Zaterdagavond is de auto door een gespecialiseerd duikteam uit het water gehaald door middel van een grote hijskraan. De Kinderhuisvest was in verband met de berging afgesloten voor al het verkeer.
Na meer dan vier uur kon de weg weer vrijgegeven worden.
Van de auto is weinig over. Door de berging raakte de auto nog zwaarder beschadigd.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20211120_72807949
Tja, sorry hoor, heel triest voor de eigenaar, maar een gespecialiseerd duikteam? Mag ik ff zeiken daarover?
Een gespecialiseerd duikteam had twee zware balken onder de auto doorgehaald in de zachte prutbodem, een achter de voorwielen en een voor de achterwielen en dan had de godin verder geen plaatschade opgelopen.
Inplaats daarvan halen ze kabels om de ophanging met als gevolg dat je de voor en achterschermen verkreukelt.
Ik vraag me af of de eigenaar daarbij aanwezig is geweest en zijn werk naar de kl*ten geholpen zag worden.
Triest in het kwadraat.
Heel sneu dit. Dit kon inderdaad wat netter.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Een bekende sloot.
Onvoorstelbaar lomp gedaan.
Ja, behoorlijk triest, Je hoopt niet dat het je ooit overkomt.
Han S schreef:Mag ik ff zeiken daarover?
Een gespecialiseerd duikteam had twee zware balken onder de auto doorgehaald in de zachte prutbodem, een achter de voorwielen en een voor de achterwielen en dan had de godin verder geen plaatschade opgelopen.
Inplaats daarvan halen ze kabels om de ophanging met als gevolg dat je de voor en achterschermen verkreukelt.
Ik vraag me af of de eigenaar daarbij aanwezig is geweest en zijn werk naar de kl*ten geholpen zag worden.Triest in het kwadraat.
Gaap…
Een ‘gespecialiseerd duikteam’. Bij mijn weten is een bergings duikteam per definitie gespecialiseerd, of hadden ze het ‘DS-expert-duikersteam’ moeten bellen? Volgens mij is het doel van de berger om zo snel mogelijk de auto uit het water te halen, met oog op andere gevaren en vervuiling, niet om de auto verder te sparen. Niet iedereen kent de DS of heeft deze zo hoog zitten. Maar wellicht ook wel: alleen de voor en achterschermen lijken beschadigd. Juist bij een DS zijn die behoorlijk eenvoudig te verangen, in tegenstelling tot veel andere auto’s.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Iets met de beste stuurlui en de wal is wel heel toepasselijk hier
Mannen, het betreft hier puur incidentmanagement: auto te water en die moet er zo snel mogelijk uit. Want, je wil geen 60 liter benzine in je sloot, ook geen 5 liter Lhm en ook geen koelvloeistof. Een mini milieuramp wil je voorkomen en ook moet je voorkomen dat zo’n auto diep en vast in de modder komt te zitten.
Dus, standaard procedure: duiker in het water, vier zijruiten inrammen, twee hijsbanden onder het dak door en sleuren maar. De waarde, de toestand of de restwaarde is totaal niet van belang, het enige wat telt is dat die snoek opgevist wordt.
Hier zijn ze dus nog zo netjes geweest om het glas niet in te rammen en de dakrand niet compleet naar de knoppen te helpen. Eigenlijk hebben ze het juist heel goed gedaan. Plaatwerk is te vervangen, een krom chassis niet.
Dus voor de hele goegemeente ook hier, net als op smoelboek, gaat lopen tieren op de berger: ff nadenken waarom dingen gedaan worden. Die bergers hebben overigens weinig te vertellen, een OvD bepaald hoe en wat en die heeft echt geen enkele boodschap aan DS, Panda of Rolls.
Overigens is die auto evengoed wel totallos natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tsja, om nou meteen de bergers af te blaffen gaat wat ver. Hoe sneu het hele gebeuren ook is, de toestand van de auto heeft in dit geval wel de laagste prioriteit.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Laten we hopen dat de eigenaar AR-verzekerd was en de auto getaxeerd. Dan is er nog iets van vergoeding voor een andere auto of een start van een nieuw project. We herinneren ons nog de gerestaureerde Citroen vrachtwagen die van een auto-ambulance viel. Die ging als lading naar een show maar was zelf nog niet verzekerd.
Dat tieren op social media staat mij al vanaf het begin van de social media tegen. Het wordt steeds erger en het zet de toon voor fysieke agressie tegen alles en iedereen. Als je de ruit van een ambulance ingooit ben je wel echt ver van de pad af. Als je je eigen mening gaat zien als DE waarheid eveneens. En het is dom. Die ambulance heb je zelf betaald en misschien ook nog eens hard nodig. Net als die hulpvaardige mensen die je je hele leven hebt lopen afzeiken. Je eigen ruiten ingooien, dus.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Jeroen Simons schreef:... tieren op social media staat mij ... tegen. ... Als je de ruit van een ambulance ingooit ben je wel echt ver van de pad af…
los van dat je vrij weinig marge hebt om het mollen van een ambulance goed te praten, tieren op een situatie die je nauwelijks kent loert ook hierbij om de hoek…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Tieren is wat anders dan even nadenken. Of is nadenken ook tieren?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
ik ga er van uit dat nadenken hier welig tiert
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Kan het nog lomper dan?
klikkerdeklikkerdeklakkerdeklak
Ik bedenk dan dat de eigenaar jaren aan het werk is geweest en er een prachtige DS van heeft gemaakt.
