Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Vraagje: heeft de break achteraan zwaardere draagarmen en draagarmlagers tov de berline?
Mijn achterbanden zijn iets scheef afgesleten maar op het eerste zicht vind ik geen speling op de draagarmlagers.
Is dit een zwak punt?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Die zijn hetzelfde als van de Berline, helaas. Net als de remmen.
ADALs zijn bekende slijtage onderdelen bij de C5, met name bij de Break.
Kijk maar eens goed onder de auto, vaak kun je het al zien bij de binnenste lagers, op de draaipunten worden die dan aan de buitenkant een beetje vettig.
Plan dan maar een revisie in…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb het systeem drukloos gemaakt met de Lexia dan de veercilinders ingedrukt zodat ik de draagarmen met de hand kan bewegen, geen speling gevonden.
Voorlopig maak ik mij dan ook geen zorgen , ik zal wel zien en moest ik toch iets merken dan gaan er nieuwe lagers in.
Het lijkt mij nog steeds hetzelfde systeem als bij de CX/BX/Xantia en dat is helemaal niet erg om te doen dan.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De speling vind je op die manier ook niet echt. Je moet de wagen op een vlakke vloer of brug plaatsen. Dan in de laagste stand en het veersysteem drukloos maken, zodat je de armen vrij op en neer kunt bewegen. Nu een krik of poot in het midden van de wagen plaatsen (krik onder de trekhaak kan ook) en de wagen heffen tot je ziet dat hij ongeveer in de hoogte van de normale rijstand staat, nog steeds drukloos.
Nu het achterwiel goed beetpakken en dan de axiale speling voelen door het wiel van links naar rechts proberen te bewegen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een tweede reden is dat de stabilisatorstang rechtstreeks op de draagarmen geschroefd is.
Daardoor wordt beweging heel sterk beperkt, en moet je veel extra doen om de speling te kunnen waarnemen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Inderdaad: Als je niet eerst de reactiestang (aan één kant) losmaakt vind je met de hand echt niets.
En die tori bouten kunnen heel erg vastzitten.
Reken maar op nieuwe draagarmlagers.
Zeker die scheef afgesleten banden zijn een stevige indicatie.
Een tweede indicatie is vettigheid aan de draagarmlagers aan de binnenzijde. Als je ook maar iets ziet zijn ze stuk.
Laten doen kost ca €250, zelf doen minder dan de helft.
Dat is wel een rotklus, want die draagarmen zijn loodzwaar, want van gietijzer.
Het is een rotconstructie. Als je geluk hebt gaan ze 150k mee.
Bij mijn break heb ik er smeernippels op gezet, dat scheelt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ondertussen is de C5 op de Belgische autokeuring goedgekeurd zonder opmerking (geen speling gevonden op de draagarmen zowel vooraan als achteraan)
De auto is ingeschreven bij de DIV en dus voorzien van een nieuw Belgisch kenteken.
Ik heb ook al enkele ritten gedaan en de eerste indruk is goed!
Het is ook de eerste maal dat ik zelf met een C5 rij en het is nog wat zoeken naar de juiste zitpositie, maar de auto voelt voor mij goed aan iets wat ik bij de Xm niet had en bij de Xantia wel…
Bijzonder is wel dat voor mij persoonlijk de Xantia betere zetels heeft dan de C5, hoewel ik al meermaals commentaar gelezen heb op het Xantia zit meubilair.
Verder zit ik met een naafdop die afgebroken pennetjes heeft, dus ben ik opzoek naar een naafdop van het type “Hungaro”
En werkt de multicon stekker op de auto slechts bij 1 van mijn 3 aanhangers (de 4de heb ik nog niet getest)
Het massacontact (nr3) is vrij zwaar geoxideerd, dus een nieuwe stekkerdoos lijkt de oplossing.
Ondertussen heb ik ook naar aloude traditie een materiaalbak gemaakt van de C5:
De eerste indruk met aanhanger erachter is goed, vooral achteruit rijden gaat voor mij veel beter als met de Xantia break maar de CX blijft zoals verwacht onovertroffen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vond de CX (berline) ook altijd fijner met een aanhanger dan de C5. Met de caravan erachter bleef de CX tot 140 km/h makkelijk stabiel (harder heb ik er nooit mee gereden), de C5 gaf er qua stabiliteit al veel eerder de brui aan. Zal toch wel iets te maken hebben met het verschil in overhang achter tussen beide auto’s.
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mogelijk helpt het hoge gewicht in de neus bij een CX. Is meestal een voordeel bij rechtdoor rijden op snelheid.
Diravi kan er ook aan bijdragen lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Nu veel heb ik nog niet kunnen genieten van de C5 met aanhanger want er is een probleem met de contactdoos.
Die was namelijk zwaar geoxideerd en heb ik vervangen, uiteraard door dezelfde (multicon) en aangesloten als de oude.
Enkel de 3 stekkertjes van het schakelaartje daar ben ik niet geheel zeker van,omdat die in de oude weggeroest is en dus los waren.
Helaas heb ik u wel een groot probleem, als ik de stekker van dan aanhanger inplug met draaiende motor valt de aanjager van de verwarming uit!
Maar dat is niet alles als ik de motor dan stil leg en het contact uit en terug aan zet gaat de auto in fout.
Het dash gaat piepen en op het info scherm komt de melding remmen buitenwerking, airbags buitenwerking en de auto kan niet gestart worden.
Het heeft wat zoekwerk gekost maar dit komt omdat F13 (zekering 5amp) van de BSI is doorgeslagen, als ik die vervang werkt alles weer tot je de stekker van de aanhanger insteekt…
Bijzonder is wel dat de lichten van de aanhanger dan gewoon werken tot je de auto stillegt, ook de auto rijdt gewoon tot je hem stillegt en dan is het over…
Ik denk nu om een ouderwetse 7-polige contacdoos te monteren en de overige draden af te doppen, aangezien ik toch geen munticon of 13-polige contactdoos nodig heb.
Maar kan ik dat gewoon doen?
Of heeft er iemand een schema van hoe het moet aangesloten worden?
Ik vind het vooral bijzonder dat de witte draad die normaal voor massa word gebruikt niet op de massa pool was aangesloten, maar wel op de plaats van het achteruitrijlicht…
Foto van de aansturing:
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Welkom in de wereld van de Can-Bus.
Er ziteen schakelaar in om de aanhangwagen stroom te activeren, met een schakelaar in de contactdoos. Die geeft ook aan de BSI door dat je achterste radar uit kan etc. Daarnaast heeft een 13 polige steker een draad voor het mistachterlicht, een extra massa draad en een permanente 12 volt en een geschakelde 12 volt. Maar als je toevallig de 12 volt van de CAN neem om iets te voeden? Daarnaast werkt het altijd viseen “kastje” met relais.
Ik moet morgen eens gaan zoeken of ik daar ergens nog een schema van heb.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Citroensmgz, Bedankt voor je reactie.
Ik zie enkel de “grote” stuurkast zitten, geen extra “kleintje”
Ik heb het idee dat het probleem zit in de aansluiting van het schakelaartje, daar zitten 3 draden op maar zoals ik als schreef waren die los geroest en ben ik niet zeker of het nu wel juist zit.
Er zitten al zeker 2 geelgroene massa draden in, waarvan er 1 zit op de plaats waar normaal de witte massa draad hoort te zitten.
Dit was met zekerheid zo aangesloten, maar ik vind het wel bijzonder omdat ik weet dat de witte draad altijd de massa is bij een trekhaakcontactdoos.
Langs de andere kant moet het ooit wel gewerkt hebben denk ik zo, 1 ding is zeker de trekhaak is in jaren niet meer gebruikt.
Alvast bedankt om achter een schema te zoeken!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Schema staat bij de C5 club in de download sectie.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
2cvMaarten,
Dank je, ik heb op het C5 club forum die link gehad van een behulpzame gebruiker.
Ik had geen idee waar zoeken, maar dit lijkt mij de info die voor de oplossing gaat zorgen.
Alleen lijkt het er op dat het geheel niet op de juiste manier is geinstalleerd, aangezien Ik links onder het stuurwiel aan de zekeringen enkele losse (rode) draden heb liggen met een zwevende zekering van 30amp.
Kan mij moeilijk voorstellen dat dit zo hoort…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.