soms slaat mijn DS 23 injectie 1973 opeens een slag over, en dan met name als ik wat langer laag in de toeren heb gereden en dan optrek (laten we zeggen meestal rond 2000 toeren). heel storend. bij vol gasgeven nooit en verdwijnt het fenomeen, dan dat doet hij het weer even goed.nooit regelmatig, gewoon opeens een slag weg. er zit een 123ontsteking in die het verder goed doet, en de motor start vlot, loopt prima stationair , rijdt prima met ca 1:10 op de snelweg. in het citroenkrantje lees ik over laadstroom stabilisatie bij een 6 V auto, waar ook af en toe een slag weg was.
ik heb een dynamo met aparte regelaar, weliswaar electronisch, maar de lampen flakkeren toch flink. ik hoor wel dat dat geen geweldige combi met een 123 ontsteking is.
raden jullie me aan een dynamo met geintegreerde regelaar te monteren om die instabiele laadstroom kwijt te raken ?
De combinatie 123 onsteking met een weerstandsloze bobine en een dynamo met elektronische regelaar heeft de voorkeur. Zonder die dynamo rijdt de mijne al heel fijn.
Als die vervangen moet gaan worden komt er eentje in.
Garanties krijg je niet met deze oplossing. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Ergens kabelbreuk is er eentje.
Succes. Hans.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waterman wist een simpele oplossing voor het flikkeren van de lampen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zie het verband niet, waarom een wisselstroomdynamo met losse regelaar slechter zou functioneren dan een met ingebouwde regelaar.
Ik zie geen direct verband tussen de bestaande wisselstroomdynamo en het uitvallen van de ontsteking, voorop gezet
dat de boordspanning hoog genoeg is.
Afgeregelde spanning aan dynamo gemeten in onbelaste toestand in staionaire loop ? Zoja, hoe hoog en stabiel ?
Idem in belaste toestand gemeten d.w.z. ingeschakelde verlichting,achterruitverwarming,kachelmotor, GEEN ruitenwissermotor,bij 2500 toeren, 2-3 minuten op dit toerental vasthouden en hoe hoog is dan de laadspanning en stabiel ?
Dezelfde metingen uitvoeren en dan direkt aan de accu. Moet hetzelfde resultaat geven.
Spanning v-saar in orde ?
Ligt v-snaar niet te diep in de poelieschijf ?
Spanning aan + van bobine tijdens bovenstaande metingen nagenoeg gelijk aan dynamospanning ?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De 123 ontsteking is wel gevoelig voor sterke schommelingen in de laagspanning, maar ook het injectiesysteem kan daar niet zo goed mee omgaan. Op zich is de gedachtegang dus niet zo vreemd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als er grote schommelingen zijn in de laadspanning, is het zaak op dit te verhelpen en zie ik dus nog steeds niet de relatie tussen tussen 123 ontsteking,alternator met ingebouwde regelaar of losse regelaar.
In de jaren 60 en 70 werden er uitsluitend dynamos gemonteerd met losse regelaar en funktioneerde goed en nu plotsklaps niet meer ?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat er nu te koop is werkt gewoon beter, en is betaalbaarder. Dus lekker ombouwen en afscheid nemen van die ouwe storingsgevoelige spullen. In de jaren 60 en 70 reden ze ook nog met contactpunten en carburateurs. Daar zijn we toch ook van af?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo raken we van de eigenlijke probleemstelling weg en mijn stelling wordt niet weerlegd. Overigens de aangehaalde storingsgevoeligheid was er zo goed als niet destijds. Kostenpunt weet ik niet, heb mij niet georienteerd.
Hier wil het bij laten.
Vergelijkbaar probleem gehad, tijdje met een spanningsmeter op het dash gereden, als de boordspanning boven de 14,75 volt kwam sloeg de 123 een slag over. Daardoor zakte de spanning en was het probleem weer een tijdje weg. Na revisie dynamo is het probleem niet meer terug gekomen.
Groet Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
ik heb maar een een dynamo gekocht met geintegreerde regelaar. Er schijnen meerdere merken te koop te zijn met betere of slechtere pasvorm, m.n. betreffende de poelieuitlijning. verschillen in prijs ca E 40 ex BTW, daar ga ik niet voor hannessen.
maar toen de oude dynamo er uit. wat een crime ! je kunt niet bij de voorste bout, want die zit achter de grote poelie en niet bij de achterste (zelfs niet met verlengstuk etc op een dop) door de injectie hulpstukken.
De radiator moest er toch uit om een andere reden, maar het bleef moeilijk. Gelukkig vinden professionele garages het ook lastig, hoorde ik.
Goede truc geleerd : spangeleider losmaken, proberen met enige kracht de dynamo naar binnen te drukken. dan kun je de Vsnaren losnemen. Dan de dynamo weer naar buiten drukken en dan kun je beter bij de bouten, m’n de achterste. Open draaien met 2 in elkaar gehaakte ring/steeksleutels voor verlenging.gaat dan net.
wie heeft een betere truc ?
Gelukkig hoeven de bouten er niet geheel af door de sleuven van de houder. maar hoe makkelijk lijkt het de houder aan te passen zodat de dynamo om de bovenste bout draait ? is dat al normaal te koop / cq wie heeft een betere oplossing ?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Platte ringsleutel 14mm kopen bij snap-on of elder, probleem voorste bout opgelost. It’s all about tools..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Rogier23 schreef:ik heb maar een een dynamo gekocht met geintegreerde regelaar. Er schijnen meerdere merken te koop te zijn met betere of slechtere pasvorm, m.n. betreffende de poelieuitlijning. verschillen in prijs ca E 40 ex BTW, daar ga ik niet voor hannessen.
maar toen de oude dynamo er uit. wat een crime ! je kunt niet bij de voorste bout, want die zit achter de grote poelie en niet bij de achterste (zelfs niet met verlengstuk etc op een dop) door de injectie hulpstukken.
De radiator moest er toch uit om een andere reden, maar het bleef moeilijk. Gelukkig vinden professionele garages het ook lastig, hoorde ik.
Goede truc geleerd : spangeleider losmaken, proberen met enige kracht de dynamo naar binnen te drukken. dan kun je de Vsnaren losnemen. Dan de dynamo weer naar buiten drukken en dan kun je beter bij de bouten, m’n de achterste. Open draaien met 2 in elkaar gehaakte ring/steeksleutels voor verlenging.gaat dan net.
wie heeft een betere truc ?
Gelukkig hoeven de bouten er niet geheel af door de sleuven van de houder. maar hoe makkelijk lijkt het de houder aan te passen zodat de dynamo om de bovenste bout draait ? is dat al normaal te koop / cq wie heeft een betere oplossing ?
Welke zijn de betere merken van dynamo’s mbt goede pasvorm ?
Ik heb vervelende snaargeluiden van de 2V riemen die over de dynamo lopen. De boel zo goed proberen uit te lijnen maar het geluid blijft.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Wat voor geluid is het? Kun je dat aangeven of misschien laten horen?
Ik vraag dit want geluiden kunnen ook van de snaar zelf komen. Er is spul in een spuitbus om v-snaren te behandelen tegen piepen, ruisen, kraken, slippen, van onder andere Motip.
Het geluid kan ook van je dynamo lagers komen. Dan helpt een spray voor je snaar niet.
Meer duiding van het euvel kan dus helpen voor advies.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat geluid van de snaren ken ik. Heb je een set gepaarde snaren gekocht en gemonteerd of zijn het los gekochten snaren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het geluid komt van de snaren die over de grote nokkenaspolie lopen ( waterpomp en dynamo ). Ik heb al meerdere keren zo’n spray gebruikt voor de snaren. Het geluid is even weg, maar komt dan steeds terug ( na een dag of 3 rijden ).
De dynamo is vernieuwd alsook de V snaren ( gates ). Kan een poelie ook verslijten ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
waterman schreef:Dat geluid van de snaren ken ik. Heb je een set gepaarde snaren gekocht en gemonteerd of zijn het los gekochten snaren?
Ik heb ze per paar gekocht van dezelfde merk. Maar geen idee of het uit dezelfde lot/batch komt.
Denk je dat de snaren verschillen in lengte ?
Ik vrees dat ze ik ze los gekocht heb : 2x1 stuk
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige