Als je gemakshalve even rekent met E-kosten van een kwartje per kWh, dat kost het bij thuis opladen, kun je dat makkelijk omrekenen naar kosten per km.
Mijn verbruik is gemiddeld iets minder dan 25 kWh/100 km, dat komt dan neer op ca 6 ct/km als ik op E rijd.
Ga ik over op benzine, dan is het verbruik 6 à 7 l/100 km. Bij een prijs van € 2/liter kost dat dan 12 à 14 ct/km.
Bij een verbruik van 13 kWh/100 km, rij je voor iets meer dan 3 ct/km, als je ‘m thuis kunt opladen.
Dat zijn wel heel prettige km-kosten
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De kilometerkosten qua brandstof/stroom bedoel je JW wij hebben op ‘t werk zo’n Hyundai Kona EV en inderdaad, die kun je echt voor 12-14 KWh/100 km rijden. Wij laden op kantoor dmv een dak vol zonnepanelen. Aan de “paal” onderweg laden is met die auto voor ons gebruik eigenlijk nooit nodig, de actieradius is 500 km met die auto.
Wat wel gezegd mag worden zijn hoge kosten voor aanschaf/investering. Helaas is het voor een heel groot aantal particulieren niet haalbaar om een nieuwe hybride of EV aan te schaffen en de laadinfrastructuur thuis te realiseren. Los van die investering is het ook nog zo dat er maar weinig mensen in de steden op eigen terrein kunnen parkeren of zelfs voor de deur en daardoor niet met eigen installaties kunnen laden.
Een mooie strakke EV voor de deur blijft door het bovenstaande voor veel mensen behoorlijk onbereikbaar of ontzettend onhandig.
Wat betreft de overweging: wij hebben privé die overweging ook wel eens gemaakt. Maar een nieuwe EV kopen is een serieuze aanslag op de spaartegoeden en private lease of lenen voor een auto, dat doen we niet. Dat onze 17 jaar oude Subaru met G3 lpg voor ongeveer 12-14ct per km all-in te rijden is maakt dat we voorlopig maar gewoon zo doorgaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Onze Volvo 240 reed idd ook tussen de €0,12 en €0,14 per kilometer. Daar kan eigenlijk niks tegenop.
Het is dat van Mossel een hele scherpe private lease actie heeft, €413 per maand voor 60 maanden en 25.000km per jaar, waarmee het betaalbaar werd. Daarmee komt de kilometerprijs bij 25.000km/jaar op €0,22 incl thuisladen en ex snelladen.
Flink wat meer, maar dan moet ik ook niet meer zelf aan de bak met onderhoud. Naast milieu was het niet meer moeten klussen (reuma en handen die minder worden) een overweging. Door reuma werk ik minder en worden er heel wat minder kilometers gemaakt, van ca. 40.000 tot 50.000 per jaar naar pakweg 25.000km. Dus in het huishoudboekje merken we er niet veel van dat de kosten wat hoger liggen. Vooral ook omdat de vaste maandelijke lasten van een ouwe gasbak best aantikken.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat onderhoudscomponent speelt bij ons (nog) geen rol. Zo’n outback heeft iedere 15.000 km verse olie en filter nog en iedere 30.000 iets meer. In de praktijk ben ik iedere 8 tot 10 maanden een paar uurtjes bezig. Onderhoudskosten zijn belachelijk laag, de mrb op G3 is 94 euro of zo, de verzekering kost weinig (wa beperkt casco) en het roest niet. Verder gaat er echt nooit iets kapot. Dat is de mazzel van zo’n auto. Afschrijving is ook vrijwel non-existent. Het ding gekocht voor 6500 euro, 120.000 geleden, en nu nog steeds 5000 waard.
Milieu vind ik wel een puntje: die outback is op lpg best schoon natuurlijk maar het blijft ouwe meuk. Zouden we naar een EV moeten/gaan dan wil ik dat in 1x goed: dus zonnepanelen op m’n dak, een buffer, en thuis of op het werk laden. Laden op steenkool, bruinkool of gas (wat je feitelijk doet als je aan de paal gaat laden op het net) voelt voor mij echt geen haar beter dan op lpg te rijden namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eens met dat laatste, dat schiet niet op.
Mijn C5ACHy laad ik thuis op, met groene stroom.
Bijna alle kilometers die ik rij gaan in de E-modus, alleen de lange afstanden die ik vorige maand gereden heb naar en in z’n thuisland, gingen op benzine. En een keer een rit naar m’n zus in het hoge Noorden.
Die groene stroom thuis kan ik helaas niet zelf opwekken. Het dak van mijn huis ligt bijna de hele dag in de schaduw van een paar heel grote elzen in het gemeentepark net naast m’n huis.
En die weghalen is onbespreekbaar, in elk geval tot nu toe.
Ik ga het volgend jaar nog een keer proberen, ben benieuwd
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor