheid toe. Ik heb destijds een stuurdemper op m’n jeep met starre vooras gezet en dat veranderde de auto totaal. Eindelijk kon je gewoon relaxt op de snelweg rijden met dat ding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gisteren de onderdelen bij de dealer opgehaald. Ik ben iedere keer verbaasd over hoe fijn en goed ze je daar toch helpen. Ik geloof dat ik zo langzamerhand liever bij bij m’n mercedes-benz dealer een kopje cappuccino kan gaan drinken dan in een café. Bij de dealer is de koffie beter, de service leuker en naast koffie krijg je ook gewoon je onderdelen.
Omdat het carter leeg moest heb ik gelijk een nieuwe O-ring op de oliepijlsensor gemonteerd. De oude was behoorlijk hard geworden maar viel nog niet uit elkaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Red Beans is inderdaad prima te drinken! die heb ik hier bij LUX ook voor het personeel geregeld.