Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Ik zocht hier op het forum naar ervaringen met de Big Bore Set van Burton. Ik vond alleen een bericht uit 2006. Zijn er inmiddels meer recente ervaringen met de 652? Wat zijn de merkbare voordelen? En zijn er nadelen?
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Op andere fora staan behoorlijk wat berichten, had je die al gevonden?
Google met zoekterm “big bore burton forum” gaf behoorlijk wat hits.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ik heb vorig jaar een setje gemonteerd op de motor van mijn Ami 8 (AM2) en dat bevalt prima. Wel iets meer power. Zeker niet schokkend veel meer, maar net een klein extraatje in het middengebied. Dat is handig bij inhalen bv. Misschien is het verschil groter als je een 2CV hebt met een standaard A06/635 blok.
Ik sprak gisteren toevallig een Dyanerijder die er nu in twee jaar 50.000km mee heeft gereden zonder problemen. Het lijkt een best robuuste oplossing te zijn. Ik heb wel het idee dat de motor iets warmer wordt dan voorheen. Tip: je sproeierbezetting aanpassen (groter) en vooral ook altijd 98 tanken.
Dat er veel online over te vinden is vind ik wel tegenvallen. De meeste posts die je tegenkomt zijn van jaren geleden, of herhalen wat er jaren geleden in posts is gezegd.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
ChrisB schreef:Op andere fora staan behoorlijk wat berichten, had je die al gevonden?
Google met zoekterm “big bore burton forum” gaf behoorlijk wat hits.
Ja, wel gevonden. Maar is niet heel recent. En veel discussie over andere aspecten van de ombouw.
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Geen ervaring maar wel overweging. Kan wellicht ook helpen bij een go/no go
Een beetje extra vermogen kan nooit kwaad. Dat vond Citroen met de Visa ook
Ik denk dat je er niet teveel van moet verwachten. Ik heb in mijn Ami 8 een licht vliegwiel gezet. Daarmee is die iets happiger op het gas, zelfs nerveus wat eigenlijk geen Citroen waarde is. Nervositeit is meer iets van de Oosterburen, nietwaar.
De begrenzing zit toch qua topsnelheid gewoon op het oorspronkelijke maximale toerental. Hoewel, de voeringen van de big bore ook zijn aangepast en mogelijk kan die daardoor hogere zuigersnelheden aan. Burton weet echt wel wat ze doet. De kop (kleppen) en krukas zal niet veel problemen opleveren, tenzij de boel toch al gaar was.
Kortom, nadelen zijn vooral kosten (aanschaf, montage, duurdere benzine (tenminste in NL), altijd max olieniveau (koeling) van goede kwaliteit en sproeier aanpassing.
Voordelen? Meer power en het gevoel dat je “ de weg de baas bent” (la route maitrisee). Of zoals de AMI’s zeggen: ‘there is no substitute for cubic inches’.
Doen dus, lekker sleutelen en rijden
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Ik heb ook een setje in mijn eend. Bevalt prima, net iets meer power. Ook met tegenwind de teller uit:-)
Het motortje wordt wel warmer, dus je olie koeler moet wel netjes schoon zijn…...
dus ik zeg ook gewoon doen, al was het alleen maar voor de fun
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:
Kortom, nadelen zijn vooral kosten… enz enz enz…sproeier aanpassing….
Het aanpassen van de sproeiers is iets wat ik een ieder met een oude auto van harte kan aanraden, met of zonder tuning, grotere cilinderinhoud of wat dat ook. De sproeiers die nieuw prima waren komen uit een tijd met hele andere brandstofsamenstelling dan tegenwoordig. Je sproeiers aanpassen aan de huidige benzine levert vermogen, minder uitstoot en minder warmte op. Dus altijd doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Grotere of kleinere bij gelijkblijvende cilinderinhoud?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De ervaring leert dat een weinig groter meestal de oplossing is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jij bent snel!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Mach2 schreef:Dat er veel online over te vinden is vind ik wel tegenvallen. De meeste posts die je tegenkomt zijn van jaren geleden, of herhalen wat er jaren geleden in posts is gezegd.
Nou, precies dat! Dank voor je antwoord Michiel! Werd er vandaag door collega Eng Bo op gewezen wie jij bent :’) (wist ik veel).
Inmiddels is er een plan; het blokje gaat eruit (heeft waarschijnlijk 170.000 km achter de kiezen), openmaken en boordelen, zuigers en cylinders Ami 8 erin, eventueel nog koprevisie door een revisiebedrijf.
Sowieso is er niet heel zuinig met de auto omgesprongen, getuige o.a. de staat van de aandrijfassen bij aankoop; klapperdeklapperdeklapper.
Vandaag de topsnelheid maar eens geklokt met warme motor en gps meter; max 91 km/h op de 2e trap.
kortom: er is wel wat winst te behalen hier en daar.
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Dan is er iets goed mis, ami loopt normaal de teller uit.
Waterman heeft punt ,altijd sproeier vergroten bij 2cv.
Ik heb een 650set maar dan uit belgie. Stuk duurder. Maar moet beter zijn.
Al is burton tegenwoordig oke.
Zit in mn mehari 4x4. Wat een verbetering!
Ik had goed orgineel blok maar mehari is stuk zwaarder
Je gaat met die 650 niet echt harder. Maar helling op.
Wind tegen etcetc kan veel langer snelheid vasthouden.
In mn vanclee zat een visablok loopt ook goed. Maar wel gedoe met onderdelen.
Dat is er uit en nu 2cv blok met vosa cilinders en koppen. Loopt top ook
Wel eens in vanclee met gewoon blok gereden. Geen doen.
Mijn 1978 rijdt zoiezo wel vlot dus die ik dan ook zo.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980