Wie geeft me de gouden tip: onze Xantia 1.8i heeft een vochtprobleem, met name op de voorruit. Ik lees diverse verhalen over een verstopte afvoerslang van een airco, waar condenswater zich zou verzamelen.
Wie kan me zeggen waar bij een Xantia die slang zit, zodat ik dat (hopelijk) kan verhelpen?
Dank!
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Lekke kachel radiator? Ruik je koelvloeistof? Niet leuk en erg veel werk 2 dagen sleutelen.
neuh, schoon water, een handdoek vol op de voorruit.
De geur van KVS ken ik
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Heb je een Berline of een Break?
Bij die laatste is lekkage via de achterklep een berucht fenomeen, met als gevolg vocht in de kofferbak en onder de achterbank.
En dat zorgt dan voor bovenmatig veel vocht in de auto, die je onder andere op je voorruit terugkrijgt.
Ik spreek daarbij uit eigen ervaring.
Het probleem heb ik toen opgelost door de achterklep opnieuw af te dichten. Dat doe je door de kunststof plaat die voor de afdichting moet zorgen, opnieuw zorgvuldig te kitten.
En uiteraard de nodige bekleding eruit halen en die drogen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Berline. Het beschreven break-probleem ken ik uit eigen ervaring ook. Ik zoek naar een relatie met de airco, die mogelijk ergens condenswater verzamelt of niet afvoert. Voor C5 lees ik online enkele dergelijke problemen.
Toch bedankt!
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je weet zeker dat dat water niet van buiten komt?
Heb je bijvoorbeeld ook al eens gekeken hoeveel troep er in de paravent-bak zit? Ik had daar bij m’n Break op een gegeven moment vooral opzij een knap dikke laag composterende, vocht vasthoudende bagger zitten. Ik had wel de mazzel dat die kunststof plaat er bij mij niet op gelijmd zat, dus daar was goed iets tegen te doen (wissers eraf, plaat eraf en dan uitbaggeren). Die bak is links en rechts een eind dieper dan je zou denken, dus daar past best wel veel prut in terwijl je op het oog zou denken dat het maar een onschuldig laagje is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij mijn C5 heb ik met dat verschijnsel te maken gehad.
In de paravaan zat het eea aan oud blad, deels gecomposteerd. Dat was op zich geen probleem, maar wél dat daardoor de waterafvoeren in de hoeken verstopt geraakt waren. Daardoor bleef het water in de paravaan staan, met als gevolg dat het op een kwaad moment naar binnen liep, richting kachel.
Met mede als gevolg dat de fan niet meer wilde werken, er zit een sensor in dat systeem dat dit dan blokkeert.
Gelukkig kon ik met een stuk staaldraad de hoeken doorprikken, het water liep daarmee weer weg.
Dat doorprikken deed ik vervolgens elk jaar maar een keer, het probleem is nooit meer teruggekomen. De paravaanbak heb ik verder niet opengemaakt.
Op het C5-Forum heb ik er een paar plaatjes van gepost, die zijn daar nog wel terug te vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank, allen, de gouden tip zit er nog niet bij.
De afvoeren onder de voorruit houd ik altijd netjes schoon, die zijn open. Ook heb ik geen natte vloerbedekking in de auto, dus (?) geen échte lekkage. En om het nog wonderlijker te maken: vanmorgen (met dit koude en zeer natte weer) geen. centje pijn. Niks geen beslagen ramen. En andere keren druipt het water er echt af.
Als ik hetzelfde euvel Google bij C5 wordt een “verstopte airco-condens afvoerslang” als potentiële dader aangemerkt. Maar niemand kan bevestigen of ontkennen of plaatjes tonen.
hebben wij zoiets bij Xantia?
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Die afvoer is er zeker, ook bij de Xantia.
Van de C5 heb ik er wel eens plaatjes van opgezocht, ik zal kijken of ik die ook kan vinden van de Xantia.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank, ik zal n de tussentijd eens kijken of het pollenfilter nat is.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Wil iemand misschien nog es kijken of er beeld van is, waar ik moet zoeken? Foto’s, exploded views, zoiets.
Ik zoek een water"reservoir” om en nabij de airco die mijn interieur bij tijd en wijle nat gooit. Dank!
Dutch Classic Exhausts, iedere mooie auto verdient een RVS uitlaat!
Heb je een Break of een Berline?
Bij de Break wordt het probleem veelal veroorzaakt door een lekke afdichting van de achterklep.
Dan loopt het water over de vloer van de bagageruimte naar voren, naar het gedeelte onder de achterbank.
Als je die omklapt zie je het resultaat….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
als eerder geschreven: die is me bekend uit eigen ervaring maar deze auto betreft geen break.
Toch bedankt!
Dutch Classic Exhausts, iedere mooie auto verdient een RVS uitlaat!
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Weet niet of dit precies jouw model is. Maar er zit een water evacuation pipe aan de achterkant. nr 7 in de tekening
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik denk dat je er prima bijkunt….not