Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voorbereiden op de volgende keer is al grotendeels gebeurd: bij het terug in elkaar zetten heb ik overal waar dat toepasbaar is de boel eerst uitgebreid schoongemaakt & ingevet zodat het weer uit elkaar halen een stuk makkelijker is. Voorbereiden op de volgende keer is net als zo vaak ook voor een groot deel een kwestie van het al eens gedaan hebben. Verder is ook wel alles wat je aan die auto zou moeten doen waarvoor de tank er niet uit hoeft (en dat is op de remleidingen en laswerk aan de bodem na alles) in feite helemaal niet erg ingewikkeld.
Overigens, als alles verder klopt en gangbaar is en je hebt het een keer gedaan zodat je weet wat voor achterlijke bundel leidingen je los moet maken en hoe je moet voorkomen dat die door elkaar raken is het zelfs op zich best te doen om de tank eruit te laten zakken, maar dat is bij een voorwielaandriijver natuurlijk wel serieus makkelijker dan bij zo’n BMW met een tank die als een soort zadeltassen over de cardanas heen hangt. Staat tegenover dat je in zo’n 316 zowel de distributie als de koppeling wel echt veel beter bij kunt dan bij een voorwielaandrijver met dwarsgeplaatste motor en dat moet normaal gesproken vaker dan de tank eruit laten zakken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In ieder geval is er weer een koelwaterlekkage ontstaan. Dat heeft nu toch al wel een eind langer dan mijn gemiddelde geduurd, maar toch. Er is weer een slangaansluiting naar de gallemiezen. Kortom: morgen eerst een slang in bestelling gooien, woensdag die slang ophalen, vrijdag die slang erin beunen en in de tussentijd weer lekker dagelijks met de 1602 op pad.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
That said hab ik wel weer een ander itempje af kunnen strepen: de koelwaterbuis onder langs de radiateur lag min of meer los in de auto, bleek. Eén van de steuntjes waarmee dat ding aan de koelfan-drager wordt opgehangen was afgebroken. Gelukkig hing dat stuk aan die koelwaterbuis, dus na enig knoeiwerk met een 3mm boortje en 15 tie-wraps zit dat weer aan elkaar. Die buis hangt dus weer netjes op z’n plek in ieder geval.
De slang die nu lekt gaat van de voorkant van de cilinderkop naar de thermostaat. Dat ding wil in de kop nog wel eens afscheuren, dus ik moet daar nu ook echt even niet meer serieus mee op pad. Dat kan namelijk van de kleine lekkage die het nu is heel erg snel in een soort fontein veranderen en dan wordt het allemaal wel weer erg problematisch. Echt een kwestie van nu eerst zorgen dat daar een nieuwe slang op komt. En dan maar weer afwachten welke er dan weer als eerste opgeeft, maar dat zou dan ergens in de twee tot drie weken daarop volgend ook wel duidelijk moeten zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ben je weer lekker mee.
Hopelijk straks weer een hoop probleemloze ritten!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, twee of drie: tot de volgende slang op een aansluiting gaat lekken. Niet echt een boel werk en ook allemaal niet duur, dus in dat opzicht ook niet zo erg, maar dat geknoei met koelvloeistof elke keer staat me een beetje tegen. Koelvloeistof en remolie, daar wordt het altijd zo’n ongelooflijk hardnekkige teringzooi van
Maar goed. Morgen maar eens kijken wat ik voor spullen kan scoren en dan gaan we dit ook weer oplossen. Als ik daar een beetje op tijd aan kan beginnen valt het misschien nog een beetje mee met tijd om het er ook weer in te fröbelen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik zou eens overwegen een complete set nieuwe koelslangen te monteren. Voor mijn auto is dat minder dan 200 euro…..
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voor mijn auto niet, gek genoeg. De pijp onder de radiateur door, met aangeperst slangenwerk, is in de ramsj al vlot een meier ex verzending. De bovenste slang heb ik al eens vervangen, bijna 6 tientjes. Onderste slang, tientje of drie. Her en der een tussenslangetje vervangen, reken op ongeveer 25 euro per stuk, zijn er ook zo weer een stuk of vijf en dan heb je nog ergens een stel kachelslangen die weer een tientje of drie, vier per stuk kosten. En dan alle ingeklikte sensoren nog die dus ook gaan lekken, zeg eens 15 tot 20 euro per stuk als je ze niet bij de dealer bestelt.
Maar uiteraard is de echte oplossing (voorlopig dan) inderdaad om de hele handel in één keer nieuw te doen. Alles waar water in gaat behalve het blok gewoon periodiek vervangen, zo elke 150K tot 200K. Want het koelsysteem van de E46, de E90 en de 1-series is legendarisch om z’n neiging tot lekken. Dat is ook gewoon écht onwijs ruk ontworpen. Domweg niet premium-waardig. Zo erg zelfs dat je eigenlijk misschien *juist* de OE onderdelen er *niet* voor moet willen gebruiken, want daarvan weet je vooraf zeker dat het stuk gaat
Was het nou een zespitter geweest, dan is het hele verhaal 1) minder complex, 2) ouderwetser opgebouwd dus met toch weer wat minder van die fragiele kliksluitingen en 3) dan is er vanuit de VS aan siliconen koelslangen met aluminium koppelingen en aan aluminium expansietankjes te komen waarmee je die hele ellende in principe voorgoed kunt oplossen. Maar om er daarvoor nou eerst een M54 in te gaan staan lepelen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb het rekensommetje gemaakt om alle slangen te vervangen. Imitatiespullen, meest Febi want daar kan ik de prijzen goed van vinden en dat is dan ongeveer het minst beroerde waar ik dat zo vlot voor de grap van kan vinden, komt op zo’n 340 euro voor het hele setje. Daar is dan de onderste leiding, van de thermostaat naar de expansietank, er één van Vaico en dan kom je nog op vlotjes 150 euro voor die ene slang uit. En nou ja, dat is dan één van Vaico: één van de Merken de Doods eigenlijk. Gelukkig heb ik de bovenste slang dus al eens vernieuwd, dat scheelt dan weer 55 euro, maar dan geef je nog op je gemak 3 meier uit aan een bosje koelslangen. Kan via internet wat goedkoper misschien maar dan heb je weer levertijd en dat is gewoon even niet handig momenteel. En never mind natuurlijk wat de BMW-organisatie voor een bosje slangen gaat rekenen.
Kortom, voorlopig moet het weer even met 1 slang. Voor de rest van die slangen zou ik wel kunnen overwegen om een assortiment O-ringen voor toepassing in koelcircuits te scoren. Kost alvast 1/3 van een setje slangen en dan kun je die malle kliksluitingen meestal ook weer opknappen aangezien het bij lekkages doorgaans om gekrompen O-ringen gaat.
Dat is in dit specifieke geval even helemaal niet zeker, sterker nog, het lijkt er vooraf sterk op dat die aansluiting gewoon al aan het breken is, dus hier zal echt een nieuwe slang voor moeten komen. Ik ga ook kijken of ik een goeie gebruikte kan scoren, misschien kan ik dan iemand die aansluiting laten namaken in aluminium zodat er later een (desnoods wat ingekorte) slang aan kan die je dan lekker van z’n aansluiting af knipt en met een goeie ouderwetsche slangklem terug monteert. Want dit is een slang die vaker op deze manier kapot gaat en dan dus alleen nog maar vervangen kan worden. Dat kan best anders en dan kun je de kliksluiting aan de andere kant gewoon met een O-ring opknappen, net als de rest. Nou ja, ook maar tot zover natuurlijk, maar daar kom je vaak nog wel een eind mee.
