Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Tja, dan had ik toch al lang dikke wolken witte rook moeten zien verschijnen? Bubbels in het expansievat, vocht in de olie, misschien ook wat olieverbruik, olie in de koelvloeistof. Maar dat heb ik dus niet.
Of kan het ook lekken zonder deze verschijnselen?
Kan makkelijk: Als je heel weinig verlies hebt naar de verbrandingskamer dan verdampt dat gewoon, zeker omdat het langs de hete turbo moet. Die witte rook zie je alleen als het er echt uit gutst.
Als je koppaking lekt naar buiten aan de kant van de uitlaat: Verdampt ook prima zonder veel sporen.
Heb je nog druk na een rit ?
Ik zou er een “druk controle apparaat” op zetten , ( met koude motor) de boel op 2 bar zetten en dan gaan kijken/horen etc waar het lek zit.
Als je er geen hebt: Pak een oude radiator dop, boor er een gat in, lijm er een ventiel in en oppompen maar, wel moeilijker om te zien of de druk terugloopt dan met professionele apparaat.
Als de druk niet terug loopt bij koude motor, motor warm laten draaien met apparaat erop.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb met de Xant iets soortgelijks gehad. Soms koelvloeistofverlies en één keer ‘s ochtends het systeem leeg en een natte straat. Het bleek een lekkende waterpomp te zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Al eens laten snuffelen bij de opening van het expansievat naar CO/CO2 in de kvs?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Citroensmgz schreef:Kan makkelijk: Als je heel weinig verlies hebt naar de verbrandingskamer dan verdampt dat gewoon, zeker omdat het langs de hete turbo moet. Die witte rook zie je alleen als het er echt uit gutst.
Als je koppaking lekt naar buiten aan de kant van de uitlaat: Verdampt ook prima zonder veel sporen.
Heb je nog druk na een rit ?
Je bedoeld of ik na het rijden druk heb in het koelsysteem? Even knijpen in een dikke slang of heel voorzichtig de dop van het tankje een klein stukje open draaien na 15 minuten uitgeschakelde motor of zo?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
wimb schreef:Ik heb met de Xant iets soortgelijks gehad. Soms koelvloeistofverlies en één keer ‘s ochtends het systeem leeg en een natte straat. Het bleek een lekkende waterpomp te zijn.
Tja, er zit net een nieuwe in, zit er een jaar in, ja kan lekken natuurlijk na een jaar. Ik ga morgen kijken.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb eens wat nauwkeuriger gekeken, er ligt koelwater op het subframe onder de radiateur. het lijkt alsof een slang een beetje lekt (Klem maar wat aandraaien dus) en alsof het aftapkraantje iets open staat en daar kan je slecht bij, ook morgen maar even kijken. Ik gebruik dat ding eigenlijk nooit, zit op een volkomen onlogische plek, trek meestal gewoon een slang er af.
Ik hoop dat dit het is, zou lekker simpel zijn en eenvoudig op te lossen.
Ed P schreef:en eenvoudig op te lossen.
Je spreekt jezelf tegen want je schrijft dat je er slecht bij kan.
Maar inderdaad zou het fijn zijn als het zoiets eenvoudigs is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ach ja, maar het blijft eenvoudiger dan een koppakking vervangen. En als de koppakking lekt dan komt het dilemma weer van houden of wegdoen en ik ben al een twijfelkont. De auto is eigenlijk niet mooi genoeg om helemaal op te knappen, roest bij de achter- en voorspatborden, een hagelbui heeft dalletjes veroorzaakt over haar hele oppervlak, roest bij de linkerdeur. Maar ik voel me happy als ik er mee mag rijden dus ik wil haar eigenlijk zo lang mogelijk bij me houden, zolang ze nog wil en de roestduivel niet de overhand krijgt.
En op zoek naar een opvolgster wordt ook een drama denk ik, vind maar eens een break weer 2.5TD.
En wat zou het alternatief zijn? Ik kijk wel eens naar een c6, maar ik heb nog geen break gezien.
Als het droog blijft straks maar even vieze handen maken.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
C6 break bestaat niet en zal er (helaas) ook nooit komen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Dat weet ik. Maar ik zou er wel blij mee zijn als die er was. Ik heb een keer een collega gezegd dat ik graag een c6 break wou hebben maar dat die lastig te vinden zijn. Hij heeft een kwartier lang gezocht op het internet naar een break, toen kreeg ik medelijden en heb het hem maar verteld…..
Ondertussen heb ik het kraantje denk ik dicht, hij staat in ieder geval weer verticaal. Dun plankje meranti gepakt, 3 cm van het einde er een sleufje in gemaakt van 6 mm breed en dat houtje als een soort sleuteltje gebruikt, toen lukte het wel.
Klem van de koelwaterslang aangedraaid en nu maar duimen dat dit het was, de tijd zal het leren. Ik houd jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mooie wens.. Je kunt natuurlijk een C6 (misschien met achterschade) kopen en de eerste en vooralsnog enige C6 Break maken. Spectaculair zal die zeker worden.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ja, dat zou best kunnen… maar dat ga ik niet doen Genoeg projecten (voornamelijk niet Citroën projecten) en klussen hier nog te doen. Ik wacht wel op de C7 break