Dit probleem had de leenbx die ik bij hesselink meekreeg ook (ook een 1.6 TGI )
Was volgens hesselink de stappenmotor die vervuild was.
En probleemloos rijden in een bx van 13-14 jaar oud kun je nou eenmaal wel vergeten zonder eerst al het achterstallige onderhoud weg te werken. En dan nog… het blijft een oudere auto. Die hebben wel eens nukken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
WYD schreef:Stappenmotor is het waarschijnlijk niet.
Maak even je carburatiehuis goed schoon met carburantcleaner van motip ofzo en leg gelijk even de massa er af als je daar mee bezig bent. Waarschijnlijk is het probleem dan al verholpen.
Het carburatiehuis wil soms nog wel eens wat koolafzetting hebben bij de monopointmotoren, waardoor de gasklep niet goed meer sluit.
<mode wijsneus>Stappenmotor is het zeker niet, want die zit er niet in. Wel een elektronisch geregelde stationairklep die vervuild kan worden. </mode wijsneus>
Gasklep die blijft hangen komt me ook bekend voor; valse lucht in zijn algemeenheid hoort er ook bij. Verdroogde of gescheurde slangen bijv. in het luchtcircuit, aan het gasklephuis.
Wat bij mijn chic het probleem (b)lijkt te zijn is luchtlekkage via de gasklepas. Ook het klepje in de dampafzuigingsleiding (gaat een slang vandaan, via de rechter motorsteun het rechter voorspatbord in) kan blijven hangen met dit gevolg.
Blijft het feit dat dit type motoren “een karakter” heeft waar dit een beetje bij hoort. Zelfs perfect functionerende exemplaren draaien vroeger of later ineens een tijdje op een onverklaarbaar hoog toerental, is me opgevallen.
Ich bin ein Breaker
Erwin_B schreef:Heeft iemand een fotootje van waar zo’n vacuumslangetje zit? Ik heb namelijk geen idee waar die zitten.
Mijn Bx heeft ook beetje last van dat hij sinds december ofzo beetje moeilijk door zijn toeren heen loopt en loopt een stuk onzuiniger sindsdien.
Kon altijd 1:13 wel redden, nu ben ik blij als ik 1:11 haal, als ik dit zo de reactie van WYD lees, is het misschien wel waard om die slangetjes eens te controleren.
Kijk eens hier: Overzicht BDZ
De slang die “links” aan de uitstulping v/d radiateurdop lijkt te ontspringen is de slang v/d dampafzuigingsklep. Boven de rechter uitstulping zie je een eindstopje zitten bestaande uit een stukje rubber met een boutje erin gedraaid. Dit is een punt wat ook lek kan gaan (en hier dus zo is vervangen).
Onder het dampafzuigklepje door ligt een dunner slangetje wat van de MAP-sensor (op de rechter motorsteun) naar het injectiehuis loopt. Die kan ook lek.
Voor het binnenwerk van de stationairklep van een G5 (op de foto zie je er een met een helblauwe bovenkant, maar zwart zie je vaker) moet je hier Elektroklep G5 binnenin
eens kijken.
NB: dit betreft de 1600 met BDZ motor, die is geleverd tot plm juli 1991. Daarna is de BDY gekomen met een iets ander injectiehuis waar een stappenmotor in zit ipv de stationairklep apart boven het kleppendeksel.
Ich bin ein Breaker
Dankje voor de uitleg en de foto’s, ik ga hier van het weekend eens naar kijken.
Dat zo’n slangetje lekt, voel je dat duidelijke als je met je vingers er langs gaat ? Of gaat je motor ineens anders stationair lopen als je een lek dicht houdt?
.Prutselaar.
dit is een standaard probleem van de 1.6 monopoint motor.. stappenmotor uit elkaar halen, goed op de stand moertje en veertjes letten. er zitten 4 gaatjes in het blokje wat er in zit, ff goed openmaken . next truuk motortje “ompolen..
Ik haal elke 2 a 3 maanden stappenmotor er een keer uit, meteen ff ecu resetten.
citaat van http://www.tramontana.co.hu/citroen/fuel/diags.html
The Magneti Marelli stepper motor is situated on the top left of the engine. Pull out the metal cylinder (it’s only held by two rubber O-rings), remove the nut and take out the copper cylinder. Clean both cylinder and the housing. Remove the dirt from the four small holes in the top of the cylinder piercing them very carefully with a thin wire. Refit the inner parts completely into the housing and put them back into the cylinder.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
karel schreef:Voor het binnenwerk van de stationairklep van een G5 (op de foto zie je er een met een helblauwe bovenkant, maar zwart zie je vaker) moet je hier Elektroklep G5 binnenin
eens kijken.NB: dit betreft de 1600 met BDZ motor, die is geleverd tot plm juli 1991. Daarna is de BDY gekomen met een iets ander injectiehuis waar een stappenmotor in zit ipv de stationairklep apart boven het kleppendeksel.
Die stationairklep heb ik dus gedemonteerd en helemaal schoongemaakt van binnen (met remmenreiniger), slangen gecontroleerd en het gasklephuis gedeeltelijk ook schoongemaakt. Het effect was in elk geval dat ie rustiger loopt en mooier en beter trekt.
Het probleem van dat toerental was er na 2 dagen niet mee opgelost maar sinds een paar dagen staat ie stationair weer netjes op de 950 toeren. Dus schiet me maar lek, het komt en gaat
Waar ik ook aan moet denken is de katalysator. Die is namelijk leeg van binnen. Iets van de vorige eigenaar waardoor de motor bij gas-los er lustig op los knalt (alsof ik met de RX-7 aan het rijden ben, maar daar is het normaal ). Misschien krijgt de lambdasonde verkeerde signalen? Het CO is in elk geval net onder de apk norm.
Maar ik kreeg net een mooi berichtje, er ligt een nette kat op me te wachten in roermond, dus die gaan we er binnenkort maar eens onder knopen…..
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:
Waar ik ook aan moet denken is de katalysator. Die is namelijk leeg van binnen. Iets van de vorige eigenaar waardoor de motor bij gas-los er lustig op los knalt (alsof ik met de RX-7 aan het rijden ben, maar daar is het normaal ). Misschien krijgt de lambdasonde verkeerde signalen? Het CO is in elk geval net onder de apk norm.
Maar ik kreeg net een mooi berichtje, er ligt een nette kat op me te wachten in roermond, dus die gaan we er binnenkort maar eens onder knopen…..
De katalysator heeft *geen* *enkele* invloed op het motortoerental. Zelfs het volledig ontbreken van de uitlaat vanaf het punt waar de lambdasonde in de pijp zit zal niet uitmaken.
Ich bin ein Breaker
je stappen motor is vies, schoonmaken is nog geen 10 minuten werk, kost niks, alleen een beetje wc papier en iets om te ontvetten..
Je kunt doen wat je wil aan kleppen en slangen etc, een reset van ecu zal even lijken te helpen.Maar het probleem komt vanzelf terug totdat je dat ding keer gepoetst hebt.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:je stappen motor is vies, schoonmaken is nog geen 10 minuten werk, kost niks, alleen een beetje wc papier en iets om te ontvetten..
Je kunt doen wat je wil aan kleppen en slangen etc, een reset van ecu zal even lijken te helpen.Maar het probleem komt vanzelf terug totdat je dat ding keer gepoetst hebt.
Was het maar zo simpel dat je er altijd de stationairklep (het is geen motor…) de schuld van kon geven. De vele vacuum-slangetjes gaan helaas ook geregeld lek en dan kun je letterlijk van benzinetank (dampafzuiging, tankdop) tot voorin (monopointhuis) aan toe kunnen zoeken naar lekjes. Die vind je door de staat van de slang te beoordelen; een beetje buigen zegt vaak al genoeg. Ook het elektrisch gestuurde dampafzuigingsklepje kan blijven steken. Een keer doorblazen (aan de mond) doet wonderen btw.
Dat ompolen schijnt overigens een standaard Citroën-modificatie te zijn; ik pool de klep op mijn chic ook geregeld om (en dat moet je gewoon blijven doen), met een ECU-reset mee.
Ik prik de gaatjes in de plunjer altijd door met iets van een stukje koperdraad, daarmee kras je niet meer dan nodig is maar kun je toch goed “flossen”.
Ich bin ein Breaker
Ik had een 16tgi progress met hetzelfde probleem..
Nieuw monopointhuis, nieuwe stappen motor, nieuwe pot-meter van de gasklep, ecu reset, uitlezen bij dealer, stekkers gereinigd van ontsteking en injectie, vacuumslangen vervangen.
Niets heeft destijds geholpen, ik hoor dit probleem wel vaker en is niet altijd zo simpel op te lossen helaas…
Ik noemde het maar een produkteigenschap..
Succes!
Emiel
ik cross in mijn 3e bx met 1.6I motor rond, en allemaal kregen ze dit toerental probleem.
9 vd 10 keer is het een kwestie van poetsen, ompolen en resetten.. Het kan dd iets anders zijn , maar dat lijkt me sterk, helemaal omdat marx-7 zegt er soms wel en soms geen last van te hebben.
Een tik tegen de stappenmotor geven helpt btw nooit.. die verstopte gaatjes krijg je er niet leeg mee
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Jeroen28 schreef:ik cross in mijn 3e bx met 1.6I motor rond, en allemaal kregen ze dit toerental probleem.
9 vd 10 keer is het een kwestie van poetsen, ompolen en resetten.. Het kan dd iets anders zijn , maar dat lijkt me sterk, helemaal omdat marx-7 zegt er soms wel en soms geen last van te hebben.
Een tik tegen de stappenmotor geven helpt btw nooit.. die verstopte gaatjes krijg je er niet leeg mee
daar moet ik wel nog ff aan toevoegen dat de tik tegn te stappenmotor bij mij toch wel degelijk wel hielp hoor, en dat heeft het het ruim een half jaar gedaan tot ik mijn TRi ging rijden, een voorsichtig tikje tegen de stappenmotor,en de auto liep normaal stationair, sterker nog, de motor bleef dansen net zo lang tot ik een tikje tegen de stappenmotor gaf, of de motor nou een minuut of een uur aan het lopen was, warm of koud dat maakte niet uit, in mijn geval zat een asje oid vast denk ik in de stappenmotor die dan gewoon wer losschoot.
PS Marc,
heb je mijn antwoord met mijn nummer al gehad? ik heb hem al 3x verzonden, maar hij komt bij mijn niet in de outbox, anders stuur ik je ff een mailtje!
groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
BX19trs schreef:Ik had een 16tgi progress met hetzelfde probleem..
Nieuw monopointhuis, nieuwe stappen motor, nieuwe pot-meter van de gasklep, ecu reset, uitlezen bij dealer, stekkers gereinigd van ontsteking en injectie, vacuumslangen vervangen.
Niets heeft destijds geholpen, ik hoor dit probleem wel vaker en is niet altijd zo simpel op te lossen helaas…
Ik noemde het maar een produkteigenschap..
Succes!
Emiel
Mmm, interessant. Zomaar een inval: misschien wijst het ook wel een stervende BDP-sensor (dat stervensproces duurt jaaaren). (ongeveer het enige wat ook ik nog niet vervangen/gecontroleerd/gereviseerd heb).
Die dingen zijn nogal, eh, krengerig weet ik van mijn diesels, waar ze de toerenteller van informatie _horen_ te voorzien maar dat vaak niet of niet goed doen, met name in het lage toerenbereik.
Alhoewel ik ook wel eens gehoord heb dat bij een slechte BDP-sensor zo’n motor absoluut niet meer loopt. Maarja, écht kapot en “stervend”, dwz te zwak of krakend signaal afgevend bij lage motortoerentallen, er zit nogal wat ruimte tussen.
Ich bin ein Breaker
Mechuccio schreef:
PS Marc,
heb je mijn antwoord met mijn nummer al gehad? ik heb hem al 3x verzonden, maar hij komt bij mijn niet in de outbox, anders stuur ik je ff een mailtje!
groeten Tonie
Ja hoor Tonie, is aangekomen!!
Ik neem de komende week even contact met je op. Dit weekend wordt wat lastig ivm een paar “verplichtingen”
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer