C3 sensodrive (anno 2007) reageert traag na langere stilstand in fileverkeer .
Na een langere stilstand in file (ik heb nog niet geprobeerd om hem dan op N te zetten zoals elders op dit forum wordt aangeraden) duurt het wel erg lang om reactie te krijgen wanneer ik het gaspedaal bedien om weer verder te rijden
‘t Is net of die electronica dan slaapt en even moet gewekt worden.
Den eerste keer dat het me overkwam was ik (door bizondere omstandigheden, echtgenote in kliniek) wat in de war, mishandelde waarschijnlijk gas en rempedaal zodat ik de motor deed stilvallen en niet meer gestart kreeg. (mea culpa) Duwde dan de wagen opzij uit de file en wilde de depannage bellen. Toch nog maar eerst nog effe opnieuw geprobeerd en startte probleemloos, niks aan de hand blijkbaar???
Daarna heb ik probleemloos naar huis gereden.
Voorlopig loste ik de zaak op door bij langere stilstand toch steeds (al was het enkele mm) vooruit te rijden, en dan vertrekt de C3 vlotter.
Gaat er iets in een soort slaapstand na een langere stilstand?
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Misschien is het raadzaam om eens de conditie van de accu te laten testen inclusief de laadspanning van de dynamo.
Ik heb wel eens begrepen dat bij een te lage systeemspanning de elektronica van slag af kan raken en/of mogelijk daardoor in een spaarstand gaat.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
pijeir schreef:Gaat er iets in een soort slaapstand na een langere stilstand?
Niet dat ik weet.
Ik heb intussen meer dan 150.000 km ervaring met de Sensodrive-bak, maar heb het omschreven fenomeen nog nooit meegemaakt.
Om de koppelingsactuator te “sparen” zou ik als ik jou was toch de bak in N zetten tijdens een langere stilstand bij fileverkeer.
wellicht treedt het verschijnsel dan ook niet op.
Wat een slechte conditie van de accu betreft, daar heb je eigenlijk alleen maar last van bij het starten.
Loopt de motor eenmaal en doet de dynamo gewoon zijn werk merk je daar rijdend niets van.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Het punt waarom ik dit aankaart wat betreft de conditie van da accu is dat bij langdurig in de file staan de dynamo onvoldoende kan bijladen en de juiste systeemspanning dan toch echt van de accu moet komen.
Dat gold vroeger, maar de tegenwoordige dynamo’s zijn veel sterker en ook is de stroomlevering bij laag toerental erg verbeterd. Dan heb je minstens 13 volt bij stationair draaien. Een 100 ampere dynamo is tegenwoordig bijna het minimum en een 150 ampere voor een 2 liter al normaal: Dat is zeker niet alleen omdat er zo veel grote gebruikers zijn bijgekomen.
To err is human, not to err is divine.
Over de Sensodrive: Ik denk niet dat er iets in de electronica zit dat dit veroorzaakt: Ik zou het meer zoeken in de actuator die moeilijk doet als hij “lang” de koppeling ingedrukt moet houden. Vandaar het advies hem in de “N” te zetten. Zou ik zeker gaan doen, ik denk dat je anders een keer tegen een actuator wissel aan gaat lopen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een koppelingsactuator gaat sowieso geen autoleven mee, die zijn op na zo’n 1,5 à 2 ton.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Werkt de kruiploop funktie ?
Als dat niet het geval is,dan stuurapparaat laten kalibreren.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met stuurapparaat bedoel je waarschijnlijk de ECU van de bak, met kalibreren het met Lexia inleren van zowel de koppelings- als schakelactuator, maar wat bedoel je met kruiploop-functie?
Ik bezit al 14 jaar een Pluriel met deze bak, heb de koppelingsactuator en ook de complete koppeling al eens vervangen, maar het begrip kruiploop-functie in deze context zegt mij helemaal niets.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Mij ook niet. Volgens mij moet deze juist niet kruipen bij gas en rem los.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Klopt, het is geen automaat, maar een gerobotiseerde handbak. Dat weten jij en ik.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die in ons C-Eendje zit heeft wel degelijk zo’n “kruiploopfunctie”.
Als je de rem loslaat, gaat de koppeling licht aangrijpen en begint de auto een beetje te kruipen.
Of dat dan anders is bij de andere PSA auto’s die met een ETG bak uitgerust zijn, weet ik niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die functie heeft een Sensodrive-bak niet.
Sterker nog, die kan je stationair laten lopen met de parkeerrem los en zowel in R als in 1 zetten.
Dan blijft de auto gewoon staan.
Het enige wat gebeurt is dat de ECU na verloop van enige tijd de bak weer in N zet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1791
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Klopt, zo ging dat ook in mijn C3
De nieuwe ETG in onze peug heeft wel een kruipfunctie, maar die moet je wel “activeren” , als je de bak in r of 1 zet en je laat alles los gebeurt er niets, gaat pas kruipen als er 1x gas gegeven is ...
Gebruik dat ook wel bij stoplichten, even in N en terug naar 1, dan kruipt die niet en geen rem nodig
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Wat doet ‘ie dan als je afremt en tot stilstand komt bij een stoplicht, de bak gewoon in E laat staan en vervolgens de rem loslaat?
Gaat ‘ie dan niet kruipen? Dat doet het C-eendje namelijk wél.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1791
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Eenmaal gereden / gas gegeven dan kruipt die, ... vandaar dat terug zetten naar N en weer in 1 , dan is die wel alert maar kruipt niet.
Maar goed, gaat hier over de sensodrive in de oude C2/C3/pluriel, die kruipt nooit !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera