Ik overweeg het nu ook
https://link.marktplaats.nl/m1533743245
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
https://topgear.nl/autonieuws/wat-zijn-efuels-of-synthetische-brandstoffen/
CO2 neutraal rijden op benzine, is dat een bedreiging voor de veel te dure EV? Een auto voor de beter betaalden en welgestelden waar ook nog het rijk een flink deel, dus wij als belastingbetaler bijdraagt?
Een bericht waar voor mij een not-invented-here zweem omheen hangt. Zowel Boeing als Airbus zijn druk bezig met alternatieve brandstoffen en hebben daar concrete roadmaps voor onder de noemer SAF (sustainable aviation fuels). Ik weet niet meer welk van de twee het was, maar een paar weken geleden heeft een vliegtuig met synthetische brandstof rondgevlogen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, wel 3% van de brandstof was synthetisch…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Lekker cynisch.
Ik vind het vermoeiend dat elektrisch rijden standaard gekoppeld wordt aan rijden met Li-ion batterijen.
Elektromotoren hebben een verdomd hoog rendement, altijd koppel beschikbaar en weinig bewegende onderdelen.
Ik ben nog niet zo’n voorstander van Li-ion batterijen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En vergeet de cobaltmijnen niet.
Vanuit m’n werk ben ik nu al zo’n 3 jaar bezig met het electrificeren van een machine, die doet het nu:
https://www.ampelmann.nl/news/electric-a-type-ready-for-operations-press-release
De tekst is wat marketing-jargon, maar in grote lijnen wel waar, we hebben een aantoonbare reductie van 75% weten te realiseren met dit systeem.
Om de geregenereerde energie op te slaan maken we gebruik van ultra capacitors, die zijn een stuk vriendelijker voor het milieu om te maken. Niet echt geschikt voor auto’s helaas, maar wellicht vinden ze daar nog wat leuks op in de toekomst
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Elektrisch rijden doe ik op de kermis.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Nielsje schreef:Lekker cynisch.
Ik vind het vermoeiend dat elektrisch rijden standaard gekoppeld wordt aan rijden met Li-ion batterijen.
Elektromotoren hebben een verdomd hoog rendement, altijd koppel beschikbaar en weinig bewegende onderdelen.Ik ben nog niet zo’n voorstander van Li-ion batterijen.
Precies ook mijn mening.
Voor mij is het grote probleem van elektrisch rijden de batterijen. Ze zijn te zwaar en de laadtijd moet veel korter.
En voor degenen die opmerkingen maken als ‘elektrisch rijden doe je op de kermis’: ik heb met een I-Pace gereden. Ik kan alleen maar zeggen: hebbeh, hebbeh, hebbeh.
Wim,
Disciplus Simplex
Sinds vorige maand rijden wij elektrisch. Een nieuwe gefacelifte Hyundai Ioniq Electric. De zuinigste EV die er te koop is. (verbruik gemiddeld 13kwh per 100km)
Ik vraag mij af waarom ik al die jaren in die ouwe meuk gereden heb
Zonder gekheid, het moet anders voor het milieu, dat is ondertussen wel aangetoond. Hoe, dat is dan weer een andere discussie. Ondertussen is elektrisch rijden (ook) goed voor mijn portemonnee.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Waar laad jij op?
En kun je dan checken hoeveel er (bij)geladen wordt, om op die manier het werkelijke verbruik te kunnen vaststellen?
Ik laad mijn C5AC-Hy thuis op, en heb daarvoor een aparte groep-met-kWhmeter geïnstalleerd. Daarmee kan ik na elke keer ‘s nachts opladen op nachtstroom zien wat er werkelijk geladen wordt.
En dat is duidelijk meer dan wat in de folder aangegeven wordt. Ik zit gemiddeld zo tegen de 25 kWh/100 km
Afgezien daarvan: het rijden met deze auto is een genoegen, in heel veel opzichten
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
BANZER schreef:Elektrisch rijden doe ik op de kermis.
Wow! Dat is een originele grap! Die had ik echt nog nooit gehoord!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Nielsje schreef:Vanuit m’n werk ben ik nu al zo’n 3 jaar bezig met het electrificeren van een machine, die doet het nu:
https://www.ampelmann.nl/news/electric-a-type-ready-for-operations-press-release
Gave machine. Zie steeds vaker dat Hydraulisch uitgewisseld wordt voor elektrisch. oa een grote lager fabrikant heeft zijn service machine aangepast naar servo tbv de offshore. (servo/frequentieregelaars).
Zie wel in de markt dat op dit moment er veel leveranciers van deze componenten kampen met leverproblemen.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
JW, ik laad 90% van de tijd thuis op. Ik heb even teruggekeken in het elektriciteitsverbruik en de accuhistorie en de keren dat de Ioniq leegereden is tot ca. 10% is er ‘s nachts ongeveer 34Kw in gegaan, wat dus ongeveer klopt. (Accu van 38kw)
Thuis laden we met een mobiele 16 ampère lader. Omdat de Ioniq een 38kw accu heeft is de accu toch in een nacht vol en een mobiele lader is een stuk goedkoper dan de overprijsde laadpalen. (Want dat is echt oplichterij, de prijzen die daar voor gerekend worden.)
Het fijnste aan elektrisch rijden vind ik de stilte, het instant vermogen en de soepelheid waarmee gereden kan worden. Ik ga er daadwerkelijk rustiger van rijden en kom tot rust onderweg.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Kijk dat is nu wat ik graag wil lezen een beetje eerlijk gebruikers info, voorlopig moet ik nog even door met mijn benzine wagen het ontbreekt nu aan de financiële middelen. Maar toch kijk ik een beetje om mij heen om begrip te krijgen wat dingen kosten wat het verbruik is en dergelijke. Kijk nu zegt 1 op 13 me meer dan zoveel Kwh per 100km dat moet nog even tussen de oren een plekke krijgen. Maar hoe kan ik het vergelijk maken tussen benzine en elektrische qua kosten. Naar de uitstoot kijk ik even nog niet dat zal wel duidelijk zijn maar gewoon even in mij portemonnee. Lease rijders doen niet anders op een enkeling na wellicht die een ander motief heeft.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën