wie heeft ooit serieuze metingen verricht op de vacuumdoos, die op een 2.0 hdi zit?
er zitten 2 stuks vacuumkleppen op een hdi, 1 voor de egr klep, en de andere voor de aansturing van de turbo
wie kan vertellen hoeveel mbar of whatever de vacuumdoos moet maken, om de kleppen te voeden?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Destijds wel eens gemeten, waar weet ik niet meer. Misschien heb ik destijds aantekeningen gemaakt en heb deze misschien nog.
Bij mijn weten zijn er twee onderdukventielen: 1 x turbineverstelling en 1 x EGR en beiden worden door motorstuurapparaat aangestuurd.
klever33; sja, normaal vraagt niemand, wat de waarde moet zijn, maar we zoeken nu of de vacuumpomp voldoende werkt, dus we zoeken naar minimum onderdruk. als je wat weet dan zou het handig zijn, maar we doen ons best. volgens mij heb ik ooit iets gezien op cristiana.net of zo. die heeft de 2.0 hdi ergens beschreven staan.maar kan het niet vinden.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Onderdrukpomp in stationaire loop moet ca. 0,7 bar brengen.
klever; das interessant ! bedankt ! we gaan verder zoeken. de vacuum meter die gebruikt is stond op ong 55, maar ik heb verder nergens naar gekeken of de meter wel ok was. ik zal een meter nemen die nieuw is, dan meten we opnieuw. afgelezen heb ik 55. wat dat is zal ik nakijken, maar die 55 bleef wel ca 5-6 minuten staan met motor uit.
alleen bij wiebelen aan de klik aansluiting viel de meter terug naar nul. we hebben de aansluiting gecheckt, de slang er opnieuw aangezet, en toen had wiebelen geen enkele invloed meer, en bleef 55 staan. dus dat lekje hebben we verholpen.
daarna is er beperkt proefgereden vanwege de avondspits, die in de regio nijmegen nogal hard toe kan slaan.
we gaan dadelijk weer proefrijden, en dan komen we erop terug. bedankt voor het meedenken !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Zo, we zijn weer een stapje verder. De werkdruk ( vacuum ) op een meter die tot ong. 75 gaat ( weet even zogauw niet de eenheid ) die gaf bij mij 54 aan. Meten bij een willekeurige 2.0 HDI leverde een getal op van 53, op het zelfde metertje,en beiden met een pierburg vaccumpomp.
Dan wil ik er best vanuit gaan dat dat een redelijke score is, maar dat is puur empirisch natuurlijk
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
In het CitDoc B1HD06P0 - 2 - 04/07/2014 CONTROLE : LUCHTTOEVOERCIRCUIT staat daarover:
2.1. vacuümpomp
Sluit het gereedschap [ 1] op de vacuümpomp (1)aan.
Start de motor.
De druk moet 0,8 bar bij 780 tr/min bedragen.2.2. Elektroklep vuldrukregeling
Sluit het gereedschap [ 1] tussen de elektroklep (2) en de klep van de turbodrukregeling (3) aan.
Vergelijk de gemeten waarden met die in onderstaande tabel.
Motortoerental Waarde voor de druk
780 t/min 0,6 bar
4000 t/min 0,25 bar2.3. Drukregelklep
Sluit het gereedschap [ 1] op de klep (3) aan.
Zet een onderdruk van 0,5 bar op de klep om de stift “a” te bedienen : De stift “a” moet 12 mm verplaatsen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW; Dat is belangrijke info, bedankt ! Ik zal eerst een vacuummeter kopen/lenen, die de juiste schaalverdeling heeft, de meter die ik had, gaat tot ca 75? Je hebt me verblijd met deze data. En ook de weg die de regelklep af moet leggen van 12mm is werkelijk zeer maatgevend, met name voor de doorlaat in het turbohuis. Super interessant, Ik ga ermee aan de slag, en natuurlijk koppel ik dit met plezier weer hier terug. groet.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Nou dit is er ontdekt; Ik heb naar het volgende moeten zoeken, om de simpele reden dat ik het niet wist; 1013 mBar staat gelijk aan 76 cm Hg of 760 mm Hg of 1013 hPa of 1,013 bar of 1 Atmosfeer. ( geleend van een website die o.a. vacuüm apparatuur levert) Dus als ik het voldoende begrijp dan is de meter die ik heb gebruikt om het vacuüm vd pierburg te meten een meter die 760mm Hg als max aangeeft, dat zou dus volgens bovenstaande herleid kunnen worden naar de gezochte 0.8 bar vacuüm die JW had opgezocht in de prima beschrijving .
Als die wordt herleid, dan wordt de gemeten waarde op mijn wagen ca 54-55 op de meter ong 0.73 bar vacuüm. Als de waarde 0.8 zou moeten zijn, dan ben ik met deze uitkomst niet ontevreden, en zal de pierburg nog voldoende werken. als de motor uitgezet wordt dan blijft die waarde ook staan, meettijd ca 5 min. Het meten tussen de elektroklep en de turbo zullen we nog doen. Dit zal ws in de praktijk gaan gebeuren met een meter ertussen en die op de voorruit geplakt en dan kijken wat we aflezen on the road. en we houden u allen op de hoogte .
Groet !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud