Of het nu komt door de relatief lage zit, de korte zitting of de geringe kracht waarmee het gaspedaal zich laat intrappen: de spieren in mijn rechterbeen raken altijd in de kramp bij een wat langere rit in mijn Xantia. Nooit last van in de Peugeot 307. Het leidde tot een zoektocht naar mogelijkheden om cruise control in te bouwen in mijn Xantia. Het lijkt me aardig om de resultaten hier te delen, voor diegenen die hier ook in geïnteresseerd zijn.
Moderne auto’s beschikken over een elektronisch gaspedaal. Die hebben dus geen fysieke kabeltjes meer die van je gaspedaal naar het gasklephuis lopen, maar sturen een digitaal signaal naar een computer die het gasklephuis bedient. Voor dergelijke auto’s kun je voor 250 à 300 euro bij inbouwstations door heel Nederland een after market cruise control laten inbouwen. Paar uurtjes werk en klaar terwijl je wacht.
De Xantia heeft geen elektronisch gaspedaal. En dat levert enige hoofdbrekens op. Ten eerste, omdat er nog maar weinig mechanische cruise control systemen te koop zijn en ten tweede (en dat is een groter probleem) dat er steeds minder monteurs zijn met voldoende kennis en ervaring om dit in te bouwen. Het blijkt ook veel meer werk te zijn dan een elektronisch systeem: je bent je auto minstens een dag kwijt. En door de hoeveelheid werk liegen de kosten er ook niet om: reken maar op minimaal 850 euro voor inbouw van een nieuw systeem.
Eerst maar eens op het forum en op internet gespeurd naar geschikte types. Ik kwam daarbij uit op 3 mogelijkheden:
John Gold GC30 / GC55 vacuüm Cruise Control:
https://www.johngold.nl
https://www.autovoordeelwinkel.nl/Webwinkel-Product-33649607/John-Gold-cruise-control-Citroen-Xantia-1.8-2.0-Benzine-vanaf-2000.html
Conrad Andersson Citroen Xantia 1995-2001 aftermarket cruise control kit:
https://www.conrad-anderson.co.uk/products/view/cc171185153/wizard:cruise-control
VDO compact tempostat:
http://oldhymer.com/wp-content/uploads/VDOCruiseControl.pdf
Vervolgens rondgebeld om iemand te vinden die een van deze types kan inbouwen. Eerst contact opgenomen met twee Citroën Specialisten: Civer in Voorschoten en garage van Bemmelen in Delft. Civer gaf aan dat ze cruise controls in het verleden altijd lieten inbouwen door een inbouwstation in Den Haag. Navraag leerde dat de monteur die dit altijd deed inmiddels met pensioen is. Civer bood nog wel aan te willen zoeken naar een tweedehands systeem. Daar heb ik toch maar vanaf gezien. Van Bemmelen adviseerde een VDO systeem in te bouwen. Kosten: 62,50 euro per uur, excl. BTW en materiaalkosten.
Omdat 1 offerte geen offerte is, ook maar eens geïnformeerd bij inbouwstations. Diegenen die ik rechtstreeks belde durfden het niet aan. Daarom contact opgenomen met 2 distributeurs in Nederland: http://www.cruisecontrolkopen.nl en https://johngold.nl. Beide waren zeer behulpzaam en dachten met me mee. Het leverde 2 adressen op van inbouwstations die het wél aandurfden: Autoshop Utrecht aan de Ontariodreef (899 euro) en Remenko Automotive in Zevenhuizen (999 euro). John Gold bood aan om zelf een GC55 in te bouwen, in hun hoofdvestiging in Almere (850 euro).
Uiteindelijk na wat wikken en wegen de keuze gemaakt voor John Gold in Almere. Enerzijds vanwege de (vaste) prijs, maar vooral ook vanwege de rijke ervaring die ze hebben met het inbouwen van cruise controls in youngtimers en oldtimers. Ze adverteren er zelfs mee op hun website. Ik ben er heel goed en vriendelijk geholpen. ‘s Ochtends de auto gebracht en ‘s avonds weer opgehaald.
De rit van Almere naar huis was een belevenis. Ontzettend relaxed om te kunnen ‘cruisen’ met de Xantia. Des te meer waardeer je het veer- en rijcomfort. Het pookje van John Gold is eenvoudig, maar werkt heel intuïtief. Door het naar boven te bewegen en vast te houden versnelt de auto traploos. Naar beneden werkt het precies andersom. Je hoeft daardoor het gaspedaal nauwelijks nog met de voet te beroeren. Het systeem onthoudt ook de laatst ingestelde snelheid. Verder geen tirelantijnen. Het werkt prima en ik ben er super blij mee.
Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW
Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D
Sinds 11 jaar rijd ik met een John Gold GC55 (AP550) gecombineerd met een bedieningseenheid CM5 (met 3 voorkeuzetoetsen). Destijds kostte hij EU 411 en het inbouwen in mijn Xantia met kabelbediend gaspedaal heb ik zelf gedaan. De keuze was toen vacuüm of servobediening. Met servomotor was iets duurder, maar is ook iets stabieler en daar heb ik toen voor gekozen.
En misschien overbodig, het is uiterst relaxed rijden en ik gebruik hem maar zelden niet.
Adri
John Gold kon mij nu alleen nog de CM3 bedieningseenheid leveren. Andere zijn naar verluid niet (meer) geschikt voor mechanische cruise control systemen. Ben blij om te lezen dat je er al weer 11 jaar mee rijdt!
Xantia 1.8 16V exclusive, Peugeot 2.0 307 SW
Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D
Merkwaardig, want de bedieningseenheid is rechtstreeks gekoppeld aan de ECU en de gasbediening is of een uitgangssignaal van de ECU naar de elektronische gasbediening, of een uitgangssignaal naar de servomotor/vacuumbekrachtiging.
VDO was ooit groot in snelheidsregelaars (cruise-controi in goed NL). Maar als ik nu zoek zie ik alleen maar vervallen producten. Maar van Bemmelen weet het meestal goed.
Adri