Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
bogaard77 schreef:ja eens maar jij rijdt niet 50 in zn 4 en 70 in zn 5.
Nou, dat doe ik dus wel, maar alleen op constante snelheid. Dan mag van mij het toerental laag liggen, ik schakel wel terug als het tempo omhoog mag. Bij het optrekken gaat het natuurlijk wat verder door, zodat de motor weer mooi met wat koppel oppakt. En in het buitenland op hellingen zorg ik er ook voor dat de motor niet te traag draait.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het nieuwe rijden is in de lage landen voornamelijk bumperkleven met maximaal 103 km/uur op de stikstofsnelweg (NL) met een saaie (electro of mini-otto) motor in het vooronder en het lastig vallen van je voorganger en tegenliggers met verblindende led lampjes, zeker in geval van het staalgeveerd op en neer wippen op de vele verkeersdrempels.
Daarnaast is het ook je achterliggers trakteren op een rode zone-disco spectakel waar een chinese vuurwerkshow of duitse hoerenbuurt nog een flinke punt aan kan zuigen.
We gaan dus qua gezelligheid best vooruit in onze mobiliteit met het nieuwe rijden, is mijn conclusie. Stelling: het nieuwe rijden is vooral gezellig, vooral in de donkere dagen van het jaar.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vroeg me inderdaad al af of die elektrische auto’s allemaal (kunststof)magneten zijn…
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nergens last van. Hier rond 020-023 kun je nog prima gas geven. Ook in de spits.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist! vooral met bepaalde merken die standaard zijn uitgerust met UberhohlPrestige!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nah, met de brandstofprijs die in een jaar gestegen is van 4 naar 8 ct/km trut ik wel lekker rustig met 100 km/u over de snelweg.
Scheelt mij te veel bij 40.000km/jaar.
Voordeel is wel dat ik door plankgas weg te trappen bij het verkeerslicht mijn achterliggers niet meer zie door de enorme zwarte wolk die dat ding dan uitbraakt.
Uiteraard alleen in de bebouwde kom waar ik nog met dat ding mag komen.
morgen; Nouja, nu met de huidige brandstofprijzen is het toch wel een belevenis, om met een hele volle tank diesel de snelweg op te draaien, en dan te weten dat je na ca 20km pas aan je tweede liter begint ! En als je dat rustig rijden dan prolongeert tot je weer thuis bent, en je hebt 130km gereden die dag, en dat kost zo ongeveer 6.5 ltr, met ca 15 km sluipverkeer erbij, dan ben ik toch nog steeds blij met mn oude diesel. Groet !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
EW schreef:Nah, met de brandstofprijs die in een jaar gestegen is van 4 naar 8 ct/km trut ik wel lekker rustig met 100 km/u over de snelweg..
Over die hoge brandstofprijzen heb ik welgeteld 1 middagje nagedacht en daarna besloten dat het me werkelijk niets kan schelen. Ok, benzine kost 2 euro, so what. Die ouwe benzen rijd ik toch weinig mee en omdat lpg nog steeds maar 90 ct kost ga ik daar m’n rijstijl in de dagelijkse auto niet op aanpassen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
bibberkip schreef:een hele volle tank diesel
Wees blij dat het een hele tank is, anders zou hij uit zichzelf leeg lopen.
Correcter Nederlands is:
. een hele, volle tank (voor een tank die èn heel èn vol is)
of
. een heel volle tank (voor een tank die helemaal vol is)
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
dag René Jongejan; Je hebt in elk geval voor een grijns gezorgd bij mij ! Bedankt daarvoor !
dhr Waterman schreef; omdat lpg nog steeds maar 90 ct kost ga ik daar m’n rijstijl in de dagelijkse auto niet op aanpassen.
Nouja, dat is wellicht ook helemaal niet nodig; sommigen rijden al heel bedeesd en zuinig, deze chauffeurs kunnen gewoon op dezelfde weg doorgaan.
Groet !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Heb gewoon een zuinigere auto gekocht, hoef ik ook niets aan te passen ...
