Dat zijn geen grote verbruikers, dus een dunne aarde draad volstaat.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op het moment dat er in een lampunit meerdere lampen tegelijkertijd aan staan loopt wel de som van alle stromen over de massadraad.
Ik zou die dus nooit dunner dan origineel uitvoeren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dan moeten we rekenen: Remlicht, Achteruitrijlicht, Mistachterlicht, Knipperlicht: 4 x 21 watt. Stadslicht 5: totaal 89 watt. Dat wordt dan 7 ampere. Zelfs een draadje van 0.5 mm2 kan dat makkelijk aan. In een moderne auto zie je dat: Hele dunne draadjes om gewicht te besparen en dan nog eens thinwall isolatie. Elektrisch dus geen probleem. Voor die isolatie zou schellak zelfs volstaan bij 14 volt, maar dat ben je zo kwijt. Mechanisch ligt dat anders: Die dunne draadjes kunnen slecht tegen trek, schokken en bewegen, toegegeven, maar als je terugkijkt naar voor en net na de oorlog: Toen was de bedrading ook veel dunner, materiaal was relatief veel duurder, maar het gepruts om te monteren weer goedkoper.
Het zou me verbazen als de TS een 0.5 mm2 draadje gebruikt heeft, want 1 mm2 vinden we al “dun”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat ook in de berekening meegenomen dient te worden is de spanningsval over de massadraad, wanneer een hogere stroom over een dunnere draad loopt, de lengte ervan speelt daarbij ook een rol.
Bij een niet verwaarloosbare spanningsval staat er minder spanning op de lampen, dus minder lichtopbrengst.
Houd het dus gewoon maar minstens gelijk aan origineel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ja klopt.is eigenlijk goedkoop gemaakt,ik zal er iets siliconenkit om doen.dan is hij wel waterdicht denk ik.
nou na het lezen van de bovenstaande berichtenzal ik het toch veranderen.
de koplampen moeten er toch nog een keer uit om te kijken of ze waterdicht zijn vanwege de slechte clips.dan zal ik er een gelijkwaardig dikke draad in doen.
Prima! Zo denk ik er ook over, draaddikte hetzelfde of iets dikker; want het zal toch een reden hebben dat altijd de massaverbinding in de aansluitstekker min of meer smelt bij dit model..
Achterlichtunits dus
zie dat ik in mijn bovenste post iets verkeerd heb geschreven.ik kan het niet wijzigen dus dan maar hier.
ik bedoel dus de achterlichten ipv koplampen. tevens iedereen hartelijk dank voor de hulp die ook het probleem hebben opgelost. ik wens iedereen geweldige feestdagen en een super gezond 2022. groetkes may