Tijd om weer advies te vragen:
Heb eerder problemen gehad met slecht lopende motor. Inhouden etc.
De carburateur (weber) schoongemaakt en met nieuwe pakkingen etc. Ingebouwd.
Tijd prima mee gereden (korte ritten). Ook andere sensoren en een betere bobine: Goldspark).
Het relais van de startmotor en koolborstels vervangen en de ecu laten controleren en opnieuw vertind.
Auto startte een tijd prima en rijdt dan als een tierelier!
Maar: tijdens het rijden valt soms ineens de motor stil. Direct starten lukt soms wel, maar soms ook niet.
Kan zelfs dagen duren voordat het weer lukt.
Brandstof toevoer gecontroleerd en die is goed (al eerder pomp vervangen).
Graag advies, want ik ben nog steeds helemaal verzot op de Visa, maar kan er dus niet echt dagelijks mee rijden.
Visa Club 1983 JX-17-RV
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gaat de startmotor wel rond als je start nadat ie is afgeslagen?
is denk ik iets elektrisch….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De startmotor gaat rond….tot ik de accu leeg start…maar zo ver laat ik het niet meer komen.
Visa Club 1983 JX-17-RV
Bekende Visa kwaal. Ligt aan de ontstekings sensoren en/of de bijbehorende module. Mocht je geen zin hebben om deze onderdelen te testen/vervangen dan kan je uiteindelijk een 123 ontsteking plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dat is een rare storing. Ik geef je vraag advies obv praktijkervaring die ik in de loop der tijd heb gehad met soortgelijke klachten (echter met andere Citroens).
Ik zou allereerst denken aan een kabelbreuk of zoiets die door trilling wordt geactiveerd. Maar dat is natuurlijk heel lastig te vinden. Begin met stekkers knijpen (ook contactslot) en als de auto niet meer loopt met draden rommelen (tijdens het starten, dus een hulpje vragen).
Ik zou toch ook weer de brandstoftoevoer controleren, de carburateur. Als daar weer vuil in zit kan dat gaan zweven en een kanaal (af en toe) verstoppen. Na stilstand zakt het vuil weer en start de auto. Tot het vuil (uit de tank) weer gaat zweven.
Als laatste tip op dit moment zou het kunnen dat er water in de tank zit dat er voor zorgt dat de motor stopt als de auto rijdt en het water na een tijdje stilstand weer bezinkt naar onderen. En dan doet de auto het weer (even). Een vraag is dus of het euvel zich voordoet bij een bepaalde benzinestand in de tank.
Misschien brengt bovenstaande je op ideeën en hopelijk naar een oplossing. Succes !
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
engbokho schreef:Bekende Visa kwaal. Ligt aan de ontstekings sensoren en/of de bijbehorende module. Mocht je geen zin hebben om deze onderdelen te testen/vervangen dan kan je uiteindelijk een 123 ontsteking plaatsen.
Zou wel toeval zijn. Ik lees dat die al vervangen zijn.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ok, dank allen voor het meedenken. Veel heb ik al gedaan. Ook de kabelbreuk optie. Als ik de auto start, vooral is morgens (als het koud is), met choke, laat ik deze stationair lopen. Zonder verder echt te rijden (dus geen schokken of zo). Na een minuut of 3 valt de motor plots stil. Soms lukt het dan weer direct te starten (kost wel moeite) maar meestal lukt het niet gelijk. De optie water in tank zal ik ook nog eens onderzoeken. Moet de tank er denk ik onder vandaan en ik zal nogmaals de sensoren controleren, want als die warm worden kunnen ze ook haperen, las ik ergens. Kortom: de zoektocht gaat door! 123 ontsteking wil,ik (nog) niet aan, zolang ik. Iet weet of daar het probleem zit.
Visa Club 1983 JX-17-RV
De tip van het contactslot zou ik zeker meenemen.
Als de motor ineens stopt lijkt het mij een ontstekingsprobleem.
Misschien kan je het slot even omzeilen.
Bij brandstofstoring zou ie eerst stotteren.
Geoxideerde zekering kan ook nog. Allemaal even d’r uit en weer erin.
Erg lastig opsporen als het af en toe optreedt.
Zekeringen zijn ok. Heb al heel veel nagelopen, op corrosie en contact in draden. Hoe omzeil ik het contactslot?
Visa Club 1983 JX-17-RV
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
door een directe plus naar de ontsteking te leggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Het kan zijn dat de brandstof stop op de carburateur niet goed werkt.
Dat werkt met een palletje en trekt zicht terug als je het contact aan zet.
Ik heb dat palletje eraf geknepen op mijn Visa blok.
Directe plus ga ik proberen en het palletje is er al af.
Visa Club 1983 JX-17-RV
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
verzuipt de motor niet gewoon, na een minuut of 3 op de choke ,dan valt ook de motor stil.
Daar heb ik ook aan gedacht. Probeer daarom zo snel mogelijk de de choke in te duwen.
Of choke kabel zou dan te sctrak zitten. Zal er ook naar kijken.
Gistermorgen: Test of de de Visa start. Pakt gelijk. Weer uitgezet. Later op de dag weer geprobeerd. Niet starten, wel draaiende startmotor.
Temperatuur?
Denk toch aan sensoren en misschien combi met iets in de carburateur.
Is er trouwens ergens een goede exploded view van een Weber dmtc 32-34 2/100? Vind er bijna niets over….
Visa Club 1983 JX-17-RV
Le Comte schreef:Niet starten, wel draaiende startmotor.
Temperatuur?
Kan ook toeval zijn.
Ruikt ie naar benzine?
Tijdens starten even iets van remreiniger in de carb spuiten?
Daarmee zou je brandstof kunnen uitsluiten/bevestigen.
Heb je gekeken of ie wel vonkt?
Je schrijft dat hij plots stopt, is dat alsof je hem uitzet?
Bij brandstoftoevoer problemen gaat ie eerst stotteren of smoren.
Als ie echt plotseling stopt zou ik toch aan ontsteking denken.
Dat kan in het contactcircuit zitten of in de elektronica…