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
dag Menno; sja, maar wat moet ik dan kopen? Mijn xantia break heeft ongeveer alles wat ik van een auto verwacht; zeer sterke motor , behoorlijk stil, zeer ruim, een trekhaak ,en een max trekgewicht van 1500kg. Overigens heeft er al eens aanmerkelijk meer gewicht achter gehangen, maar dat terzijde )
En dan blijft de vraag; hoe is de kwaliteit van de huidige generatie automobielen? De xantia heeft zich na 22 jaar wel aardig bewezen denk ik, op het forum staan er diverse met onmundig hoge km standen die gewoon blijven rijden. Dus ik begrijp je keuze voor een zuiniger auto helemaal, maar ik ben er nog (lang?) niet aan toe. We hebben het natuurlijk over zuinigheid, en ben me bewust dat unsere umwelt en uitstoot iets heel anders is. Groet !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
bibberkip schreef:sja, maar wat moet ik dan kopen?
Ben je dan op zoek naar wat anders? Dat had ik uit je eerdere postings niet begrepen.
En staar je niet blind op die hoge km-standen van de Xant want die zijn voor o.a. een Jaguar heel normaal zonder geneuzel met zaken als kleppen stellen.
Dat gezegd hebbende, het topic gaat over zin en onzin van het nieuwe rijden. Persoonlijk hou ik er van om te anticiperen op wat er in het verkeer gebeurt. Dus niet gas- en rempedaal digitaal gebruiken, maar op tijd gas los of een beetje meer gas als dat nodig is en alleen remmen als het echt niet anders kan.
Het verbruik van de baby-Bentley interesseert me totaal niet, van de Jaguar weet ik het heel precies omdat ik nieuwsgierig ben in hoeverre het vervangen van onderdelen invloed heeft op o.a. het verbruik. Uit die ervaringen durf ik te stellen dat een schone, goed onderhouden motor met onderdelen die op tijd en preventief vervangen zijn, meer een positieve invloed heeft op het verbruik, en dus het milieu, dan het nieuwe rijden.
Wim,
Disciplus Simplex
Hoi wimb; je schrijft o.a.; een schone, goed onderhouden motor met onderdelen die op tijd en preventief vervangen zijn. Daar kan ik me volledig in vinden ! goed onderhoud, met name under the hood is beslist méér dan belangrijk, en wordt helaas uitgesteld tot het noodzakelijk wordt, of de apk dwingt tot ingrijpen. Vooral als het om een oude, of zeer oude auto gaat.
Een heel klein dingetje zijn vaak de ruitenwissers, de chauffeurs merken het amper, ze slijten en doen echt wel slechter hun werk ( de wissers hé) en dan komt de apk, en moeten er gewoon nieuwe op! En dan is het ineens zo van’‘héé de wissers doen het echt veel beter’‘, ja dank je de koekoek ze waren gewoon op, maar je hebt er onvoldoende aandacht aan besteedt, en zo zijn er zoveel dingen zoals het door jou genoemde kleppen stellen bij oudere auto’s, hoevaak stond er niet iemand met een oude trouwe 1.9d berlingo voor de deur met startproblemen, afslaan bij werktemperatuur enz, die al in 100dkm amper of geen aandacht had gehad? zon ding was na een gewone grote beurt niet meer te herkennen ! Wel starten, geen gereutel en geen haperingen meer enz. Voldoende onderhoud is inderdaad een zeer belangrijk onderdeel van het nieuwe rijden. Echter vanwege het opschuiven van de onderhouds intervallen van moderne auto’s denken sommige eigenaren van klassiekers dat dat bij hun 50-70 jarige auto ook wel kan. Helaas is dat bijna nooit waar, en gaat de lol aan het rijden snel achteruit, en niet alleen de lol, maar vaak ook de veiligheid en het milieu.
Oja, als reactie op je opmerking aangaande iets anders kopen; Nee ik zoek voorlopig niks anders, mijn xantia is goed onderhouden, is niet nieuw meer, maar ik ben zeer graag op pad met het oude beest !
Groet !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Waterman schreef; Hier rond 020-023 kun je nog prima gas geven. Ook in de spits.
Hier is dan vanaf 1900.
groet
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud