Het probleem doet zich alleen voor als ik het gaspedaal in trap in de 6e versnelling, bij accelereren vanaf 100 naar 130 krijg ik een motorstoring te zien en de motor valt compleet uit geen noodloop.(levensgevaarlijk natuurlijk)
Nu er inmiddels het een en ander is vervangen wat desalniettemin niets heeft opgelost behalve me spaarrekening dacht ik hier eens advies te zoeken.
Reeds vervangen onderdelen die naar mijn inziens niet kapot waren maar goed wie ben ik zijn, 1 de zekeringen kast ivm foutcode p0215.
Inmiddels zit er een revisie brandstof pomp onder wat dus ook niet heeft geholpen, onderweg naar huis bij de 1e keer vol gas in zn 6 gelijk weer dezelfde storing uitval van de motor.
Volgens de garage moeten er nu 4 nieuwe injectoren in want deze zouden verstopt zijn, na metingen rijdende weg constateert de monteur een te lage druk met optredende foutcode p0087 en p1113 in de 6e versnelling.
Inmiddels ten einde raad en veel centen verder zit ik nog met hetzelfde probleem, de auto loopt verder als een zonnetje niet stotteren of inhouden met de rest van de versnellingen.
Wie is hier bekend met de 2.0 hdi uit een ds4 van 2016 en heeft hier ervaringen mee?
Ik hoop dat jullie iets weten.
Mvg
Update!
Vandaag zelf de auto gerepareerd!
Na lang wikken vorige week een nieuwe krukas sensor besteld omdat deze aan de grond staat van het injectie systeem, tegen alle verwachtingen in is dit dus het probleem geweest van alle storingen.
Wel geschrokken van de schade die ik vond die de garage gemaakt heeft, kap van distributie afgebroken en vervolgens heeft men maar een gaatje geboord in het chassis om deze vast te kunnen zetten met een tyrap…
Alles onder een of andere lijm gesmeerd en wel tegen mij verklaren dat ze niet aan die kant van de motor hebben gewerkt!
De brandstof pomp moet sowieso op tijd gezet worden dus men heeft wel degelijk aan de krukas poelie moeten draaien.
Daarnaast schade aan de wielkast,randen naar buiten gebogen toen men de wielkuip eruit heeft gehaald, schade aan de onderbalk welke pas gespoten is, en natuurlijk een brandstof pomp vervangen welke dus niet kapot was.
Al met al een garage die niks heeft gerepareerd en nog een berg schade heeft veroorzaakt, nu maar afwachten hoe men dit gaat oplossen kunnen of willen ze dit niet dan ben ik helaas genoodzaakt verdere stappen te gaan ondernemen.
1 ding weet ik wel mijn auto gaat nooit meer naar een garage ook niet meer als er alleen maar citroen auto’s voor de deur staan, als je iets goed wil doen moet je het uiteindelijk zelf doen!
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Radeloos schreef:De brandstofpomp moet sowieso op tijd gezet worden.
Bij een HDI niet, de pomp zorgt alleen maar voor diesel onder hoge druk.
Het motormanagement bepaalt via de elektronisch gestuurde verstuivers het inspuitmoment.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In elk geval een garage om zorgvuldig te mijden!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ieder verhaal heeft twee kanten mensen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat denk ik ook: Het ziet er uit als “proberen” maar de TS is ook geen “deskundige”.
Als je motor uitvalt bij vol vermogen ( dat is wat er gebeurt als je vol accelereert in de 6 bij 100 ) dan wordt de afsluiter aangeschakeld of de computer denkt dat ie niet meer werkt en schakelt hem af. Blijkbaar kan dat ook aan de krukassensor liggen: Als die matig is dan is het signaal het slechtste bij vol accelereren, want dat tril de motor het meest en loop hij ook meer “stootsgewijs”.
Ik zou een paar weken wachten om zeker te zijn dat het probleem niet terug komt.