En hij ziet zijn werk in een keer teniet gaan.
Ik snap dat hij zo snel mogelijk weer op de kant moet, maar een beetje relevante kennis kan geen kwaad als je regelmatig auto’s uit het water moet takelen en we hebben het hier niet over een makkelijk vervangbare panda of golf, maar misschien over het levenswerk van een echte liefhebber.
Dus even de achterschermen er af, krijgt een kind nog voor elkaar, jeweetwel, met een bout loshalen lukt dat. Stroppen om de achterophanging, balk onder de auto door achter de voorwielen en hijsen maar.
En of hij total loss is? Er zit geen elektronica in de DS en alles in het dashboard is vervangbaar. De bekleding droogt wel weer en als er water in de motor is gekomen: uit elkaar dat torretje, is een eitje.
Volgens mij is hij wel te redden.
En die schrijvers van artikelen hebben er uiteraard geen verstand van. Mijn DS had geen handrem, wel een parkeerrem die je met de voet bedient. En kun je een halfautomaat in de versnelling laten staan?
Han S schreef:Ik snap dat hij zo snel mogelijk weer op de kant moet, maar een beetje relevante kennis kan geen kwaad…
Sorry Han, maar zoals Yuri al schreef moet die auto zo snel mogelijk het water uit. De waterkwaliteitsbeheerder (gemeente, provincie of waterschap) heeft geen boodschap aan de emotionele of economische waarde van een milieuvervuiler. Hun taak is het oppervlaktewater zo schoon mogelijk te houden, dus moet die auto daar zo snel mogelijk weg.
Tegenstrijdige belangen? Jazeker. Maar laten we eerlijk zijn, de oorzaak ligt bij het te water raken van de auto. En dankzij dat beetje relevante kennis hebben ze niet geprobeerd die auto aan het dak uit de modder te trekken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Ik zie werkelijk niet in wat de bergers beter hadden kunnen doen in die situatie.
Bovendien, de auto is wel total loss. De bedrading kun je niet her gebruiken, en als je jaren tijd en/of veel geld hebt uit gegeven aan een restauratie, dan neem je ook geen genoegen met een opgedroogd interieur die tot het einde der tijden naar een sloot zal blijven ruiken.
De koets is te redden, de techniek ook wel, maar er het is gewoon weer een restauratie-project.
En laten we wel zijn, als de eigenaar wat zuiniger was geweest op zijn “trotse” bezit, dan had ie niet uit zichzelf de vijver in gerold.
Dus, als men dan toch commentaar wenst de geven, begin dan bij de bron en niet bij de gevolgen.
Neuzelen over een hand- of voetrem veranderd daar niets aan. 99% van de lezers weet toch niet wat een voetrem is en de krant heet niet het Citrofieltje, die alleen voor Citroën liefhebbers schrijft, evenals de berger elke auto zo snel mogelijk moet bergen om de situatie veilig te stellen en dan echt niet kijkt hoe ze zo weinig mogelijk schade kunnen aanrichten.
Overigens, Han, balken onder de auto schuiven en daar aan op trekken? Jij bent ook geen expert, blijkt wel. Als ie gaat schuiven ligt ie zo weer op de bodem. En dat is natuurlijk niet wenslelijk. Als Citroën eens niet zo eigenwijs was geweest om dichte velgen te gebruiken, had de auto met standaard auto-hijsbanden uit het water gevist kunnen worden, net zoals ik mijn auto aan en van boord zet.
En dat is dan ook 1 van de weinige stukjes kritiek die ik wel deel. Waarom gebruiken bergers geen hijsbanden voor auto’s?
Er zijn er speciaal voor stalen velgen, die hebben haken, en die voor alu velgen zijn gewone lussen die je er doorheen trekt.
Anderzijds, elke auto is eigenlijk wel total loss als ie in het water heeft gelegen, dus wat boeit het eigenlijk hoe ie terug op de kant komt.
Uiteindelijk blijft de oorzaak de schuldige van de schade, niet het gevolg.
Gr. Ed
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die auto hobbelt over het gras de sloot in. Maak twee kabels aan de trekogen achteraan en trek em eruit waar ie derin gegaan is. Niks aan de hand.
Helaas hebben sommige bergers geen gevoel. Ik heb eens naast een DS gestaan waar een berger hem gesleept had aan de alu balk die over de tunnel loopt. Alles voorin naar de kloten.
Mijn eigen Ds kwam 2 dagen na gestrand te zijn van de platte kar af zonder achteruitrij lichten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Die auto hobbelt over het gras de sloot in. Maak twee kabels aan de trekogen achteraan en trek em eruit waar ie derin gegaan is.
Die auto lag 3 meter diep. Succes….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste