Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 02-09-2013
- XM BREAK 2.9 i V6 12v 1996
Ik ben de tweede eigenaar/berijder van de nu bejaarde dame. Ik kocht haar in 1999 met ~3.000 km op de klok van de Belgische Citroën invoerder te Brussel.
Het kenteken stond idd op naam van de invoerder, waar de XM dus uiterst kortstondig had gediend als company car.
Men kon het voiture kennelijk aan de straatstenen niet kwijt! (een 3 ltr benzineslokker en dan ook nog wel een semi-bedrijfsauto is in België niet echt populair).
Voor mij als ‘Hollander’ was de aankooptransactie dan ook best wel interessant! Ik heb al die (nu 22) jaren de XM perfect onderhouden: alles wat normaalgesproken voor vervanging in aanmerking kwam/komt (accu, startmotor, alternator, bougiekabels, verdelerkap, rotor, etc.) werd idd vervangen of zelfs meermalen vervangen.
Nu de huidige bizarre situatie waarin ik met mijn XM ben verzeild:
Na 30 jaar België, keerde ik (met mijn XM) in november 2019 terug naar mijn roots in het Friese Leeuwarden.
Nog nauwelijks gehuisvest, strandde ik met mijn XM op de laatste zaterdagmiddag vóór Sint Nicolaas 2019 in het centrum(!!) van Leeuwarden.
Via het Belgische Touring Wegenhulp en de Nederlandse zuster ANWB/WW werd een niet-ter-plekke-op-te-lossen probleem vastgesteld en de XM werd met vereende krachten vanuit het Leeuwarder centrum(!!) naar de Leeuwarder vestiging van de mega-Citroën-Ford-KIA dealer WENSINK (brrr) getransporteerd (als kersverse Leeuwarder wist ik ook niets beters..).
Dit bleek het begin van een gebed-zonder-eind…: 1) Startmotor (dit was de derde al..) werd vervangen, 2) wegens lekke kop werden koppakkingen vervangen, na vlakken van koppen, 3) geleiders distributieketting vervangen, 4) kachelradiator vervangen, 5) ....tig bijkomende zaken.
Dit alles vergde een verblijf van zo’n 88(!!) dagen in de Leeuwarder WENSINK-Citroën vestiging en dus eerst per 12/02/2020, na een vette factuur te hebben betaald, dacht ik weer dezelfde probleemloze en voor alles soepel draaiende XM terug te krijgen.
Maar nee, de motor draaide vanaf dag 1 niet soepel, zoals een 3 lter 6-cilinder behoort te doen, maar ‘sloeg over’, hortte niet alleen bij loslaten van gas, maar ook bij weer toename van gas, en zelfs bij volledig op toeren (100, 120 km/h) liep het lang niet vlekkeloos.
Na enkele dagen terug naar WENSINK-Citroën en naar verluidt zou het probleem opgelost zijn na montage van nieuwe bougies en een een rotor.
Nee dus, na wederom collectie per 26/02/2020 van de XM bleek het probleem onverkort aanwezig en dit werd telefonisch bij WENSINK gemeld.
Corona-trammelant volgde (de WENSINK-Citroën vestiging was geruime tijd gesloten) en gelijktijdig belandde ik in een drievoudig langdurig medisch circuit, met als gevolg dat er gedurende ~18 maanden van weerskanten geen sprake van actie was.
Per oktober van dit jaar (2021) werd de draad weer opgenomen en WENSINK-Citroën bevestigt dat de motor idd onregelmatig loopt en dat men alsnog alles heeft nagelopen (elektrisch zowel als mechanisch); maar niets onregelmatigs heeft kunnen vinden.
Men wijst nu naar mogelijk vervuilde brandstof injectors en heeft een reinigingscompound toegevoegd aan een volle tank (80 ltr) Euro 98 benzine.
Ik heb de 80 ltr nu bijna ‘opgestookt’, maar bespeur geen enkele verbetering! en ben de wanhoop nabij.
Normaliter zou ik uiteraard een XM specialist in de arm genomen hebben, maar ik zit nu eenmaal in de fuik van WENSINK: dit heeft al een fortuin gekost en bovendien onttrekt Wensink zich ook niet aan hun verantwoordelijkheid de XM terug te brengen in de soepel draaiende staat zoals die was vóór zij begonnen te sleutelen… Echter men komt er technisch niet uit!
Heeft er iemand binnen het forum wellicht enig idee waar dit moeizame probleem gezocht moet worden?
Cees Attema, Leeuwarden
Totaal aantal Berichten: 6310
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Beste Cees, wat is het bouwjaar van je XM? Kun je eens een foto posten van de motorruimte? Aangezien je het hebt over een distributieketting moet het om een XM met ZPJ motor gaan van voor 1997.
Als dat het geval is, kun je dan zien, opzoeken of navragen welk merk rotor en verdelerkap zijn gemonteerd?
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 02-09-2013
- XM BREAK 2.9 i V6 12v 1996
Het zgn. Belgische ‘gelijkvormigheidsattest’ (eerste inschrijving) is gedateerd 14/01/1997.
Het lijkt dus aannemelijk dat het effectieve bouwjaar 1996 is.
Tot de mechanische ‘stranding’ op de gedenkwaardige zaterdagmiddag vóór Sint Nicolaas 2019 startte de XM probleemloos en draaide de motor perfect.
De diagnose van WENSINK-Citroën luidde:
1) defecte startmotor
2) lekke koppakking
3) defecte kachelradiator
Teneinde e.e.a. op te lossen werd de motor uitgebouwd en tegelijkertijd de distributieketting gecontroleerd, waarbij enkel de beide geleiders werden vervangen.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het niet soepel lopen (soort van overslaan, alsof er een cilinder blijft hangen) te maken heeft met het gesleutel tijdens het uitbouwen en vervolgens terug inbouwen resp. opbouwen.
De in de tweede instantie gepresenteerde pretentie dat nieuwe bougies en een nieuwe rotor het probleem had opgelost, bleek dus een ‘sprookje’.
Maar buiten dat: vóór de stranding en vóór het gesleutel een aanvang nam, was er totaal NIETS aan de hand, niet met de bestaande bougies en niet met de bestaande rotor, nogmaals de motor draaide perfect! m.a.w. waarom zou het probleem dan ook door deze zaken zijn veroorzaakt!?
Ik heb enerzijds sterk de neiging afscheid te nemen van dit mega-bedrijf Wensink als officiële Citroën-dealer, die duidelijk geen expertise bezit van het mechaniek etc. van de XM, maar anderzijds redeneer ik toch: Wensink los het maar op, jullie hebben het ook veroorzaakt…
Tja, wat is wijsheid?
Daar de XM sinds vandaag weer bij Wensink staat, zal ik morgen foto’s maken van de motorruimte en het merk van rotor en verdeelkap trachten te achterhalen, ok?
Dank voor je belangstelling en geboden hulp,
m.v.g. Cees Attema (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken))
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Misschien een suf advies, maar het proberen waard (kost niets). We hebben vroeger namelijk eens ooit zoiets met een ZX gehad in de garage. Starten. Horten en stoten en een kat uiteindelijk als een rode zon eronder:De bougiekabels bleken verkeerd gemonteerd op de verdelerkap, ik meen me te herinneren dat 2 en 3 omgewisseld waren maar het is lang geleden.
Wat was het geval?
Iemand (die niet echt technisch begaafd was) heeft ze verkeerd teruggemonteerd (na bougiewissel, waarom dan de kabels verwijderen van de kap? Enfin, iets met begaafd) waardoor de klacht begon. Na het vervangen van de verdelerkap als potentiele dader van het slecht lopen werden de kabels weer teruggezet zoals ze zaten (weer verkeerd dus). Dus nog steeds niet goed lopen. Denken en discussie. Misschien deze verdelerkap ook niet goed. Maar dat lijkt ons sterk. He, is de volgorde van de kabels wel goed? Verrek nee, de bougiekabels in de juiste volgorde gezet. Starten. Lopen als een zonnetje.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 02-09-2013
- XM BREAK 2.9 i V6 12v 1996
Goed plan! Ik neem morgen onmiddellijk actie. Je weet het maar nooit, toch?
Dank voor het meedenken!
Groetjes,
Cees Attema
En hoe gaat het nu met de XM?
Bobine al gewisseld?
Die kunnen raar doen.
Soms wel soms niet.
En als je hem dan test komt er wel een vonkje…
Wat voor bobine heeft zo’n xm? Of ook nog een ontstekingsmodule? (vanwege de verdeelkap lijkt mij dat wel waarschijnlijk) die kunnen namelijk hetzelfde probleem veroorzaken…