Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat weet ik niet.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, Soeb staat bij de LPG inbouwer. Nog maar eens duidelijk uitgelegd wat ik verwacht en hoe de technische staat van de auto is (ontsteking, klepspeling, dat soort gedoe) en dat ik dus verwacht dat alles in één keer goed gaat. Dat schijnt bij deze inbouwer een kans van 3 tegen1 te zijn.
Afijn, het wordt nu dus een Eurogas installatie. Ook dat is een Landi-Renzo afgeleide met de welbekende ( ) Ig1 verdamper, MED injectoren en, als het goed is, door mijzelf uit te lezen en te tweaken. Moet ik alleen wel even zeker weten dat me dat de garantie niet kost
Als alles goed gaat is Soeb morgenmiddag klaar en ik ben erg benieuwd.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed, plaatjes en praatjes.
Eurogas LPG ecu. Rare plaats, en vroeger mochten ze nooit horizontaal gemonteerd worden.
Landi-Renzo Li10 turbo verdamper, goed tot 160 kW. Daar zou het niet aan moeten liggen, is misschien zelfs nog wel beter dan de IG1.
Grootste bummer. AEB Evo injectoren, in één rail, met errug lange slangen naar de spruitstukken.
Ik had een 2+2 opstelling met MED injectoren verwacht.
Aan de andere kant: het werkt wel prima…
MAP sensor van de LPG installatie. Op zich zit alles redelijk netjes. Het inspuiten van de LPG aanvoerslang met tectyl begrijp ik niet.
En het nieuwe knoppie. Kost wat…
Overschakeltemperatuur is nog default, 35 gr/C, hetgeen ik véél te laat vind.
En het systeem staat ingesteld op “benzine bij-injecteren bij hoog-vermogen vraag”. Volkomen ruk natuurlijk, daar rij ik geen gashok voor.
Een en ander wil de inbouwer wel aanpassen na een gedegen inleerperiode van 3- tot 5000 kilometer.
Uiteraard kan ik het zelf al veel eerder regelen, maar dat gaat gezeik met de garantie opleveren.
Ergo: niet geheel tevreden, maar het werkt wel allemaal. Dus tja. Overigens ijn de fueltrims weer helemaal spot-on, zover dat kan met 355xxx kilometer op de klok. LTFT 2,43 en STFT cirkelend rond de 0.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die lpg computer zit daar niet fijn. Het kan daar nat worden. Benzine injecteren bij hoge vermogensvraag: helemaal top. Sinds dat aan staat maar 1x een klep hoeven te stellen na 45k, auto is aanmerkelijk sneller, loopt op hoge toeren gewoon beter. Zou ik zelf niet meer willen missen en als je normaal rijdt kost het vrijwel niets. Injectoren zitten te ver van je nozzles en de slangen zijn te lang. Ik zou daar echt over vallen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou ja, precies mijn idee. Hij rijdt trouwens wel helemaal prima zo, maar het is het nét niet.
Overigens zat de Necam-Koltec computer ook tegen de veerpoottoren, maar dan wel verticaal met een beugel aan de binnenzijde, niet er bovenop.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Klachten doorgegeven. 17 september gaan ze het oplossen. Hoop ik.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hmm. Vroeger was de installatiehandleiding veel specifieker over plaatsing van injectoren en slanglengtes.
Nu is het liefst niet langer dan 20 centimeter, maar wel bij voorkeur even lang. Ik moet ze nog meten maar denk dat de slangen tussen injectoren en spruitstuk zo’n 25 centimeter zijn. Wat langer dan “liefst”, maar dat is een vage instructie natuurlijk.
Het plaatsen van de gasecu mag tegenwoordig ook plat. Alleen spatwater geldt als probleem, en bovenop de veerpoottoren kan echt spatwater komen.
Ergo: ik ben te snel met m’n klachten, denk ik, al zou ik nog steeds liever een 2+2 opstelling van de injectoren zien. Het is nou eenmaal een boxer.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Slanglengtes tussen injectoren en nozzles gemeten. De kortste is 40 centimeter. Echt onacceptabel.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, eerste grotere rit met de nieuwe LPG installatie gedaan. Verbruik een keurige 1 op 9,18, maar nog mooier is dit:
Zie de LTFT. Daar ging het allemaal om. Kost wat, maar dan komt het goed
Nou nog de puntjes op de “i”. Dus het opnieuw plaatsen van de injectoren, nu in 2+2, en ik kwam erachter dat de brandstofindicator op “vol” blijft staan. Wat slordigheidjes dus, maar daar staat deze inbouwer ook wel om bekend. In ieder geval bij mij, ik ken het bedrijf al jaren.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De nieuwe radio zit erin en werkt prima.
Helaas één van de twee “TEMP”-schildjes kwijtgespeeld. Iets op verzinnen, komt wel goed.
Verder het apparaat gaan verkennen, want het kan veel meer dan ik in eerste instantie dacht.
Bij het inbouwen geen gebruik gemaakt van het inbouwframe en ook de afwerkrand kan niet toegepast worden, maar al met al ziet het er best goed uit zo. En in ieder geval klinkt het 100 keer beter dan de troep die eruit gekomen is…
Tot mijn grote plezier is het scherm bovenin het dashboard nog volledig functioneel, ook de navigatie werkt gewoon.
Volgens kenners was daar de originele head-unit bij nodig, maar dat is dus niet zo.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Navi werkt helemaal stand-alone. Ze werden door de dealer ingebouwd na afgifte van het kenteken. Scheelde bpm..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed, the saga continues:
Netjes, de oneven cilinderrij.
Maar dan! Niet blij mee, wederom:
Injectoren ondersteboven gemonteerd. Natuurlijk thuis pas gezien, ik kreeg de auto mee met “hij is in orde zo” en zoiets verwacht je gewoon niet. De inbouwhandleiding vindt dat dit niet mag, de inbouwer zegt dat het “geen probleem is en anders kwam ik niet uit met zo kort mogelijke slangetjes”. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Soeb nu écht merkbaar soepeler rijdt op LPG. Ik denk dus dat ik de injectoren wel ga draaien, maar dan doe ik het wel zelf.
En tot slot:
Tja. Lelijk, de enorme LPG aanvoerslangen op deze manier. Ik zou ze langs de achterzijde van het blok hebben laten lopen, dus vanaf de verdamper langs het schutbord met in dat stukje de MAP sensor van de LPG installatie, dan de splitsing en dan de rail met uiteinde ervan aan de voorzijde van het blok. De kabelboom bepaald welke injector op welk moment gaat, dus even omstekkeren en klaar. Het had dus (nog steeds) veel beter gekund, maar daar ga ik zelf nog wel eens een dagje mee aan de slag.
Verder geen kwaad woord gehoord over mijn eis om 2+2 injectoren te willen, alleen een gemompel over “de leverancier bepaald”. Hetgeen ik uiteraard niet geloof, ze hebben gewoon een verkeerde bestelling gedaan. Ik ga niet nog eens terug anders dan voor onderhoud binnen de garantietermijn, verder doe ik het wel zelf.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Aan de linkerkant zit die injectorrail echt stom: kleppendeksel krijg je er niet langs zonder demontage van dat ding. Verder lijkt het er op dat de slangen nu wel korter zijn, maar links en rechts niet dezelfde lengte hebben.
Zo zit het op mijn auto:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja, dat ziet er beter uit. De Koltec die in mijn auto zat viel bijna niet op, en zo wil ik het weer. Dat ga ik dus maar zelf regelen. En als dat de garantie kost dan is dat maar zo.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Uitlaat lek, op een rotplek: precies de flens tussen kat en tussenpijp is rot, uiteraard aan de kat-zijde.
Blijkt op te lossen met een nieuwe flens (de rest van de kat en ook de tussenpijp kunnen nog wel even mee), maar ik had dit liever over een paar maanden gehad, niet in december. Afijn, volgende week wordt het gefikst door de Subaru-specialist.