Hallo, zijn er hier nog Berlingo 1-rijders, met die mooie platte koplampen?
Ik heb me nu toch maar aangemeld want doorlezen van tientallen topics hielp mij niet verder.
Al sinds de zomer zijn de sloten van mijn Berlingo (2002) onbetrouwbaar. Hopelijk lukt het — met jullie hulp — dit op te lossen. Het is mijn plan dit duidelijk te documenteren (vandaar de genummerde opsomming).
Voorkomende problemen
1. Het waarschuwingslampje gaat niet uit na het starten.
2. Het waarschuwingslampje gaat aan tijdens het rijden.
3. Steeds vaker staat de auto ’s morgens niet meer op slot.
4. Afsluiten lukt soms niet, de auto schiet meteen weer van het slot (KLAK! KLAK!).
Zoeken naar de oorzaak
5. Misschien wordt een deur als “open” geregistreerd terwijl dat niet het geval is. Maar hoe vind ik die deur? Hoe wordt eigenlijk gecontroleerd of een deur echt dicht zit?
6. Hoewel: terwijl het waarschuwingslampje ongeveer permanent brandde, lukte het afsluiten vaak nog wel…
7. Lastig is dat het waarschuwingslampje alleen werkt bij draaiende motor. Valt dit te omzeilen?
8. Bij de schuifdeuren loopt een bedrading (via de contacten aan de voorzijde) naar de “slotmotor” voor de vergrendeling. Maar bij de rechter schuifdeur loopt een aparte bedrading naar een ding in de deurlijst achter de deur. Wat is dit en waarom ontbreekt het bij de linker schuifdeur? (zie bijlage, rechtsonder zonder beschermplaatje).
Gevonden “trucjes”
9. Het waarschuwingslampje uitschakelen (werkt ook tijdens het rijden): druk op de vergrendelknop van een van beide voorportieren en trek hem weer omhoog. Soms is herhalen nodig. Gek genoeg werkt de controle toch wel, want het lampje springt meteen aan zodra een portier open gaat.
10. Handmatig afsluiten: vanaf de achterbank de voorportieren afsluiten door de vergrendelknoppen allebei tegelijk in te drukken. N.B. Bij geopende schuifdeur willen de knoppen nu weer omhoog gaan, daarom even omlaag houden. Daarna beide schuifdeuren handmatig afsluiten: palletjes omlaag, uitstappen en deur dichtschuiven (de schuifdeur blijft op slot). Vervolgens de achterklep afsluiten met sleutel.
N.B.
- Ik gebruik de gewone autosleutel, niet de “afstandsbediening”-sleutel.
- Volgens mij heb ik geen BSI.
- Autoradio is verwijderd.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Bij nummer 4 zit er waarschijnlijk een deur of de achterklep niet goed dicht of geeft in ieder geval dat signaal af. Als je dan (5) iedere deur en de achterklep afzonderlijk aandrukt en steeds tussendoor even probeert waar klak-klak stopt heb je mogelijk de boosdoener. Je kunt dan verder gerichter onderzoeken wat er aan de hand is.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dank je. Tja, dat heb ik natuurlijk al vaak geprobeerd, maar dat leverde niks op.
Misschien moet ik het nog weer eens proberen. Op een rustig plekje, want voor de buren is dat klak-klak niet echt fijn.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Bij 8. : Bij de schuifdeur rechts zit een voeler/sensor, die waarschuwt/voorkomt de deur te openen als de tankdop open is. Links zit dit dus niet ! Sterkte met de verdere uitzoekerij !
wisizu schreef:Bij 8. : Bij de schuifdeur rechts zit een voeler/sensor, die waarschuwt/voorkomt de deur te openen als de tankdop open is. Links zit dit dus niet ! Sterkte met de verdere uitzoekerij !
Interessant, nooit geweten! En ben benieuwd of hij werkt
Ik heb ook zo’n model M49, er zit inderdaad een beveiliging deur-tankdop, maar dat is alleen een mechanisch kabeltje. Mijn ervaring is dat als daar iets mee mis mee is de kunststof vulopening wordt gesloopt. Die niet meer te koop is….. Ik heb dit kabeltje verwijderd. Maar deurstoring kan het dus niet geven.
Over je storing kan ik weinig zinvols zeggen, ik heb het nog niet gehad. Voor zover mijn kennis gaat, zit het open/dicht contact bij de voordeuren in het contactslot. De schuifdeuren dacht ik met iets in de deurstijl.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v