Vroeger was misschien niet alles beter, maar koelslangen met gewone slangklemmen waren dat in ieder geval wél.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
1 ding valt mee: omdat je de vrijheid hebt om met die koelslangen gewoon imitatie te bestellen omdat de OE spullen hiervoor sowieso ruk zijn, is het gelukt om er een te bestellen die vandaag al geleverd kan worden. Wat op zich ook maar weer aangeeft dat die slang wel vaker lawaaie gaat. Maar goed: dan kan ik ‘m ergens vanmiddag laat of vanavond misschien ook weer dicht hebben, voor zolang dat duurt. Maar hoe eerder ik naar het volgende lek op zoek kan, hoe beter: de winter komt eraan, dus het moet een beetje klaar…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wordt het niet eens tijd voor een sticky in dit subtopic met wat de juiste OEM en aftermarket merken voor onderdelen zijn, per categorie?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zou helemaal niet verkeerd zijn eigenlijk. Er zijn ook weer onderdelen waar de sub-ideale merken ook niks aan kunnen verknoeien (nou ja, alles kan natuurlijk maar dan kan het weinig kwaad) en er zijn vast ook onderdelen waar de topmerken weer onder de maat scoren. Dat maakt het des te ingewikkelder.
Maar zoiets als dit: die koelslangentoestand van BMW is berucht, dus ergens geldt dan dat je met OE-spullen zeker weet dat ‘t niet zo lang meegaat. Kun je dus prima een keer de gok nemen om die onderdelen bij iemand anders te bestellen. Net zoals bijvoorbeeld C5 bobinerails: de originele gaat sowieso stuk, dus er kan net zo goed een imitatie van een beetje een fatsoenlijk merk op. Maar dan is het inderdaad wel interessant op een gegeven moment om uit te zoeken wie er waarvoor knappe spullen levert, want meuk vervangen door tinnef heeft niet erg veel zin op den duur. Daar moet ergens in een algemeen-technisch gedeelte van het forum maar eens een draadje aan gewijd worden denk ik dan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De klikslangen van Febi hebben nogal eens de vervelende neiging los te ploffen. Geen aanrader naar mijn idee.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De aansluitingen op die slangen zijn van Norma zag ik, die moeten dat op zich prima kunnen maken. Maar goed, er zit nu zo’n slang in en dan zullen we het wel merken. Past wel heel netjes aan beide kanten en klikt ook lekker degelijk vast, dus dat geeft hoop.
Over losploffen gesproken, dit is dus de oude OE slang:
Inderdaad compleet afgebroken dus. Ik zag dat de kunststof die voor die aansluiting gebruikt wordt gewoon verteert tot een soort vezelige troep. En dan, scheef op spanning met dat ene boutje, is het een keer *knak*... En dan heb je geluk als je niet ineens heel rap al je koelwater verspeelt. Een reeds bij het bedenken op drama’s voorgesorteerde constructie. Typisch vrijdagmiddag om vier uur bedacht en over de schutting gemikt met zoiets van “‘t Is goed met ze, tijd voor de vrijmibo”. Het zal dus ook wel geen toeval zijn dat die Prince-blokken die PSA met BMW samen ontwikkeld heeft een aantal rare, kwetsbare constructies in het koelcircuit heeft…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik ben echt stom verbaasd.. WTF! hoe kan je dit serieus in productie nemen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Precies dat dus
Ik heb nu dus ook een intacte gebruikte slang liggen, eigenlijk vooral met als doel om te kijken of ik iemand die koppeling van aluminium kan laten namaken. Dan is het nogsteeds niet ideaal, maar dan is het alvast een stuk sterker en minder aan verval van het materiaal onderhevig. Als het hulsje dat in de slang gaat een centimeter, misschien anderhalf, langer is dan het origineel kun je de slang daarna gewoon afknippen en er met een goeie ouderwetse slangklem weer op zetten. Die kliksluitingen hebben af en toe een nieuwe O-ring nodig, maar dat is dan nog te overzien. Bovendien heb ik in een sloop-exemplaar gespot dat iemand daar na gelazer ook gewoon de slang van die koppeling had ontdaan en ‘m op het klik-pilaartje had vast gekneld had met een slangklem. Klaar, nooit meer gezeik…
Dit is gewoon een linke constructie die eigenlijk beter zou moeten. En misschien, met een voorbeeld voorhanden, kan dat ook.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!