Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Hallo allemaal!
In het daarvoor bedoelde topic heb ik mij al voorgesteld, maar ik zal het hier nog even kort herhalen. Mijn naam is Jan Joost en ik ben 28 jaar oud. Al zolang als ik mij kan herinneren, ben ik gek van auto’s en dan oldtimers in het bijzonder. Ongeveer twee maanden geleden vond ik het, met mijn eerste vaste baan in zicht, tijd om advies te gaan vragen over de keuze voor mijn eerste auto, ofwel het begin van een nieuwe hobby. Dus een topic op het forum van Autoweek aangemaakt en daar wat opties die ik zelf min of meer haalbaar acht uiteen gezet. Een van die opties was de Citroën XM. Ik had zelf nog wat twijfels over de XM vanwege de ingewikkeldheid, maar er werd enthousiast gereageerd op de XM en men zei dat het wel meeviel met de ingewikkeldheid.
Recent zag ik een prijsverlaging bij een advertentie met, volgens mij, een mooie XM die door die prijsverlaging in een klap binnen mijn budget was terecht gekomen. De jeuk begint nu serieus te worden, ook omdat deze XM heel mooi binnen mijn voorkeuren valt (eerste serie, handgeschakeld, geen V6 en geen witte lak).
Waar ik nu benieuwd naar ben, is de haalbaarheid van mijn, inmiddels best wel concrete, idee. Ik beschouw het als een hobby, dus ik ben zeker bereid om te leren en er tijd en geld aan te besteden. Ik hoop dat jullie als Citroën-experts me nog wat meer informatie kunnen verschaffen.
Groeten,
Jan Joost
Totaal aantal Berichten: 10347
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou in ieder geval aan een forumlid in de buurt vragen om mee te gaan kijken.
Waarland? In de kop van Noord-Holland. Woon je daar zelf ook?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk dat het een handelaar is en die hebben meestal mooie verhalen. 1993 is dacht ik het jaar dat men overging naar hydractief 2.
De XM is een heel fijne auto en ik heb zeven jaar gereden met een 2 liter turbo. De advertentie zegt niets over of het een turbo is of niet.
Wat de gangbare prijs is tegenwoordig weet ik niet, maar ik verkocht de mijne, was heel netjes een reed prima, voor 1500 euro en die was ook van 1993.
Ik heb ook begrepen dat de onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn en als je nou zelf en handige sleutelaar bent is het redelijk te behappen, maar moet je alles laten doen, dan kan het een kostbare grap worden als je mankementen krijgt. Want de XM en zeker met hydractief 2 is bepaald geen simpele machine en anderen kunnen zeggen dat het wel meeevalt, maar hij is vrij gecompliceerd.
Laat in ieder geval iemand er naar kijken die er echt verstand van heeft en laat hem ook uitlezen. Er zitten veel sensors in en als er iets mankeert aan die meuk, dan ben je aan de beurt.
Succes met je zoektocht en bedenk dat het niet slim is om verliefd te worden op een auto, verliefdheid gaat voorbij en dan komt de keiharde realiteit. Je vindt vast wel een geschikte XM, maar heb geduld en wacht tot je de ware vindt. Het forum gaat je helpen want het barst hier van de relevante kennis.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hij ziet er fraai uit. Maar in 11 jaar 4000 km rijden, dat is vragen om lekke keerringen, vastzittende remklauwen, lekke remzuigers en wat al niet meer. Natuurlijk, het kan meevallen. Neem een kenner mee om e.e.a. te beoordelen, lees de aankooptips op de site van de XM club en tja, de prijs. Als hij er fraai uitziet, geen roest, strak in de lak, geen deuken. Het is maar net wat jij er voor wilt betalen. Als je kijkt wat je aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud betaald is het erg relatief of de aankoopprijs nu 2000 of 4000 is.
Als je wilt sleutelen, al wat standaard gereedschap hebt en accepteert dat je soms een paar dagen op onderdelen moet wachten en dus niet kan rijden, de adviezen van dit forum hier ter harte neemt (bijna alle mankementen staan hier wel ergens in een topic) dan is het best te doen. Kun je niks qua sleutelen en heb je geen garage in de buurt die kennis van deze auto heeft… dan zou ik er nog een nachtje over slapen. Of je neemt de gok en je ziet wel. Voor hetzelfde geld rijd je jaren met veel plezier zonder kosten. Of je loopt compleet leeg maar volgens mij is die kans niet zo groot, zeker niet als er wat sleutelbereidheid is.
De verkoper is wel optimistisch: Uit zuidelijk en zonnig Zuid-Frankrijk ???
Deze XM komt uit departement 71, Saone et Loire, d.w.z. tussen Macon en Chalons sur Saone, dat is zo’n 100 km ten noorden van Lyon maar hij kan ook wel uit de aangrenzende heuvels komen. Dat is zeer geen door gebied en kan in de winter goed koud zijn.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Bedankt voor alle reacties! IK ben net begonnen aan een nieuwe baan, dus vandaar dat een berichtje van mijn kant even duurde.
Ik woon in Utrecht, dus niet enorm in de buurt van de kop van Noord-Holland. Als er iemand met kennis van XM’s mee zou willen gaan om te kijken, zou ik dat heel erg op prijs stellen.
@Han S
De advertentie staat ook op Autoscout en daar staat de verkoper vermeldt als particulier. Op het voorscherm staat ‘injection’, bij turbo’s staat daar volgens mij altijd iets van ‘turbo’. Goede vraag om gelijk te stellen om een en ander uit te sluiten. Ik dacht dat Hydractive II pas bij de facelift kwam, maar wat opzoeken later zie ik dat het vanaf org.nummer 5929 werd geleverd, dat is ergens tijdens modeljaar ‘93. Deze auto zit op de grens, dus het is met deze info nog niet helder te krijgen of ‘ie Hydractive I of II heeft. Maakt dat nog veel uit qua onderhoud of problemen? Ik heb al wel het een en ander gelezen over de Hydractive, maar vaak was niet duidelijk of het I of II betrof.
Ik denk dat onderdelen bijna altijd wat moeilijker zijn bij auto’s van voor 2000. Bij Autoweek vertelden verschillende XM-rijders dat door middel van de club, andere liefhebbers en specialisten de onderdelenvoorziening goed te doen is. Dat was ook een van de redenen dat ik een oude Citroën wel aandurf; het liefhebberscircuit is volgens mij zowat het grootste van het land.
@Ed P
Daar had ik ook aan gedacht. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel extra aflevering op Nederlands kenteken zou kosten, want dat moet wel een APK inhouden. En daarvoor moet een en ander toch redelijk fatsoenlijk werken. Met andere woorden, dat wordt een van de eerste vragen die ik ga stellen.
Theoretisch ben ik wel enigszins onderlegd qua autotechniek, met dank aan wat YouTube-kanalen. Ik heb geen praktijkervaring, maar heb zin om te leren in de praktijk. Anders zou ik niet beginnen aan een auto van voor 2000. Ik heb de auto niet nodig voor woon-werkverkeer, dus als ‘ie een keer twee weken stilstaat is dat geen ramp.
@Citroensmgz
Scherp! Ik ben niet zo bekend met de ligging van de Franse departementen en al helemaal niet i.c.m. de nummers. Kaart er even bijgetrokken en dat is inderdaad niet echt zuidelijk Frankrijk. Ik houd dat maar op verkooppraat, maar goed om te weten en bij een bezichtiging op te letten.
Samenvattend, ik heb er nog eens goed over nagedacht en ga de verkoper eens om wat meer informatie vragen. Als die antwoorden bevredigend zijn, wil ik ‘m wel eens bezichtigen/een proefrit maken. Tegen die tijd zal ik me sowieso weer hier melden.
Deze SM heeft al een tweespakig stuurwiel, is dus modeljaar 1993, maar bij Citroen begint dat in oktober 1992 ( Salon Automobiles).
De verkoper zegt “1992” bouwjaar: H2 is in Maart 1993 ingevoerd.
Maar: Dit is een “Injection Sensation”, d.w.z. een 2 ltr injectie zonder turbo.In Nederland zijn vrijwel geen XM’s zonder Hydractief” geleverd, maar in België en Frankrijk was Hydractief” een optie voor de meeste modellen. Dat kun je controleren door de kijken of er op de middenconsole een knop met “Sport” is. Ik kan dat op de foto’s niet zien.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De modeljaren lopen van 1 september tot ca 1 augustus bij Citroën. De nieuwe modeljaren worden al geproduceerd en geleverd voor de salon van Parijs.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je de (laatste 8 cijfers/letters van de) VIN kunt achterhalen, zal ik voor je op Service.Citroen checken welke uitvoering dit is, en wat er allemaal wel of niet op/in zit.
Dat is dan zoals hij de fabriek verliet, of er later nog wat aan veranderd is kan ik daar niet zien.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Mocht je willen gaan kijken dan wil ik wel een keer met je mee om mee te kijken naar technische dingen. Ben nu even 2 weken druk, maar daarna weer tijd. Stuur maar pb als je dat wat lijkt.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Bedankt voor al jullie aanvullingen!
Eerste bericht is inmiddels naar de verkoper met een rijtje vragen. Nou eens zien welke kant de antwoorden op wijzen. Wat me nog een beetje terughoudend maakt, is dat de vraagprijs nogal op en neer gaat. In minder dan twee weken heb ik die drie keer zien veranderen. Dat is natuurlijk ieders goed recht, maar het werkt bij mij vooral enige reserve in de hand. We zullen zien.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hydractief I heb ik leren haten. Bij elke storing rijd je in de harde stand.
Hydractief II is een stuk toleranter, maar niet minder storingsgevoelig.
Over HA II storingzoeken en oplossen is hier erg veel geschreven. Het is te doen, maar het kost veel tijd. Gelukkig niet veel geld.
Als het werkt is het top, maar erg veel mensen haakten af op HA II.
Die zetten er dan gewoon “Comfortbollen” onder.
Die stap kan je overslaan door een HA-loze XM te kopen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb in die zeven jaar nooit problemen gehad met hydractief 2.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lucky you!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voor Stars_Falling_93:
https://www.citroen-forum.nl/nieuws/overig/hydractief_veilig_en_toch_comfortabel_deel_1
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Lucky you!
Misschien had jij pech.