Allemaal,
Ik heb een beetje zitten zoeken op dit forum voor de beste praktijk wbt het koelsysteem spoelen. Ik wil dit graag doen met draaiende motor (dus pomp actief), thermostaat eruit, en het liefts met de radiatuer erin. Ik heb net de radiateur uit moeten bouwen en meteen doorgespoeld. Enorm bruin water eruit. De radiateur zit er nieuw sinds 2015 in, revise 3-rijer van de club. Tussentijds een keer KVS vervangen voor een andere reparatie, maar ook slechts 10k gelopen sinds.
Ik wil die bruine zooi uit m’n hele motor hebben, zoveel mogelijk, zonder die tap aan uitlaatzijde te moeten uitbouwen. Eigenlijk, het hele zooitje doorspoelen als systeem geheel, zodat ik geen restzooi heb in onderdelen niet gemonteerd.
Wat is het beste te doen? Kachel open, thermo eruit, tuinslang in bovenste leiding radiateur en spoelen maar? Of juist vanonder, die los en daar de tuinslang op? Het is vooral leeftijd dat hier parten speelt, niet zozeer gebruik. Ik schrok van de kleur van de zooi die uit de radiateur kwam, aangezien ik blauwe KVS gebruik. Ik heb nu nieuwe roze KVS gekocht.
Dank alvast!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zonder de aftap aan het blok los te maken krijg je het systeem eigenlijk niet goed schoon of leeg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Is ook mijn ervaring. Er kan best veel roest in het blok achterblijven en dat blijft zo’n motor dan opspitten. Als je dan op een gegeven moment ook nog een inwendig aangetaste cilinderkop hebt, zoals ik had, kun je spoelen wat je wilt maar dan verplaats je het probleem hooguit van de ene naar de andere waterpassage. Of (opnieuw) naar de kachel en de radiateur.
Trek je die onderste stop los, dan heb je allicht nog een kans dat je de rommel daarachter nog een eind weg kunt spoelen zonder dat het weer door je hele koelcircuit gaat circuleren. Maar om eerlijk te zijn: mijn oude motor is inwendig pas weer écht schoon geworden toen-ie uit elkaar ging…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Je eendje heeft dit probleem niet ik neem aan dat je het over je DS hebt.
Het nadeel van doorspoelen met alles er nog op is dat er ergens water in kan blijven staan of troep zich alleen verplaatst. Als je dan afvult met KVS wordt die vermengd met water of belandt de troep alsnog elders..
Ik zou het als volgt aanpakken.
Radiator los (of als je wilt kliederen alleen aan en afvoer slangen los) en met de tuinslang spoelen tegen de stroom in tot er geen troep meer uitkomt.
KVS uit het blok laten lopen (door de stop bij de uitlaat eruit te draaien).
N.B. KVS opvangen wegens giftigheid.
Kachelradiator los en doorspoelen tegen de stroom in (omdat die als een soort filter ook veel troep opvangt en vasthoudt).
N.B. Soms doen ze er ook soda in of azijn maar dat lijkt me voor een redelijk nieuwe radiator niet nodig, maar voor de kachelradiator kan het helpen.
Het hele systeem vullen met verse KVS.
Een tijd rijden, bijvoorbeeld een jaar. En dan opnieuw bovenstaande procedure en kijken of er nog veel troep uitkomt. Afhankelijk van dat weer een jaar of het reguliere onderhoudschema volgen.
Je zou nog kunnen overwegen om vooraf een koelsysteem flushmiddel te gebruiken. Daar ben ik zelf niet zo’n voorstander van omdat je niet kunt zien wat die doet. Je wilt in je koelsysteem geen infarct.
Ander aandachtspuntje. Ik heb onlangs ook eens zitten zoeken naar KVS. Ik schrok van de vele verschillende types en kleuren die ook nog eens door elkaar heen worden gebruikt. En waarvan je sommige soorten niet mag mengen omdat ze dan verworden tot gelei. Ik ga voor de klassieke KVS, long life is mijn ID allang gepasseerd. Nog wel een praktische tip.
Ik had groene standaard -25 KVS (wat bij mijn ID niet handig is want dezelfde kleur als LHM, als er iets groens lekt schrik je je een hoedje) en heb nu de gele -25. Nu hoef ik bij een gele plas onder de wagen alleen maar te checken of ik het niet zelf in mijn broek heb gedaan voordat ik onder de kap kruip. Bij een roze plas…..?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik had de stop uit het blok geschroefd, daar een aansluiting voor gemaakt waar de tuinslang op kon en op de vulopening van de radiateur een krap passende slang gebeund welke in een pvc pijp hing en de kraan open en verdomd, er kwam een berg bruine prut uit waar je U tegen zegt.
Toen het water schoon was geworden, stop er weer in, blok en radiateur gevuld met water, stuk gaan rijden en de hele procedure nog een keer herhaald en weer kwam er bruine bagger mee.
Ik merkte ook dat de oude radiateur aan de bovenzijde voor een deel was verstopt en dat kun je constateren door met een warme draaiende motor met een sproeiflacon water tegen het lamellenblok te sproeien. Waar het langer nat blijft is de boel verstopt.
Succes, mooie klus.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stop onder de uitlaat eruit en tuinslang in de dikke opening waar thermostaat zit. Dan heel lang spoelen en klaaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank allemaal! Ik heb dus net de linker remklauw vervangen, en het hele boeltje dus lekker open. Ik ga kijken naar die stop onder de uitlaat: zien of die makkelijk te bereiken is. Ik zal eerst alles moeten terugbouwen en de auto uit m’n mancave moeten rijden om daar bij te kunnen. Dan even lekker spoelen. Ik heb nieuwe KVS gekocht bij de locale Carrefour: roze, Si-OAT spec, mengbaar met alles voor Euro6. Zou goed moeten komen.
Ik schrok wel van de kleur en bagger die alleen al uit de radiateur kwam: niet heel lang ingezeten, en lijkt echt roest te zijn. Bruin namelijk, en m’n KVS was blauw…....
Maar goed, komt goed. Zelfs met minimaal spoelen zal het boeltje beter zijn dan het nu is. Ik rij te weining om alles lekker actief te houden.
Goed weekend,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019