Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Proefrit gemaakt; werkt goed….tot 90-100 km/uur, daarboven niet. Na wat testen blijkt de terugslagklep van een oude mercedes die ik erop had gezet om ook bij meer gas genoeg vacuum te hebben, te lekken. Op naar de sloop om een andere te halen…
Eergisteren nog een echte cabrio aangeraakt; de enigste in Zuid-Afrika en was te koop voor een erg vriendelijke, en voor mij haalbaar bedrag… Helaas belde de eigenaar mij een half uur voor aankomst op dat hij was verkocht aan iemand in engeland… Toch nog even gaan kijken. Het was een 21 BVH uit ‘67 (dus model 1968) met nieuwe neus. Met de optionele en werkende electrische kap bediening! Met Chapron certificaat. Daarin stond ook dat hij met electrische raambediening, zwart leer en -15 verwarming uit de fabriek was komen rollen. Deze opties waren er in de loop van de afgelopen 54 jaar van verdwenen. Die -15 verwarming achterin en zwart leren interieur is nog wel te regelen, maar electrische raambeniening lijkt mij een onmogelijke zoektocht? Ook zat er een dx2 motor in die volgens mij pas vanaf 1970 geleverd werd. Verder nog wat jammer dingetjes, zoals een bijelkaar geraapt jaeger dashboard ipv het schitterende originele 2e dashboard, met wat net verkeerde tellers, stekkers van de kabelboom in de hele auto waren allemaal van het type dat achterop 3e dashboard zit; van die blokken; Dat betekent dat de hele bedrading moet worden vervangen om dat weer origineel te maken. Maarja, daar was de prijs ook wel een beetje naar…. Heb er een half uur omheen lopen kwijlen. Wat een mooie auto is het toch.
Daarna nog even naar zijn DS en SM gekeken, die ook te koop staan. Zo’n SM lijkt me toch ook wel eens een keertje wat. Helaas was deze in het echt lang niet de 100% conditie die de eigenaar dacht dat hij was. (wiel scheef, roest achter rubbers, kromme deuren) Das niet erg, maar de prijs was wel voor een 100%.
“Heb er een half uur omheen lopen kwijlen. Wat een mooie auto is het toch.”
Dat is citroen-SM van de hoogste orde! AUW
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en dan maak je geen foto’s….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb fotos! Maar fotos posten op dit forum is nogal irritant, en in combinatie met mijn adhd ben ik na 12 seconden proberen al weer wat anders aan het doen…
https://photos.app.goo.gl/r3Ty3tR3MShPP1Wf9
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het doet me goed om te zien dat er nog een andere toffe cabrio bij die man stond. De Mercedes, ik heb ‘m zelf ook
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Electrische kap, maar wel eerst de achterruit uitritsen? Daar had Chapron dan nog iets langer over mogen nadenken. Mooi ding hoor.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De kap kan ook met een niet-uitgeritste achterruit geopend worden. Het eerst losritsen van de ruit verlengd de levensduur wel. Daarom die rits.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
waterman schreef:Het doet me goed om te zien dat er nog een andere toffe cabrio bij die man stond. De Mercedes, ik heb ‘m zelf ook
Hij heeft inderdaad een goede auto smaak ja! Die BMW is ook een bijzondere; In Zuid Afrika zat het stuur in de weg van de turbo, dus Zuid Afrika propte er een BMW M1 motor in; een lel van een 6 in lijn. Daar zijn er maar een handvol van gemaakt en daarmee is het technisch gezien eigenlijk een M7. Destijds maakte Zuid-Afrika zelf benzine van steenkool, daarmee was benzine erg goedkoop en er was genoeg. Hij heeft ook nog een Merc SEL 560 om de trailer te trekken van de ‘70 race mercedes 300 replica.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het nadeel van die schitterende DS-TT videos is dat ik nu alweer de hele dag in en onder de DS heb gelegen. Mijn DS danste nogal, dus naar aanleiding van de laatste DS-TT film de retour losgehaald en ja hoor; straaltje ipv druppeltje. Gelukkig heb ik een bak met sloop hoogteregelaars, de helft daarvan zijn van GSA, met een kleinere wartel draad, dus onbruikbaar. De overgebleven hoogteregelaars heb ik allemaal getest door druk op de uitgan, die normaal naar veercylinder gaat, te zetten en te tellen hoe lang het duurt om van 90 naar 60 bar te zakken op de testbank. De versleten hoogteregelaar deed daar 6 seconden over, de beste in mijn archief 45 seconden; dus die is het geworden. Even opengemaakt, mooi schoongemaakt, beste rubbertjes uitgezocht, onwaarschijnlijk lopen pielen om vooral de bovenste 2 wartels weer terug te zetten, even gymmen, en hij blijft mooi lang hoog staan nu. Eerst begon ze na een minuutje al te zakken van voren, nu veeeeeeel beter. Hydrauliek interval is nog steeds anderhalve minuut.
Filmpje van de test volgens DS-TT: (ook kijkend naar lekleiding veercylinder; daar komt erg weinig uit.)
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooi resultaat - ook voor het TT.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Jazeker, een mooie bijdrage van DS-TT om kennis en ervaring te delen, deze verder op te bouwen en te behouden ook voor degenen na ons. Dat is niet vanzelfsprekend, de mensen van DS-TT doen toch maar de moeite , maken toch kosten en dat zonder commercieel belang. We hebben er allemaal voordeel van. Soms meteen, anders vroeger of later.
Af en toe een duit in het zakje doen lijkt mij dan ook een vanzelfsprekende bijdrage.
Ik ben geen onderdeel van DS-TT maar ik doe daarom wel graag deze oproep. Als je geholpen bent, als je genoten hebt van een filmpje, of als je in een gulle bui bent: geef dan een bijdrage die je zelf redelijk vindt. Ik doe het zelf vrijwillig ook af en toe.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
@ Stef Step: Mooi dat je de analyse gedaan hebt. Een goede hoogterelgelaar van een GS kan je prima gebruiken hoor, gewoon de nippel aansluiting opboren en er een tap m9 doorheen. Op die manier heb ik in mijn DS cabrio een nw old stock hoogteregelaar van een Bx gezet.
@ Jeroen: dank voor je lovende woorden en je bijdragen. Door de donaties van gelukkig vrij veel mensen, kunnen wij onze onkosten en ook bv nwe apparatuur betalen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje Egbert, Ik heb meteen een M9 tap besteld.
Vraag; Op het hefboompje tussen de stang aan de anti-roll bar en de hoogteregelaar, zit een excenter; een stuk draad met sleufgat en een contramoer. Ik kan nergens in het WPH vinden waar die voor is. Weet iemand waar dat voor wordt gebruikt?
Hiermee kan je ook de rij hoogte afstellen van de auto, hoef je niet onder de auto te komen. Maar werkt wel erg lastig.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik blijf DS details van je leren Egbert! (en de rest van de forumers)