De onderste draagarmen met lijmklemmen wat aangeduwd, nu past de naaf wel.
Kennelijk stond er dus wel spanning op.
Nu zijn er twee dingen die me niet lekker zitten, de silentblocks in de onderste draagarm staan
nu (uitgeveerd)voortdurend onder spanning, dat wordt nog meer wanneer hij straks op zijn pootjes staat.
Ik ben gewend dat die dingen zo gemonteerd worden dat ze met de wielen op de grond, spanningsloos zijn.
Verder,bij volledig uitveren is de maximale hoek die de fusees kunnen maken de beperkende factor.
Dat moet gigantische buigkrachten op de conische pennen veroorzaken.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Over welke silentblocks heb je het precies, Nanko? De onderste draagarmen zitten verbonden met de torsiestaven die de voorvering verzorgen, het lijkt me niet meer dan logisch dat die op voorspanning staan toch. Of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?
Ik ben duidelijk weer eens onduidelijk geweest.
De kale brug staat zonder torsiestangen op de werkbank, om daar zoveel mogelijk opgebouwd te worden.
Maar ik ben een stuk verder, de draagarmen zijn ooit verkeerd gemonteerd.
Voordat de pen in de silentblocks wordt geperst wordt de draagarm met een maatlat om de schokbreker
pennen, gefixeerd.
Die maat is bij mijn brug veel te groot, vandaar de spanning bij het monteren van de naaf.
Blijft over of het echt de bedoeling is dat het veertraject bij uitveren begrenst wordt door de maximale
hoek van de fusees.
Ik ga proberen de gekartelde assen uit de silentblocks te persen en de boel op de juiste manier te monteren.
Lukt dat niet dan heb ik nog een brug waar dat wel goed zit, alleen moet ik alles overgebouwen,afge
broken bumpersteunboutjes uitgeboren, en kilo’s vet met stof verwijderen, niet het leukste werk…..
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
bij uitpersen van de spiebaanassen is soms 50 ton nodig. Het helpt om alles eerst in de kruipolie te zetten, daarna van voren naar achteren uitpersen. Lees het werkplaatsboek er even op na. Succes.
Het werkplaatshandboek heb ik er al bijgepakt, daar kwam de maat tussen de schokbrekerpennen vandaan.
Die 50 ton kwam ik daar niet tegen, maar ik geloof je graag.
Kan mijn 20 ton pers ook niet opbrengen, kansloze missie dus.
Maar het probleem heeft zich vannacht vanzelf opgelost.
Pleit niet voor de toestand van het rubber in de silentblocks, maar het nachtje onder spanning staan
heeft het rubber zich laten zetten.
Toen ik vanmorgen de naaf losmaakte bleef de onderste draagarm vrijwel in de zelfde stand staan.
Aan de hechting van het rubber is niks te zien, ik laat het daarom voorlopig zo.
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Ik denk dat je silentblocs stuk zijn.Als je de onderarm kan bewegen is de boel versleten. Een gereviseerde wieg met armen is de oplossing. Leuker kan ik het niet maken.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je het getande asje niet uit de silentblocs heb laten persen zijn de silentblocs en de onderste draagarm er dus niet uitgeweest. Dan zou er dus geen probleem moeten zijn.
Ik heb die asjes er destijds uit laten persen bij een revisiebedrijf. Verkaik in Delft, altijd behulpzaam.
De armen moeten wel onder een bepaalde hoek naar beneden worden gedrukt als je van achteren de torsiestaven er in duwt.
En als je de torsiestaven hoger of lager wil afstellen, altijd met wielen van de grond. Anders heb je kans dat de stelboutjes beschadigen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee, ik kan de arm niet bewegen,ik had drie lijmklemmem nodig om hem zover omhoog
te krijgen dat ik de fusees vast kon zetten.
Optisch is er ook niets te zien aan het rubber van de silentblocks.
De brug heeft jaren opgeslagen gelegen, misschien wel hangend op de onderste draagarmen.
Zou kunnen dat het rubber toen vervormd is, en de draagarmen daardoor te laag kwamen te
zitten.
Maar ik ga aan de slag met mijn reserve brug, eens kijken of ik daar de pen uit kan krijgen.
Revisie delen kopen is eigenlijk mijn eer te na, ik heb gelukkig een uitgebreide werkplaats
en tijd.
De dichte wiellagers:
@Jantje1948
Pen is er bij mij niet uitgeweest, maar als mijn voorganger de schokbrekerpenmaatlat niet gebruikt heeft is er wel een probleem.
En de stelboutjes verdraaien met de wielen van de grond is een goede tip! dank !!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als mijn geheugen me niet bedriegt moet als de zaak weer aan de auto zit de onderste draagarm tot een bepaalde hoek naar beneden gedrukt worden alvorens van achter af de torsiestaaf er in te drukken. Ik liet dat een tweede persoon doen met een flinke pijp als hefboom.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat lijkt me heel aannemelijk, het bereik van de stelboutjes is niet oneindig.
Ik ga kijken wat het wph daar over zegt.
Kruisstuk bakzijde(en die heeft het het zwaarst) met vetnippel !
Jammer dat de andere kruisjes een gat moeten hebben en er dus geen
ruimte voor een vetkanaaltje is
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
jantje1948 schreef:Als mijn geheugen me niet bedriegt moet als de zaak weer aan de auto zit de onderste draagarm tot een bepaalde hoek naar beneden gedrukt worden alvorens van achter af de torsiestaaf er in te drukken. Ik liet dat een tweede persoon doen met een flinke pijp als hefboom.
Klopt, je moet een voorspanning geven wanneer je de torsiestaaf monteert
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
nanko schreef:Nee, een wisser gaat naar de handbediening de andere naar de motor.
Ik heb twee mechanieken en bij beide zit dat zo.
Kan ook haast niet anders, je kunt de motor niet met goed fatsoen
handmatig draaien, dat gaat te zwaar, en je blijft hangen als de
“krukasjes” in een dood punt staan.
Beide vegers op de motor betekent einde handbediening, maar dat is
niet erg.
Maar jouw trax is een met de wissermotor boven het raam, zou dat het
verschil zijn ?
Dan klopt er iets niet. De motor dient beide ruitenwissers aan te drijven. De linker kan ook via de knop op het dashboard met de hand worden bediend. Er zit ook een automatische afslag op.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
nanko schreef:
De dichte wiellagers:
Ik kan het niet zo goed zien, maar de buitenste wiellagers dienen een gleuf te hebben om het lager (eens) te kunnen demonteren:
Als jouw lager dat niet heeft kan het demonteren een hele klus worden….
Bovenstaande foto is van het Centraal magazijn van TAN, die zijn blijkbaar ook gesloten.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!