Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Mijn hydrauliekpomp bleef een beetje lekken, ook wanneer de auto stil staat. Dat moest volgens mij de afdichting van de messing (of brons?) ring op het lager zijn in de pomp. Dus gisteravond pomp losgehaald, open gemaakt op de werkbank, ring gelappt op 1200 schuurpapier op een stuk marmer, Het lager ook meteen maar, boel weer mooi schoongemaakt, 7 plunjers er weer ingepield, alles terukkestoken, zit die spanveer tussen as en die messing ring, draai ik de hoofdas stuk + die messing ring + de veer….Ben maar even gestopt. Gelukkig heb ik nog 2 pompen in het archief. Vanavond weer verder.
Every Twenty Minute Job Is One Broken Bolt Away From Becoming A Three Day Ordeal.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Every Twenty Minute Job Is One Broken Bolt Away From Becoming A Three Day Ordeal.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ze lekken ook op de buitenschaal. Dun rubber ringetje. En ze lekken soms omdat het pomphuis van alu gescheurd is.
Ik heb 1 keer een chyparse pomp gekocht met een RVS huis. klaar.
Of je monteert een CX pomp want die lekken nooit en pompen 5 x zo hard als de DS pomp.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bij mij lekte hij omdat het vorig jaar de allereerste keer was dat ik een hydraukiekpomp had geprobeerd te reviseren, en ik een fout had gemaakt daarin. Eergisteren maakte ik precies diezelfde fout, maar nu had ik het gelukkig wel door. Veer niet gecentreerd en daardoor de gelappthe contactvlakken tussen ring en lager niet vlak meer. Ik heb al eens een citrotech pomp gekocht met geen enkele problemen. CX pompen zijn hier niet, BX ook niet.
Gisteravond met behulp van archiefpomp de boel weer 80% in elkaar gekregen met gladde, onbeschadigde onderdelen. De borgring is echt ver heen. Daar heb ik een nieuwe voor nodig, die natuurlijk ook niet te krijgen zijn hier…
Afhangend van corona komen we eind dec naar Nederland, dan koop ik meteen een handvol borgringen bij Citrotech. (+ nog een berg onderdelen)
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteravond de hydrauliekpomp met onbeschadigde reserveonderdelen teruggebouwd en weer even gereden. Hij liep maar op 3 cylinders, dus een voor een bougiekapels losgetrokken, bij uittrekken bougiekabel 2 was er geen verschil, dus die deed niet mee. Losgehaald, was wat zwart aangeslagen, even schoongemaakt en toen deed hij weer vrolijk mee. Daarna nog een proefrit gemaakt, deze keer wel heerlijk! Hij staat dus nog wat rijk, ook een zwarte streep op de stoep bij de uitlaat. Ik kan ook wel erg snel de choke eraf halen nu. Zat te denken wat er nu anders is; Ik heb lekgaatje onderaan inlaatspruitstuk gebruikt als vacuum voor cruise control. Hier komt dus minder lucht naar binnen. Zeker bij stationair kan ik me voorstellen dat dat invloed heeft op mengsel. Carburateur even nastellen dus..
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Okeeeeee, vandaag al het papierwerk gaan inleveren + anderhalf x het minimum Zuid-Afrikaans maandsalaris voor visum voor mijn vrouw zodat we met kerst weer eens in Nederland kunnen zijn, de kinderen en opaelkaar weer eens in het echt kunnen zien, en ik weer naar het een-na-mooiste bedrijf van Nederland kan gaan (=Citrotech) voor een indrukwekkende verlanglijst onderdelen: Lijkt t erop dat we toch maar in Zuid-Afrika blijven deze vakantie…. Ik zal dus moeten roeien met de DS onderdelen die ik heb…
Maar even met goede muziek een stukje gaan rijden en tanken; 1 op 7; indicatie dat ie inderdaad toch te rijk staat. Ik denk dat ik mezelf maar ga verwennen met een lambda sonde om de carburateur goed af te stellen. Gelukkig staat er weer een leuke DS-TT cursus op de agenda.
Stef Sep schreef:Lijkt t erop dat we toch maar in Zuid-Afrika blijven deze vakantie….
Ik volg het Coronamaatregelengezwalk niet heel actief, maar als ik het goed gehoord heb dan blijft KLM stug doorvliegen op zuidelijk Afrika. En hoef je na aankomst op Schiphol alleen maar een verplichte zelftest te doen en iets vijf dagen in quarantaine te blijven. Dat is toch wel te overzien? Ik weet natuurlijk niet wat Zuid Afrika aan inreiseisen stelt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het lijkt mee te vallen inderdaad. We kijken het nog even aan. Gisteren kreeg ik het op mijn heupen en heb de rechtervoordeur eraf gehaald, roesthoekjes weggeslepen, nieuwe stukjes ingelast. Nu nog een paar stukjes in de rechterachterdeur vervangen, hoekje in de achterklep vervangen, dak eraf (Aluminium is aan het delamineren) rest van het plaatwerk ook eraf en alles naar de spuiter. De komende weken dus niet met de DS
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Rechtsvoor heb ik kunnen redden, maar gisteren middag rechtsachter losgehaald en die is erg rot; Onder nog wel te redden, maar het verband is er helemaal uit door de scheuren bovenin. Op het filmpje niet te zien hoe los de deur is, maar heeft dus de stevigheid van nat karton. Eerst maar eens kijken of een van de twee sloop DSsen nog een redelijke rechter achterdeur heeft
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het plaatwerk begint stukje bij beetje terug te komen van de spuiter; Dak AC095; Gris, rest AC 423 rouge massana.
Ondertussen de DS-TT versnellingsbak film gevolgd en deksel van de versnellingsbak is nu mooi dicht. De voorste aftapplug bleef helaas lekken. Ik durf me niet vaster te draaien dan nu, en heb er een nieuwe koperen ring onder gezet.
Ik ga de versnellingsbak olie dus maar weer aftappen en de plug, pasvlak en ring bekijken op beschadiging. Iemand nog tips om die plug helemaal dicht te krijgen in zon geval? Schellak op t schroefdraad bijvoorbeeld? Ik zal ook de koperen ring rood stoken. Alle tips zijn welkom
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Koperen ring even uitgloeien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9368
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wel even laten “schrikken”.
Werkwijze van uitgloeien: verhit het metaal tot het rood gloeiend (kersrood bij goud, koper, alpaca) wordt en koel het meteen af in water.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik was 47 jaar toen ik leerde dat een nieuwe koperen ring niet per se al uitgegloeid is; Potdicht nu.
Voortaan gloei ik ook nieuwe ringen uit voor montage.
De bak is nog wel heeel licht incontinent. Het lijkt er op dat het van achter het aanbouwsel van de 5e versnelling komt. Daar waar dat bakje tegen de versnellingsbak gemonteerd zit. Heeft een van jullie dit ooit meegemaakt? Dat zou mooi balen zijn. Maar het kan ook nadruppelen zijn van een beetje morsen tijdens vullen. Ik ga alles zo goed mogelijk schoonmaken en hou het de komende dagen in de gaten. De dop is in ieder geval definitief dicht.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat “bakje” lekt wel vaker. Moet je het ff loshalen en met vlakafdichting opnieuw monteren. geen siliconenmeuk. Loctite 518 ofzo is prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje, ok. Daar hoef ik dus niet ernstige dingen voor uitelkaar te halen? Gewoon deksel er (weer) af, die 8 bouten waarmee het bakje aan de hoofdbak zit loshalen en het bakje naar voren schuiven? Past die over de tandwielen?