Net gemerkt dat de motor van mijne Xantia niet meer afkoelt. De fan hoor ik wel draaien op maximum. Loopt op tot 110…. Pfff
Wat kan er aan de hand zijn. Ook geen verwarming meer….
Wellicht te weinig KVS in het systeem.
Voorzichtig de dop losdraaien, en dan checken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ok dat bekijk ik straks even…. Hoop dat het dat is…. Geen waarschiwinglampje?
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog een mogelijkheid, geen circulatie door een overleden waterpomp.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat is geen “bekende kwaal” bij de Xant.
Maar het is zeker een mogelijkheid.
We zijn benieuwd…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Eerste verdachte de thermostaat !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Waarom?
Als hij niet opent, zit de verwarming in het kleine circuit. Die zou dan zeker wél warm moeten worden.
Opent hij te ver, of staat hij altijd open, wordt de verwarming niet erg warm. Maar dan krijg je zeker geen te hoog oplopende temperatuur.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Wat ik ook deed de verwarming bleef koude lucht blazen en motor werd warm…. Bij stilstand hoorde ik de fan wel volop draaien.
Heeft koelvloeistof invloed op de verwarming?
Uiteraard.
Als er te weinig KVS in zit, wordt de kachel niet verwarmd door doorstromende warme KVS.
Heb je intussen het KVS niveau gecontroleerd?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik ben eigenlijk nog aan het werk dus kan het pas binnen een uurtje bekijken…..
Bedankt voor de info…. Hoop echt dat het enkel dat is….
Maar wat ik raar vind is dat dat zo plots is…. Deze middag had hij dat niet en verwarming werkte heel goed. Soms zelf te goed… 18 graden was al te warm…. Of ergens plots een lek…
Als er inderdaad duidelijk te weinig KVS in zit, zó ver onder het normale niveau dat ook de kachel het niet meer doet, moet dat ergens verdwenen zijn.
Alleen bijvullen met de juiste KVS is dan echt niet voldoende om het probleem op te lossen. Je zult dan op zoek moeten naar de oorzaak van dat verlies.
En om het systeem dan weer goed te laten werken na het bijvullen met KVS, moet het ook op de juiste wijze ontlucht worden. Anders werkt het nog niet goed.
Toch: eerst maar eens checken of dat niveau inderdaad veel te laag is.
Mocht dat wél oké zijn, is de waterpomp de eerste verdachte, zoals hierboven al geschreven door René Jongejan.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ok dank u voor de info… ik hou jullie op de hoogte…
Koelvloeistofreservoir leeg…. Morgen bijvullen en zien wat dat geeft….
Doe dat dan met de juiste KVS, niet zomaar er wat bijgooien.
Eventueel met leidingwater, als je wilt kijken waar het er weer uitkomt.
Maar dan wel daarna helemaal goed verversen, met de juiste KVS voor deze motor.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Heb nu net gekeken op parking thuis ook wat nat onder de wagen. Dus hij lekt ergens… onder de wagen ook sporen van een lek. Dus gewoon wat koelvloeistof bijgieten zal sowieso niet voldoende zijn…. Zien van waar dat lek komt….