Stuurgedrag Xantia
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 10 november 2021 06:41 PM

Hallo mede Citrofielen,

Ik heb sinds kort een Xantia 1.8i 16v Berline uit 2001. Mijn eerste Hydraulische Citroen.
Het valt mij op dat het stuur veel trillingen en bewegingen in de weg doorgeeft. Nu had mijn vorige auto elektronische stuurbekrachtiging, maar het voelt wel erg anders. Is dit normaal voor hydraulische Citroen’s/wat oudere auto’s?

Het is te omschrijven als een licht pulserend gevoel, alleen terwijl je het stuurwiel draait, zodra deze stil staat (in een “rechte” bocht of rechtuit) voel je het niet meer. Je zou het ook kunnen omschrijven alsof je kleine tandwieletjes inelkaar voelt klikken. Hij stuurt los daarvan niet zwaar, ook niet na koude start. Als je op de rotonde het stuur corrigeerd voel je het het best. Ik denk omdat de stuurbekrachtiging dan meer moet doen?

Weet iemand of dit normaal is/ wat een eventuele fix is?

Alvast dank,
Dijs

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 november 2021 09:46 PM
  [ # 1 ]

Weet je hoe het hydraulisch systeem werkt ?
Controleer de bol op de drukregelaar maar eens: Als die geen reserve heeft dan voel je de pulsering van de pomp in de gebruikers.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
totempalen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-06-2021

- Saxo 1.4
- Xantia 1.8l 16v
Gepost: 10 november 2021 10:32 PM
  [ # 2 ]

Kan mij daar niet in herkennen. Nooit opgevallen bij mijn Xantia. Ook een 1.8l 16v. Kan bij draaien wel een vloeistof horen lopen. Misschien dat mijn pomp bijna aan zijn einde is?

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 11 november 2021 06:23 AM
  [ # 3 ]
Citroensmgz schreef:

Weet je hoe het hydraulisch systeem werkt ?
Controleer de bol op de drukregelaar maar eens: Als die geen reserve heeft dan voel je de pulsering van de pomp in de gebruikers.

Dank voor je reactie. Ik moet elke ochtend ook best lang wachten voordat er remdruk is. Dus de voorraadbol zal ook wel niet al te best meer zijn. Wordt de voorraadbol bij de fase2 wel gebruikt voor de stuurbekrachtiging? Lees op een Brits forum dat deze direct met de pomp verbonden is?

Is er trouwens een manier om de bol zelf te testen, of meer iets voor de garage?

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 600
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 11 november 2021 07:20 AM
  [ # 4 ]

morgen Dijsss;  volgens mij staat er op het cifo wel ergens iets van een uitleg hoe het veersysteem werkt. Daar kun je zinvolle uitleg krijgen, dan heb je een aardig idee hoe het werkt. Het is echt niet zo moeilijk, maar als je echt twijfelt; ga naar een specialist ! Daarmee voorkom je eindeloos gezoek en rijd je veilig. succes !  groet.


ps; Je hebt een zeer fijne auto gekozen, waar mee je erg veel plezier kunt hebben !

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 november 2021 08:01 AM
  [ # 5 ]

@ Dijss,

Inderdaad, de voorraadbol zit niet in het stuurbekrachtigings-circuit.
Dat wordt rechtstreeks gevoed vanuit de pomp, het gedeelte met 6 plunjers. De vering en de remmen worden gevoed van uit het gedeelte met 2 plunjers, en daar zit ook de drukregelaar-met-voorraadbol op.

Waar woon je, ten naaste bij?
Chyparse in Almere is een bekend specialist voor dit soort zaken, Renard in Beneden-Leeuwen ook.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 11 november 2021 08:27 AM
  [ # 6 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Ik heb hem net naar Enting in Zwartsluis gebracht (is bij mij om de hoek). Zal de thread updaten met wat zij ervan vinden. LHM wordt sowieso ververst en er komt een andere voorraadbol op. Dat laatste was namelijk nog nooit gebeurd aan de onderhoudshistorie te zien.

Iedereen tot nu toe bedankt voor de reacties!

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 11 november 2021 06:03 PM
  [ # 7 ]

En natuurlijk bij het verversen het filter vervangen! Die zit vast helemaal dicht met vuil en dan kan dat ook deze stuurklachten geven.

Profiel  
 
totempalen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 19-06-2021

- Saxo 1.4
- Xantia 1.8l 16v
Gepost: 11 november 2021 09:35 PM
  [ # 8 ]
Dijsss schreef:

Ik heb hem net naar Enting in Zwartsluis gebracht (is bij mij om de hoek). Zal de thread updaten met wat zij ervan vinden. LHM wordt sowieso ververst en er komt een andere voorraadbol op. Dat laatste was namelijk nog nooit gebeurd aan de onderhoudshistorie te zien.

Iedereen tot nu toe bedankt voor de reacties!

Hee daar kom ik regelmatig langs. Heel aardige mensen. Nooit als klant geweest tho. Hoor graag hoe je ervaring is daar.

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 15 november 2021 02:56 PM
  [ # 9 ]

Nou, ik heb de Xantia weer terug!

Hij heeft een nieuwe voorraadbol; dat was om het euvel van weinig remdruk na tijdje stilstaan op te lossen. Ook de LHM is vervangen en filters zijn schoongemaakt. Er zit nu ook wat spoelingsolie bij de LHM in. Het systeem is ontlucht en er is getest of er lucht werd aangetrokken (wat niet het geval was).

Garagist vertelde mij dat een beetje “ribbelen” van het stuur vrij normaal is bij de Xantia, en hij vond het niet erg raar aanvoelen. Ik moet zeggen dat sinds de nieuwe LHM en schone filters het ook wel beter is gaan voelen. Al ribbelt het nog steeds lichtjes. Denk dat ik me erbij neer moet leggen Smile

Verder kan ik Enting B.V. zeker aanraden; goede service en aardige mensen.

Iedereen nogmaals dank voor de suggesties en reacties!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook