Persoonlijk zou ik nooit een auto zo maar online kopen zeker geen gebruikte. Het mag dan wel zijn dat gebruikelijke dealerbedrijven zullen gaan sluiten maar denk dat goede Vak-garages het nog wel even volhouden.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er rijden 6 miljoen auto’s rond. Een fractie is elektrisch en dat wordt snel minder als de subsidie op tesla’s eraf gaat. Dan worden er nu 8 jaar lang nog nieuwe verkocht, dus die dealers zijn er voorlopig nog wel hoor…
Dit is de BOVAG lobby om die half miljoen mensen van werk te blijven voorzien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Of je nu denkt aan elektrisch of wegdroomt bij brandstof….
Als de eigenaar het spul ziet als een te duur gebruiksgoed dat het gewoon moet doen is onderhoud en reparatie altijd een inbreuk op het gewoon doen. En zijn de laatste twee zaken omgeven door chagrijn.
Wat ik hiermee wil zeggen:
Ooit was de eigenaar (m/v/o) van de auto trotse bezitter en rijder. De garagist die dit bezit enthousiast geleverd had was geen account manager maar zelf ook een liefhebber. En de monteur met de gouwe handjes degene die het bezit in top conditie hield. De auto van het jaar was nog een prestigieuze prijs.
Nu is de eigenaar de leasemaatschappij (business of private) en de rijder een gehaaste carrieretijger of shopper. Een tijger die de EV niet gebruikt voor mooie reizen maar dan het vliegtuig pakt. De garage is verworden tot een urenfabriek (advies BOVAG) en de monteur is een pakezel.
Kijk maar naar de ontwikkeling van “de auto van het jaar” eisen, dan zie je deze ontwikkeling heel mooi. De focus van techniek en vorm naar milieu en inruilwaarde.
Ik chargeer om mijn punt duidelijk te maken. Er zijn nog steeds ook trotse eigenaren, betrokken garagisten en monteurs met gouden handjes. Gelukkig maar!
Voor autoliefhebbers gelden over het algemeen de oudere zienswijzen. Collegiale review op dit forum. Je verdiepen. Even slikken als het duurder is dan verwacht. Maar ja, de auto rijdt zo fijn en is zo mooi. Tsja, echte liefde gaat door de maag zolang die maag het trekt
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jemig wat een boel clichés en aannames….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jeroen Simons schreef:
Nu is de eigenaar de leasemaatschappij (business of private) en de rijder een gehaaste carrieretijger of shopper. Een tijger die de EV niet gebruikt voor mooie reizen maar dan het vliegtuig pakt. De garage is verworden tot een urenfabriek (advies BOVAG) en de monteur is een pakezel.
Juist, iedereen die een auto rijdt tegenwoordig leaset die én is een carrièretijger of shopper?
Ten eerste is het gewoon niet waar, ten tweede: wat is er mis met een carrière opbouwen?
Kijk maar naar de ontwikkeling van “de auto van het jaar” eisen, dan zie je deze ontwikkeling heel mooi. De focus van techniek en vorm naar milieu en inruilwaarde.
Aha, dus iets ontwikkelen wat goed is voor het milieu, dat komt zo uit de lucht vallen zonder techniek? En een hoge inruilwaarde, met andere woorden, iets wat langer meegaat dan 7 jaar, dat heeft daar ook niets mee te maken?
Chargeren mag, maar dit is gewoon onzin.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind het vooral nogal zuur. Citroënzuur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tja ach, ieder z’n sentiment. Er zijn ook mensen die het jammer vinden dat er geen buurtsupers meer zijn, anderen malen er niet meer om en gaan naar de supermarkt. Zelfde situatie, andere tijdsperiode en lijdend voorwerp. Er zullen heus wel dealers of garagisten blijven voor en door liefhebbers. Maar het is simpelweg niet meer van deze tijd.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nielsje schreef:Maar het is simpelweg niet meer van deze tijd.
En dat is de essentie.
Tijden veranderen. Behoeftes en gebruiken ook. Zo is het autobezit ook al langzaam aan het afnemen. Ja, ik weet dat het autopark nog steeds groeit, maar dat doet de bevolking ook. Echter, onder de jongere generaties is autobezit, of zelfs het hebben van een rijbewijs niet meer zo vanzelfsprekend als het voor mijn generatie is.
Op termijn heb je een abonnement bij de Stellantissen, JaguarLandRovers, Kia-Hyundais en Mercedes-Benzen van deze wereld waarmee zij je in je vervoersbehoefte voorzien. Het idee van een NS Business card met haal en breng service. Jij bent ontzorgd omdat je niet hoeft te parkeren, niet hoeft te tanken en niet verantwoordelijk bent voor het onderhoud. In dát plaatje past het verdwijnen van dealers. Maar, in dat plaatje past ook de grote grijze eenvormigheid die de hedendaagse modellen zijn.
Pas achteraf zullen we deze transitie kunnen plaatsen, nu is het nog gebaseerd op waarnemingen en verwachtingen. Om mijn goede vriend Niels Bohr te quoten: “To predict is difficult, especially if it is about the future.”
Wim,
Disciplus Simplex
Dit post een grote dealer uit Haarlem er over:
Aangezien ik precies in het oog van deze orkaan zit weet ik daar net even meer van dan gemiddeld..
Já, er gaat heel veel gebeuren maar er is nogal wat ruimte voor nuance…..
Stand alone dealers zijn klaar en springen momenteel bijna allemaal over op Vakgarage/Auto RC achtige clubs….
Verder gaan de (grote) blijvers alle Stellantis merken onder één kap vertegenwoordigen volgens het Agentuur model…
Verder is het niet onopgemerkt gebleven dat een merk als Tesla welke praktisch zónder dealernetwerk, dus relatiebeheer, werkt een zeer lage percentage retentie scoort.
Dodelijk…....
Verder staat er nu 16000kg Ampera accu’s bij ons in de werkplaats.
Onze vestiging moet 156!!! Ampera accu’s preventief vernieuwen en dit is de eerste badge aangeleverde accupakketten.
Dit naast alle reguliere kostbare onderhoud aan EV en ICE zorgt voor een prima werkplaatsvulling de komende jaren.
Wij hebben er zin in :pompom:
Is getekend,
Van Mossel.
Dat bericht past bij het toekomstbeeld dat ik schets: zo’n agentuur wordt te zijner tijd een servicepunt van Stellantis; qua functie een combinatie van importeur en dealer. Het woord specialist noem ik hier bewust niet omdat auto’s gewoon bouwdozen met standaard componenten zijn. Daar kun je bij organisaties als Vakgarage, Bosch service center en James prima terecht.
Wim,
Disciplus Simplex
Terug naar de laatste gemelde post uit Autoweek:
“De auto-industrie heeft de afgelopen 130 jaar niet zoveel veranderingen ondergaan als nu. Toetredende big tech-bedrijven, online autoverkoop en de snelle adoptie van elektrisch rijden zetten de industrie op zijn kop. Autofabrikanten moeten hun verdienmodellen aanpassen en flink gaan investeren in hernieuwde digitale klantervaringen”, zegt Loek Kramer, Partner Automotive bij KPMG in Nederland.
Dit is duidelijk geschreven uit commercieel oogpunt: KPMG wil door fabrikanten en grote dealerbedrijven ingehuurd worden om die “transitie te begeleiden” en met name om die investeringen in “digitale krantenervaring” bij hen te laten doen.
Maar we weten nu al dat de toeloop naar het autodelen tegenvalt. Er zal vast veel veranderen, maar de mensen niet zo snel als in de hoofden van de adviseurs.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Ongeveer hetzelfde dacht ik ook toen ik het las. De schoorsteen van KPMG moet natuurlijk ook roken, dus dan zou ik het plaatje ook wel zo schetsen.
En of de huidige veranderingen zo revolutionair zijn, waag ik te betwijfelen. De verschuiving van klantcontact van fysiek naar digitaal is al tien jaar aan de gang, maar begint nu ook in de autosector door te dringen. Al denk ik wel dat er hier een verschil zit tussen leaserijders en particulieren. Een leaserijder heeft z’n auto maar een beperkt aantal jaar, terwijl een particulier er meestal langer mee doet, dus die zal uitgebreider geïnformeerd willen worden.
Wat mij irriteert is dat elektrisch rijden wordt voorgesteld als de grootste revolutie sinds de uitvinding van het wiel, terwijl het veranderen van de krachtbron en verder weinig wijzigingen aan het concept helemaal niet zo revolutionair is, volgens mij. Er werd immers ruim honderd jaar geleden al geëxperimenteerd met elektrische auto’s. Dit opinie-artikel dat recent in Trouw stond, geeft wat mij betreft aan hoe auto’s echt duurzaam zouden kunnen zijn en niet schijnduurzaam.
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008
- AX 1.1 spot 5 deurs
*schop*.
Het is zover..nog twee maanden en dan zijn de opgezegde dealercontracten werkelijk een feit.
In de afgelopen tijd zijn er, door de diverse Stellantis merkimportschappen, nieuwe contracten met de businesspartners waarmee men graag door wilt afgesloten (de grotere dealerholdings) maar welke dealers zijn nu nog over uit het oorspronkelijke PSA landschap die nog (voor de buitenwereld althans) een keuze hebben te maken?
Hebben jullie daar zicht op, in je omgeving?
Is je eigen, ooit, vertrouwde dealer al opgeslokt of stapt deze nog over naar een erkend reparateurschap en/of aansluiting bij een organisatie als PCA?
Hier in mijn woonomgeving is de transitie naar Broekhuis al afgerond.
In de regio van waar ik vandaan kom is er een familie met de chevron als eigendom en bij de andere is de Leeuw en de Blitz verdeeld tussen broer en zus, waarbij er nog een vreemde eend in de bijt zit als een Koreaans merk.
Ben benieuwd welke kant dat opvalt, verwacht dat broer en zus de buit krijgen vanuit Stellantis.
Kom al jaren niet meer bij de merkdealer ze presteren niet beter dan de vakman die nog passie heeft voor een product. En met garantie via de citroen dealer (organisatie) kan ik alleen maar spreken over grove teleurstellingen.
Hoe het een en ander in de toekomst gaat lopen weet ik niet, wel zal ik eerst gaan kijken wat iets is en ermee willen rijden zomaar iets kopen via het internet daar geloof ik niet in.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Durashift schreef:*
In de regio van waar ik vandaan kom is er een familie met de chevron als eigendom en bij de andere is de Leeuw en de Blitz verdeeld tussen broer en zus, waarbij er nog een vreemde eend in de bijt zit als een Koreaans merk.
Ben benieuwd welke kant dat opvalt, verwacht dat broer en zus de buit krijgen vanuit Stellantis.
Wat een onwijs vaag verhaal man..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste