Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik zit er aan te denken om een 2-delige oprijbrug te kopen om vooral de voorzijde van de DS hoog te zetten.
Nu zijn er 2 uitvoeringen die verschillende gewichten kunnen dragen: 900 en 1360 kg per stel. Nu gaat mijn voorkeur uit naar de zwaardere, hoewel dit misschien voor de DS niet eens per se nodig is, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe de gewichtsverdeling van een DS voor en achter is. Totaal is zo’n 1340-1380 kg waarvan grotendeels op de voorwielen, maar hoeveel?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ga er van uit dat het centre of gravity ergens rond de A stijl ligt. Vooras is uit mijn hooft iets van 900 kilo. rest achteras..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Leuk apparaat. Ik zoek zelf ook naar een betere oplossing dan hoogste stand, assteunen en een crick… een echte brug past niet. Ik ben daarom benieuwd naar de specificaties, de kosten en de bruikbaarheid in de praktijk.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
De getallen van Boog kloppen (A-stijl ~1m achter vooras) dus 900kg is op het randje. Daar zal een veiligheidsmarge in zitten maar het is ook wel weer leuk als je er ook wat anders op kan zetten dan een DS
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als je heel snel heel hoog pompt kun je de massa snel naar de achterkant verplaatsen
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik heb een aantal jaren geleden zo’n minibrug ding aangeschaft
https://youtu.be/DrDlfPf31vw
Voor Picasso en BX meermalen gebruikt, gaat prima.
Wel een beetje werk, maar voor een wat langer klusje is dat geen probleem.
En de brug moet wel in rijstand eronder geschoven worden.
Bij HBM machines, alleen zie ik hem daar nu niet meer in het assortiment…
1500 kg
Is natuurlijk geen antwoord op je vraag, maar als alternatieve oplossing eventueel.
Ik zou de zwaardere nemen: Meer marge, en waarschijnlijk een langere levensduur.
To err is human, not to err is divine.
Ik ben wel benieuwd wat voor klusjes je wilt gaan doen. Je wielen kunnen er niet vanaf wat helaas wel een beperking is. Olie wisselen is ook lastig als je hem zo schuin leeg wilt laten lopen. En oliewissel is doorgaans ook doorsmeren. En dan moet je wiel los.
Kriksteunen is dan misschien niet ideaal maar ik doorzie de meerwaarde nog niet helemaal van deze steunen.
Een betere optie maar wel prijzig is deze:
https://www.quickjack-nederland.nl/waarom-kies-je-voor-quickjack/
En als je geen kolombrug kwijt kunt kun je vaak wel een bandenbrug kwijt:
Ik besef wel dat dat hele andere prijzen zijn uiteraard. Maar ik zou voor een simpelere oplossing zelf eerder investeren in een kwalitatieve garagekrik en goede assteunen.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dank voor de reacties. Het is niet voor oliewissel, doe ik wel in Kudelstaart . Het leek mij een alternatief voor een 1-of 2-koloms lift die ik niet kwijt kan in mijn garage. Ik heb wel een goede krik en assteunen, naar de auto schuin omhoog op as steunen vind ik een beetje link, ondanks wielkeggen.
H@ns: die brug is zelfs geschikt voor een DS en ook in dezelfde prijklasse als de brug die ik op het oog heb/had. Wel te hoog voor DS in laagste stand.
rvdb20: quickjack ziet er ook goed uit, past net wel/niet onder een DS in laagste stand (7,5cm)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Quickjacks hebben minimaal 9 centimeter bodemvrijheid nodig.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In het mancave/beun topic staat wel een foto van de brug die ik gebruik. Vind het echt een topding. Neemt weinig plek in, en zeker geschikt als je een laag plafond hebt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Toch nog wat bedenkingen…
Als je begint over de hoogte als een DS plat op haar buik ligt snap ik niet wat je met die wielverhogers wilt doen. Daar moet je de DS op rijden toch?! Dus een andere brug of krik of… kan gewoon gebruikt worden met de DS ik rijhoogte dan toch?!
Als je het met een krik en assteunen niet prettig vindt dat de DS schuin staat kun je altijd nog twee assteunen achter erbij plaatsen.
Kun je nog eens vertellen wat voor dingen je zou willen gaan doen?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Nielsje schreef:In het mancave/beun topic staat wel een foto van de brug die ik gebruik. Vind het echt een topding. Neemt weinig plek in, en zeker geschikt als je een laag plafond hebt.
Zeer de moeite waard! Dank u. Ik dacht dat je niet onder de auto kon met die dingen , maar ze hebben ook vergrendeling. Zo’n ding staat op mijn lijst nu
Precies. Werkt heel goed zo’n brug. En met een rolkrukje kun je er prima onder werken. Voordeel is ook dat je rondom kan lopen en dat er geen kolommen in de weg staan. Ook handig met de deuren.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Lekker plaatje om naar te kijken, ik zie het al helemaal voor me. Als je dat zo ziet snap ik gelijk het plezier van een eend. Ik ben hier zo blij mee, ik had een brug al afgeschreven, omdat de garage laag is (iets van 2,5 m). Helaas ziet mijn portemonnaie het nog niet zitten, maar dat komt wel.
Met een DS zal ik waarschijnlijk bij het parkeren ook van die blokken eronder moeten schuiven, anders zakt de DS met metaal op metaal. Schraaaaap. Verder geen probleem natuurlijk, die blokkies eronder leggen. Ik vind het een groot voordeel dat banden gelijk vrij van de grond staan, zonder moeite. Dus geen cuping of hoe heet dat. Band met een plat stukje door langer staan bedoel ik.
Is het te doen om dat ding rechtop tegen de muur te zetten? En kunnen die verlengstukken gebruikt worden voor een auto met een langere wielbasis? Want ik schat dat een DS net iets langere afstand tussen de krikpunten heeft. Volgens mij staan ze bij jou rechts op de foto, tegen de muur.
Deze bruggen zijn eenvoudig te verplaatsen, er komt een set wielen bij waarmee ze zichzelf kunnen vrijdrukken bij het omlaag gaan. Ik zet de brug wanneer ik hem niet gebruik gewoon helemaal voorin m’n garage. Ik rij m’n wagen dan gewoon met m’n voorwielen op de brug en klaar. Niks geen blokken, vergeet je het ook niet. Wil je dan een keer werken: auto uit de garage, brug verplaatsen, gaan.
Zo’n brug weegt een slordige 500 kg, is ongeveer 1.50 [m] lang bij 2 [m] breed zonder de oprijplaten. Technisch gezien kan je hem wel tegen een muur plaatsen, maar ik begin er niet aan..
De verlengstukken zijn juist voor auto’s met een langere wielbasis. Voor mijn cx gebruik ik de achterste verlengers. Een prestige zou denk ik ook nog wel kunnen, als je de voorste erbij gebruikt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!