Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-2021
- C4 (2004-heden) PureTech 130 S&S EAT8 Shine
Hallo allemaal,
Ik rijd sinds 15 Oktober een C4 PureTech 130 S&S EAT8 Shine.
Kan niet anders zeggen dat het een mooie, lekker rijdende auto is.
Waar ik wel ontzettend aan moet wennen is de adaptive cruise control.
Er zijn mensen die het heerlijk vinden maar ik kan daar nog niet aan wennen.
Nu is dat natuurlijk mijn eigen schuld door het drive assist pakket erbij te bestellen, maar ik hoopte dus dat je dat adaptieve uit kon zetten.
Na het raadplegen van het instructie boekje kan ik helaas niet vinden hoe je dit uit kan zetten. Je kan alleen de gehele cruise control uitzetten maar niet alleen het adaptieve gedeelte.
Weet iemand of dit kan?
Groet
Johan
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Hallo Johan,
Ik kan mij voorstellen dat je moet wennen. Bij mijn C5 Aircross kun je de afstand instellen waarop de adaptive cruisecontrol reageert op zijn voorganger. Als deze op de verste stand staat afgesteld, dan remt de auto meteen af als een auto invoegt in jouw baan. Dat is vervelend. Als je deze op een kleine afstand instelt, dan reageert de auto veel minder nerveus op auto’s die veraf van baan verwisselen. Bij helpt dat enorm.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-2021
- C4 (2004-heden) PureTech 130 S&S EAT8 Shine
Hoi Jorikl,
Ik heb de afstand inderdaad al op de kortste afstand gezet.
Blijft echter wel wennen.
Toch jammer dat je het niet zelf aan en uit kan zetten.
Maar ja, ik rijd wel in een fijne auto.
Gr.
Johan
Ik heb het ook op mijn C5AC-Hy, en inderdaad ook ingesteld op de kortste afstand.
Het was even wennen, maar er is verder prima mee te leven.
Zonodig geef ik een beetje gas bij om het te “overbruggen”, dat gebruik ik met name als ik op een snelweg achter iemand zit die wat langzamer gaat dan de ingestelde snelheid en ‘m wil inhalen.
Eenmaal een baan opgeschoven kan ik het gas weer loslaten en doet de CC de rest.
Wat ik wél meestal uitschakel is de “rijbaandwang”, da’s bijna een standaard handeling als ik (thuis) wegrij.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
........
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-2021
- C4 (2004-heden) PureTech 130 S&S EAT8 Shine
Haha,
Wat ik als eerste uitschakel is de start/stop en daarna de rijbaandwang.
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Ik rij sinds een week ook een C4 Puretech 130 S&S EAT8 Shine met alle opties erop. Het is mijn eerste auto met een adaptieve cruisecontrol en het is inderdaad irritant dat dit niet onafhankelijk van de normale cruise control is uit te zetten. Door het op de kortste afstand in te stellen en op tijd de cruise control te onderbreken is er wel mee te leven maar niet echt handig. Met name omdat de remlichten branden als de auto gaat afremmen om afstand te houden. Bij een noodstop of krachtig remmen kan ik mij dat voorstellen maar niet bij enkele km/uur snelheidsverschil. Het schijnt dat alle auto’s dat hebben maar dat geeft toch een nerveus beeld op de snelweg en dat is mij nog niet opgevallen in het dagelijks verkeer.
Verder prima auto, erg comfortabel en prachtig open dak.
Die remlichten gaan alleen maar branden als er zodanig hard vertraagd moet worden dat daarvoor de rem geactiveerd moet worden.
Niet bij “gas loslaten”, zoals ook de CC dat kan doen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor