Sinds vorige week in het bezit van een C4 BERLINE 2005 1.6 benzine - 106.400. (voorgesteld in Gasten map). Ik kom echter niet uit enkele zaken in de handleiding en heb ook enkele gebruikers vragen. Omdat ik niet erg technisch ben en al wat ouder (76) wil ik het volgende graag aan de forum leden vragen:
a - naast de digitale snelheidsmeter zitten rechts 2 thermometer symbolen, 1 voor de motorthemperatuur en nog een kleinere. Waarvoor is de kleinere?
b. in de handleiding staat geen enkel overzicht van de lampen/sterkte/type welke in de auto zitten. Kan iemand mij info geven over de te gebruiken lampen voor: Grootlicht - Dimlicht - Stadslicht - Mistlicht.
Ik weet (nog) niet of er reeds halogeen in zitten. Maar welk merk zijn goed?
c. inmiddels een reparatieset gekocht voor de gescheiden Airco wegens niet verstellen van de kleppen.
Zou hierbij ook de servo motor vervangen moeten worden?
d. de koplampverlichting gaat niet uit bij afzetten van de motor. WEL als deze op AUTO stand staat.
Kan dit ingesteld worden dat verlichting aan/uit gaat bij starten en afzetten?
e. de motor themperatuur komt niet hoger dan 1 blokje. Na afzetten en plm 5 minuten weer starten komen er even 2 blokjes in het display. Hoeveel blokjes zouden er moeten zijn bij een normale bedrijfs themperatuur?
f. linksvoor bij de wielkast gaat de blankelak er af. Wat hier tegen te doen?
Tot zover even wat ik ben tegengekomen, auto rijdt heerlijk en schakeld goed. Ben er wel blij mee.
Hopelijk krijg ik wat uitleg en reactie van de leden, waarvoor mijn hartelijke dank.
Mvg. Hans
PS. Ooohjaa, mijn vrouw zit te mopperen op de VDO autoradio omdat de CDspeler niet werkt. Geeft ERROR.
Er moet dus wat anders komen, liefst met CD-USB-Bluetooth. Kan ik dit zelf er uit in in zetten?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Hans.
Op een paar vragen kan ik wel antwoord geven.
Vrijwel altijd komt het klepjesverhaal doordat het zeskantige gat in de kunststof as uitgelubberd is. De mijne had het ook. Servomotor is vrijwel nooit de oorzaak. Wel moet het handschoenkastje daarvoor verwijderd worden.
Een blokje op de temperatuurmeter is echt te weinig. Normaliter zijn het er 3.
De verlichting aan/uit laten schakelen door draaien/stoppen van de motor kan alleen ingesteld worden met behulp van lexia/diagbox. De dealer kan dat doen, maar zal daar vast wel iets voor vragen. Misschien heeft een forumlid in jouw buurt het op de laptop? Je moet dan de optie “dagrijverlichting” instellen.
Lampjes?? Koop de Haynes, prima boek voor de zelfsleutelaar. Alle lampen taan er in evenals alle aanhaalmomenten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi Jantje, heel erg bedankt voor je reactie. Donderdag gaat de auto naar de reperateur om het vervangingssetje er in te zetten voor de airco kleppen. Hopelijk hoeft de servo dan niet, scheelt weer in de kosten.
Hij gaat naar de plaatselijke garage waar ik al jaren goede ervaringen mee heb. Zij hebben ruime ervaring met franse auto’s.
Ik zal eens vragen of zij de “dagrijverlichting” kunnen activeren anders toch eens langs een dealer of zo.
Temperatuur zal ik de komende tijd eens in de gaten houden en hier naar vragen bij mijn garage. Weet jij soms waar het kleine temperatuur symbool (naast de blokjes) voor is? Het Haynes boek is vermoedelijk niets voor mij, ik ben/kan niet zo’n zelfsleutelaar. Ik zit er wel over te denken de verlichting aan de voorzijde van de auto een upgrade te geven. Had ik in mijn vorige auto 207 ook gedaan. Dimlicht Xenos, stadslicht Led, mistlampen Led. Geeft veel beter zicht.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mij staat links van de blokjes een thermometer symbool. Dat is om aan te geven dat de blokjes een indicatie voor de kvs temperatuur zijn. Je ziet er namelijk ook wat golfjes bij dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bedankt Jantje. Is dus alleen maar een pictogram. Heb jij als gebruiker nog aandachtspunten waar ik naar zou moeten kijken of op moet letten?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je zei 1.6 motor. Is het een THP of een 16v?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jantje, volgens de garagehouder is het een 16v (NFU) motor. Dit zegt mij helemaal niets. Ook niet verschil tussen THP en 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
NFU is een TU5JP4, dus geen 1.6 VTi (EP6) of 1.6 THP (EP6DT).
En wees daar blij mee.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Precies!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Okay, bedankt voor jullie respons. Kan ik hier uit opmaken dat deze moter beter is dan de andere genoemde type? Heb ik dan de hoofdprijs
Of toch nog wat aandacht geven aan bepaalde zaken?
Ik heb nu al gemerkt dat ik graag naar XENON zou willen. Kan dat op deze auto? en welke zouden jullie dan aanbevelen? Kan ik eea kopen bij Amazon of beter een gerenomeerd merk? De mistlampjes zijn net kaarsjes (leuk met kerst) maar kunnen daar ook LED’s in, welke dan?
Vandaag eens langs de autoshop geweest voor informatie en prijzen voor Xenos op mijn C4 Berline. Ik was verbaast te horen dat er geen “legale” Xenos meer te krijgen is. Om van het doffe halogeen (H7) af te komen is mij geadviseerd om over te gaan op LED verlichting. De kosten met inbouwen liggen dan op plm 200 tot 250 euro. Daar moet ik dan maar even voor sparen.
Ook even gevraagd naar een nieuwe radio in dde auto. Bij de huidige VDO radio werkt de CDspeler niet meer. Ik zou graag een radio met USB en BlueTooth hebben. In de shop voldoende keuze, ik moet een DIN-1 hebben plm. 100 euro. De verkoper adviseerde om over te gaan naar een radio met DAB ontvangst. Iemand hier ervaring mee? Ik gebruik alleen NPO1 en 2, Sky, 538, 10Gold etc. Heeft DAB meer waarde voor mij?
Ik zou er gewoon halogeen pitjes instoppen met wat meer opbrengst, heb ik in mijn Seat vorig jaar ook gedaan om de waxinelichtjes die er in zaten te vervangen.
LED en Xenon moet je ook de rest van de koplamp voor aanpassen/vervangen omdat je anders iedere tegenligger verblind.
Je kunt ook sparen voor 2 originelen (of ze 2e hands zoeken): https://www.voorwindenparts.nl/koplamp-links-citroen-c4-11-04-10-10-xenon-valeo-met-draaimodule.html?gclid=Cj0KCQiAnaeNBhCUARIsABEee8WlI68yRpVZxNA8tUEeOS8zE7V4mQVaf9aXXY5oP0b-mWPsgvbrYFsaAuEVEALw_wcB
Maar de stekkers komen niet overeen waardoor je grootlicht niet werkt, net als bochtverlichting en automatische hoogteregeling
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Bedankt FastFred, dat ik dan alles moet laten verbouwen zeggen ze er niet bij. Mag ik je vragen welke Halogeen ik het best kan nemen.
Ik heb op internet al eens gezocht naar de Philips en Osram lampen met meer licht opbrengst. Maar daar wordt niet erg positief over gesproken.
Ik zal dit weekend even kijken wat er in de Seat zit! Philips en Osram is overigens gewoon goed spul volgens mij… In mijn C4 (met standaard xenon) heb ik 2 jaar terug Osram ingezet. Kloterige met xenon is als er 1 stuk gaat moet je ze eigenlijk beide vervangen, door het leeftijdsverschil krijg je kleurverschil en dat lijkt nergens naar 40 euro per stuk…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Daar kan je wel enkele sets Halogeen voor kopen. Op het web wordt niet veel goeds over de super lampen gezegd. Duur en weinig licht verbetering. Ben benieuwd welke jij hebt. Ik hoor het wel. Alvast bedankt hoor.