Daarbij: Als er Citroens buiten staan ( voor de verkoop ) dan wil dat niet meteen zeggen dat de werkplaats goed is. Vooral niet in diagnose van de “jongste modellen”: Dit is een HDI uit 2016, dat is al een Euro6 BleuHDI van de laatste generatie.
To err is human, not to err is divine.
Citroemsmgs : Zover ik weet heeft dit commonrail inspuitsysteem geen afsluiter en door het motor stuur apparaat aangestuurd wordt. Of toch ?
Hoe stom het ook klinkt was het wel degelijk de krukas sensor die voor alle problemen zorgde.
Ik ben bekend met de betreffende auto en de staat die hij was voor deze naar de garage ging.
In eerste instantie zou het inderdaad lijken dat het probleem hem in de bsi zit (bekend probleem) gezien de fout code.
Dat bleek het dus niet te zijn.
Toen ik later te horen kreeg dat ze dachten aan de brandstofpomp had ik al mijn twijfels.
1e tot 5e versnelling geen enkel probleem dus had men al kunnen concluderen dat deze niet defect is.
Ondanks vervangen geen resultaat en dacht men richting de verstuivers.
Uiteraard zijn deze niet vervangen.
Een slechte verstuiver(s) zou de motor rot lopen en in noodloop gaan, hier was geen sprake van.
Op aanraden om is te gaan kijken naar een elektrische storing de krukas sensor vervangen aangezien deze de injectie aanstuurt.
Nu zijn er na meerdere testen geen problemen meer.
Even als reactie bleek de HD pomp wel degelijk optijd gezet te moeten worden.
Ook de afsluitklep is niet elektronisch maar werkt op vacuüm.
Al met al een sensor van een paar tientjes en het probleem is opgelost.
Aan de oude sensor is niks te zien of vreemds te meten, hoewel de ervaringen leert dat een simpele sensor grote problemen kan geven.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Blijft de vraag waarom de uitval zich alleen voordeed in de hoogste versnelling.
Update!
Na een tijd probleemloos rijden is het probleem weer terug, dit keer viel hij uit in de 5e versnelling bij het accelereren…
Foutmelding verschijnt in het scherm met de melding motorstoring, auto rolt uit in de 5e versnelling waarbij ik niks hoor rammelen ratelen of schokken voel, schakelen naar 6 gaat gewoon koppeling kan ik op laten komen dan gebeurt er niks auto rolt gewoon uit.
Na stoppen op de inmiddels bekende vluchtstrook en bij het herstarten van de auto draait de startmotor de motor wel rond maar slaat dus niet aan, na het contact uitzetten en weer aanzetten start de auto probleemloos en kan er weer gereden worden.
Wel blijft dus het motor management lampje weer branden in het dashboard.
Wel vreemd dat hij het even normaal heeft gedaan na vervangen van de krukas sensor en nu dus weer hetzelfde probleem heeft
Op dit moment denk ik dat dit probleem duurder gaat worden als een nieuwe auto kopen aangezien de huidige garages niets kunnen doen zonder laptop en van alles vervangen wat eigenlijk niks uithaalt.
Is er iemand bekend met een bedrijf gespecialiseerd in elektrische storingen?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
klever33 schreef:
Blijft de vraag waarom de uitval zich alleen voordeed in de hoogste versnelling.
Is dat ding soms gechipt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een goede dealer moet zo’n probleem aan kunnen.
Oldenhage weet dat zeker te tackelen neem ik aan, en anders deze jongens: https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/dv-motoren
Er is dus duidelijk een probleem als je vol vermogen vraagt, dan “vibreert” zo’n blok meer en dan heeft de ECU het moeilijk om het juiste signaal van de sensoren te lezen.
Zoals gezegd: Wat dingen veranderd ? Vliegwiel / koppeling vervangen door niet origineel ? Chiptuning zoals Waterman vraagt ?
To err is human, not to err is divine.
Auto heeft bij oldenhage gestaan waar de BSM zijn vervangen en de hd pomp allemaal aan de hand van foutcodes, niets heeft geholpen hierbij.
Na de reparatie bij oldenhage is de dop van de krukas bout losgekomen welke door de multiriem is gegaan waardoor deze kapot is gegaan, kosten zijn gelukkig vergoed door johan.
Wel heeft men de kap welke voor de krukas zit afgebroken en gerepareerd doormiddel van een gaatje boren in het chassis en er een tywrap aan vast te maken….
Accu kap gebroken en schade aan de dorpel welke 2 maanden geleden nog is gespoten a 350 euro dus in oldenhage heb ik geen enkele vertrouwen meer.
De auto is idd gechipt maar daarbij gezegd was het probleem al aanwezig voor de tuning dus dit kan niet de oorzaak zijn van het probleem.
Morgen laat ik de ds weer even uitlezen om te kijken welke foutcodes er nu weer in staan ben benieuwd of dit probleem ooit op te lossen is
Dat begrijp ik even niet: het probleem was er al voor het chippen, en dan ga je hem alsnog chippen omdat het probleem dan wel weg gaat ?
Ik zou toch die chipper eens aan de tand voelen, want ik vermoed dat je de motor overbelast en dat hij daardoor stopt of er is een interactief tussen de chip-software en “de basis”. Veel vermogen dat kun je alleen in de 5e en 6e met accelereren kwijt, of je moet eens naar Duitsland, daarom denk ik aan “vermogen”. Succes, want met zo’n aanpak sta je snel in je eentje.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dus je gaat een auto met een probleem laten tunen? Ik geloof dat ik even iets mis…. vervolgens lezen we dat het probleem was opgelost met de montage van een sensor en dat zou de garage allemaal hebben gemist. Niet dus, probleem bestaat nog steeds. Geen wonder, de pomp is stuk geweest, de meuk die daarbij loskomt maakt vervolgens de injectoren stuk en als je maar lang genoeg blijft aanrommelen wordt het probleem, door die gare injectoren, steeds ergers. Kun je iedereen de schuld blijven geven, feit is dat je het zelf ook niet hebt kunnen oplossen, zelf ook gene goede diagnose hebt kunnen stellen én de verkeerde opdrachten geeft en beslissingen neemt.
Wat te doen? 4 nieuwe injectoren en terug de fabriekssoftware. Waarom fabriekssoftware? Omdat die chiptuning wellicht niet de oorzaak van je probleem was, hij maakt het wel erger. En dat is geen wonder: die software verhoogt inspuitdruk, verlengt inspuittijden en veranderd inspuitmoment. Ergo: meer diesel op een ander moment. Jij vloert het gaspedaal in 5 of 6 en dan moet dat ding maximaal brandstof geven, veel meer dan in 1,2,3 en 4. Dat kan ie niet omdat de injectoren brak zijn… dus krijg je storingen. Niets geks aan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Feit is dat we bijna 2k verder zijn en de garage niets heeft opgelost, er schade gemaakt wordt aan de auto welke eerste instantie keihard wordt ontkend. Maar achteraf blijkt men toch wel aan die kant te hebben gewerkt.
Auto stond bij programmeur om een ad blue issue op te lossen, de tuning was daarmee voordeliger omdat we er toch al waren.
Heb meerdere citroentjes gehad die getuned zijn en nooit geen last mee gehad, benzine en diesel niet
Simpelweg 4 injectoren vervangen en dan maar weer afwachten of dit het gewenste effect zal hebben is natuurlijk een fantastisch idee maar blijft nog steeds een probeer methode. Als dat weer niet helpt zitten er 4000 euries extra in die ik nooit meer terug zie, en wie weet is binnen 5 jaar het hele zooitje weer kaduuk aangezien het allemaal nog geen 5 jaar en 71k km mee gaat..
Auto wordt uitgelezen en vandaaruit gaan we weer verder,eventueel gaat de auto naar een diesel specialist die eerst de injectoren maar eens moet testen.
Bedankt voor de reacties!!