mijn oude xantia hdi is bij mijn beste weten euro 2 , dus volgens bartjes vervuilend. nu staat er een hdi te koop,van 2001 die zou volgens bartjes euro 5 zijn. wie weet het? de mijne is van 1999,maar die euro 5 is van 2001. wie het weet mag het zeggen.
.
mijn xantia is natuurlijk een nederlandse wagen, die andere is een belg, of daar anders geclassificeerd wordt ?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Als het een origineel Belgische auto is die voor het eerst is ingeschreven in 2001, dan word die in België beschouwd als een euro3 (dit zowel voor benzine als diesel).
Het kan nooit een Euro5 zijn want dan zou het een auto zijn die nieuw is ingeschreven op of na 1/1/2011
Euro 2 geld voor alle wagens nieuw ingeschreven vanaf 1/01/1997 tot 31/12/2000.
Ik spreek hier enkel over België, hoe het in Nederland werkt ben ik niet van op de hoogte…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
hier staat ie
.
https://www.2dehands.be/a/auto-s/citroen/m1758325344-auto.html?previousPage=lr
.
ik kan natuurkijk niet controleren of de vermelde euro 5 energielabel klopt.
.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dat is een euro3, aangezien hij voor het eerst (nieuw) is ingeschreven op 09/07/2001.
In geen geval een euro5!
Op zich wel zeldzaam een Xantia euro3…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Het ligt iets gecompliceerder: Alle “nieuwe” modellen na 2001 moeten een Euro3 motor hebben, de “uitloopmodellen” konden nog wel toe met een euro2. ( Dat was toen de regelgeving). Maar die klassen werden niet op het kenteken vermeld, dat moet je gaan zoeken op het COC / gelijkvormigheidsattest. Dat werd te moeilijk voor de LEZ, dus heeft men die data maar aangenomen als “vast. Dus geld deze Xantia in België als Euro3. Dat helpt niks, want alle in LEZs ( lage emissie zones) zijn euro3 diesels al verboden.
In Duitsland kom je daar zo niet mee weg: Die hebben de informatie over de emissieklasse wel als “schlusselnummer” op het kenteken staan.
Deze verkoper wil hem nog vlug als “Euro5” verkopen, dan kun je nog 3 jaar Brussel in en 2 jaar Antwerpen, maar dat werkt dus niet.
To err is human, not to err is divine.
ok, dus de eigenaar is wat ‘‘te positief’’ over de xantia. euro 5 klonk me wel leuk, maar is dus niet van toepassing.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Het is een Xantia HDI ( Diesel ) uit 2001 en al wel met EURO-3 norm.
Maar mag dus sedert 2020 in België al wel niet meer in Brussel, Antwerpen en Gent binnen.
In Brussel zijn vanaf 2025 ook Euro 2-benzinevoertuigen niet meer toegestaan, dus dan echt alle Xantia’s,
Dan maar wachten tot ze 30 jaar oud zijn ( was vroeger na 25 jaar ) want “oldtimers” van meer dan 30 jaar kunnen dan in België een O-plaat krijgen, dus dan een automatische vrijstelling en mogen wel binnen.
Wel enkel in Brussel en Gent toch want in Antwerpen is dit nu echt pas na 40 jaar!?????
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik kreeg op mijn 1.8 uit 2001 een groene ‘4’ - Umwelt sticker toen we op vakantie in Duitsland waren..
Is ‘4’ = Euro2..? Nee toch?!
Volgens mij gewoon Euro4…
Nou is dat voor diesels mogelijk anders…
‘Spirit of avant-garde’
Ja, maar in België is dit van toepassing voor een
Xantia Benzine 1.6i of 1.8i of 2.0l: Emissieklasse Euro 2
Zelf als dit dan in het “buitenland” een Emissieklasse Euro 2 - Emissielabel 4 (Groen) is.
In Duitsland krijg je voor een Euro4 diesel nog een “groene sticker”, en voor benzine auto’s alles met een geregelde katalysator is ook “groen”=niveau 4. Dat gaat dus in principe voor alle benzine auto’s na 1992.
Ieder land heeft nog z’n eigen systeem voor de milieu zones, helaas.
To err is human, not to err is divine.
Xantia HDI-66kW voldoet aan EURO 2 tot einde productie.
Xantia HDI-80kW voldoet aan EURO 3 tot einde productie.Is de auto voorzien van een partikelfilter, dan is een groene Umweltplakette verkrijgbaar.Af fabriek was geen partikelfilter leverbaar.Destijds leverde o.a. HJS en Uni-Kat een achteraf in te bouwen partikelfilter met Abgasabnahme en Datenblatt.Of het nu noch verkrijgbaar is , weet ik niet.
Xantia benzine 1.8 - 16V : modeljaar 1997 voldoet aan EURO 2 ( Heeft maar 1 lambdasonde )
Xantia benzine 1.8 - 16V : vanaf modeljaar 1998 tot einde productie voldoet aan EURO 3. ( Heeft 2 lambdasondes en luchtpomp )
In beide gevallen een groene Umweltplakette.
Om misverstanden te voor komen : dit geldt voor destijds in Duitsland toegelaten nieuwe auto zgn. EZ Erstzulassung.
Of dezelfde motoren destijds in Nederland of Belgié geleverd werden weet ik niet.
hoi; nu hebben we het over de certificering, dit hangt samen met de vervuilende factor van de auto . maar (indien nog on topic) even terzijde; onder mijn hdi hangt in de lange tussenpijp een verdikking , volgens mij een roetfilter. maar het is wel een vervuilend voertuig, ik betaal dus 59 euro / kwartaal roettoeslag, of hoe het heet . die roetfilter maakt het toch een ‘‘schone ‘’ auto? ik zie geen roet,rijden met 90-100km/hr levert een verbruik op van 1/20, zomers zelfs 1/21. als ik daar een schone bmw x5 tegenaan zet, die rijdt zo zuinig dus niet, wie is er dan schoon?
.
.
p.s.; met ‘‘zie geen roet’’ bedoel ik dat er geen pluimen achter uit komen bij optrekken, wat je vaak bij moderne wagens wel ziet, als na een week rustig toeren wordt doorgetrokken naar 4500+rpm, dan hoest ie een keer, maar dat is alles, e.e.a. bij 469dkm in goed onderhouden staat.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een Xantia heeft geen roetfilter of “FAP”.
De vergelijking tussen een ouwe Xantia diesel en een moderne X5 gaat mank. Ja, de X5 stoot meer CO2 uit, maar de uitstoot aan overige schadelijke delen ligt nogal wat lager dan van zo’n oud ding als een Xantia.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
wat hangt er dan onder? ik weet het niet.en wat doet dat ding dan?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
link gefixt door moderator want te lang
.
volgens mij is het nr 10 op het plaatje
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud