Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Hilko,
Leuk dat je topic weer oppakt - ik heb het uit frustratie even op een laag pitje gezet (en winter dus dat helpt ook ). De carbu in mijn auto is een DDE2.
Die CO schoef is eigenlijk niets anders dan een verrijking van de 2e trap onder de gasklep. Benzinekanaal voedt tevens de progression holes voor de 2e trap. Met de 2e trap stel je stationair af. Je schreef dat je aan de afstelling van de 2e trap gedraaid had, maar denk dat je de eerste trap bedoelt. In jouw geval verrijk je je mengel dus wel met se schroef dus dat werkt gewoon (in tegenstelling tot bij mij). Ik vermoed dat je 1e trap te ver open staat. Dan verrijk je extreem bij stationair maar daar zul je bij het rijden niet veel last van hebben. Dan trap je immers eerst de 1e trap open. Tevens heb je blijkbaar geen probleem met valse lucht want je mengsel is te rijk (bij valse lucht via de assen bijvoorbeeld, wordt je mengsel te arm).
Ik gok erop dat je 1e trap te ver open staat (die geborgde schroef). Heb je de basisafstelling vd 1e trap gecheckt? Niet dat die methode erg nauwkeurig is overigens. Maar klein beetje dichter zou wel eens jouw probleem op kunnen lossen.
Hoor/ lees graag je resultaten!
Succes, Matthijs
Ps: de suggestie van Waterman ook checken - als die schroef beschadigd is, dan zou dat wel verklaring zijn voor de te rijke afstelling. Mijn suggestie verklaart namelijk niet een te rijk mengsel bij deel en vollast.
Dank voor de reactie Matthijs!
Ik heb er een DLE2 opzitten nu, een gereviseerde (door mijzelf), als vervanging van de DLE die erop zat. Ik heb geen last van valse lucht, en heb de voet mooi gevlakt en alle onderdelen ultrasoon gereinigd. Die 1e trap heb ik idd weer opnieuw moeten afstellen: eerst met de carb op de werkbank, en dan turen door de gaatjes of er nog net licht doorkomt. Daarna nog eens gedaan op de auto, met de schroef net tegen de aanslag, en dan een kwartslag verder. Moet min of meer OK zijn. De 2e ook zo gedaan voor het afstellen van idle. Ik moet dus de CO schroef helemaal indraaien (verder kan -ie niet) om een mooi draaiende motor te krijgen. Ik zal eens moeten checken of die schroef gaar is, maar tijdens het schoonmaken geen rare dingen gezien. Ook vlotternaald en niveau op de werkbank afgesteld.
Blijft vaag. Rijdt prima verder hoor, maar te rijk! Vorige week ook weer de kleppen gesteld om een zo goed mogelijke situatie te hebben alvorens weer eens te proberen met afstellen. Tevens ontsteking (123) opnieuw afgesteld op vervroeging (13-14 graden) en nieuwe bougies geplaatst een week of 4 geleden.
Ik woon in Frankrijk en gek genoeg weinig DS specialisten hier. Volgende DSTT en France maar eens zien of ik ‘m eens aan een gastester kan hangen ofzo.
Groeten!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Niet zo lang geleden las ik een reactie dat het kan gebeuren dat de zitting van de stelschroef loskomt, en aan de stelschroef blijft hangen. Dat kan gebeuren als ‘ie ooit te vast gedraaid geweest is.
Dan is er geen goede regeling mogelijk.
Kan zoiets hier het geval zijn?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Nee, schroef heeft geen zitting - is gewoon een boring in het huis. Daar kan niets loskomen. Goed, iemand kan de draad kapot gedraaid hebben op enig moment. Maar lijkt me onwaarschijnlijk dat dat ooit zou gebeuren.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vlotterniveau checken, kijken of de correcte sproeiers er in zitten en of ze op de goeie plek zitten. Kijken of de acceleratiepompsproeier goed vast zit en niet lekt, soms valt je uit elkaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Hilko,
Ik ga in het voorjaar op zoek naar een carbu specialist - die zitten er hier gelukkig genoeg (München). Carburateurs zijn echt complexe dingen, inmiddels weet ik redelijk wat van de werking van een carburateur maar kom gewoon niet verder. Jouw idee om eens de viergastester te raadplegen is een goeie. Alternatief is een lambdasonde in de vlampijp. Even een klusje maar wel handig om te weten hoe het mengsel is bij een belaste motor.
Succes, mocht je updates hebben dan lees ik ze graag!