Hey lezers!
Ik heb even een vraagje, hopelijk hebben jullie hier ervaring mee..
Vandaag een Citroën DS3 uit 2010 gekocht met 124.000 op de teller.
Het gaat om het 1.6 VTI model met 120pk.
Leuke auto hoor! Gekocht omdat ik minder ga rijden (~5000km per jaar) en ik een leuk ‘klein’ autotje zocht. Voorheen Alfa rijder, nooit verwacht dat ik naar Frans zou overstappen maar man, wat een comfort in dit autotje! Rijdt lekker sportief en voelt echt als een ‘volwassen’ auto aan.
Waar ik mee zit is dat de auto nog steeds op de originele distributieketting rijdt, wat an sich niet erg is want een ketting zou een ‘autoleven’ mee gaan. Maar ik lees op internet heel wat horror verhalen over de THP/VTI blokken, dat de kettingen na verloop van tijd kapot springen met alle gevolgen van dien.
Bij een koude start hoor ik een lichte ratel, garage geeft aan dat dit gewoon normaal is en niet klinkt als een opgerekte ketting, en dat het sowieso pas kwalijk is als je hem permanent hoort ratelen bij stationair lopen en dat ze zelf nog nooit een VTI blok met gesprongen ketting hebben gezien. De garage vertrouw ik wel, maar ben wel benieuwd of de ervaringen hier ook zo zijn.
Waar ik een beetje tegen aan loop is dat ik nu een aantal opties heb;
1) Gewoon door blijven rijden tot er bij een APK eens gezegd wordt ‘Ding maakt lawaai’ of als het me opvalt dat hij permanent ratelt.
2) Bij een garage de ketting laten controleren. (Iemand een indicatie wat dit kost? Want zit volgens mij wel wat tijd in)
3) Ketting preventief laten vervangen. (Ook een indicatie qua kosten? Zie voor een DS3 op internet erg uiteenlopende bedragen, van €400 tot €800. Al valt dat allemaal eigenlijk wel mee. En iemand een aanrader qua specialist in omgeving Gelderland?)
Wat zouden jullie aanbevelen? Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat je bij een koude start even de ketting hoort komt omdat de kettingspanner dan nog geen oliedruk heeft.
Onze EP6 (1.6 VTi) heeft nu meer dan 1,5 ton gelopen met de originele ketting, nog niets hoorbaar.
Dit blok heeft overigens geen smetteloze reputatie, het blijkt vaak een notoire oliezuiper te zijn.
Wat leesvoer: https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
En een specialist voor de VTi en THP is bijvoorbeeld Willem Bakker in Sassenheim. https://www.thpspecialist.nl/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt voor je reactie, dan wacht ik gewoon af tot hij geluid begint te maken
Olieverbruik ben ik van de alfa’s wel gewend, dus heb altijd wel wat olie op voorraad en laat het ook jaarlijks verversen. Garagist heeft voor MPM 10w60 gekozen.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Pascaldus schreef:Garagist heeft voor MPM 10w60 gekozen.
Dit wordt gedaan om olieverbruik te verbloemen.
Ik zou dat dus nooit doen, gebruik alleen de door Citroën voorgeschreven viscositeit en kwaliteit!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Denk dat ik zelf ook voor 5w30 ga als ik over een jaar weer laat verversen. Beetje zonde om dat nu te doen gezien de garagist gister onderhoud heeft gedaan. Was overigens niet mijn keus dus.
Op het artikel wat je aanhaalt staat 10w60 ook wel als advies,dus desastreus zal het niet zijn, heb alleen een beetje twijfels over wat voor effect dit gaat hebben in koud weer of korte afstandjes..
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je geeft aan dat je nog maar 5000 km per jaar maakt, dat zullen dus meestal korte ritjes zijn met een koude start en komt het blok dus lang niet altijd goed op bedrijfstemperatuur.
Daarvoor is een 10W60 echt niet de juiste olie, bij een koude start wordt alles in de kop niet goed gesmeerd door een te dikke olie en sloop je met name het kwetsbare Valvetronic-systeem.
Als ik jou was ging ik terug naar de verkopende garage en liet ik wel de juiste olie er in doen, het liefst nog na een motorflush.
En sla meteen een voorraadje olie in, een gebruik van 1 l olie op 2500 km is echt gebruikelijk voor dit blok, helemaal als je alleen maar korte ritjes maakt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986