Dag allen,
Onze Cactus moest naar de garage voor een onderhoud, een distributieriem, en een stofhoes die kapot was. Vandaag zou hij klaar zijn, maar na het vervangen van de distributieriem en de olie+filter, startte de auto niet meer en bleef het oliefilter kurkdroog. Na onderzoek bleek dat de oliepomp niet meer rondpompt, een kapotte klep in deze pomp is hier de oorzaak van zo blijkt. Deze zou volgens de mecanicien kapot gevlogen zijn tijdens het rijden, pas wanneer de oliedruk wegvalt door bv een oliewissel, zoals in dit geval, merkt men op dat de pomp kapot is. Ik viel bijna achterover van de te betalen kosten, de motor moet er compleet uit, net als de versnellingsbak… Kostenplaatje 2700 euro. Heel zuur natuurlijk, garantie hebben we niet, de auto is 4 jaar oud en aangekocht bij een handelaar die hem zelf had opgekocht bij een Citroën dealer, omdat de handelaar zelf onderhoud heeft uitgevoerd vervalt de fabrieksgarantie. Zonde van het geld, ik vind dit geen normale bedragen en problemen voor zo’n jonge auto, voor mij nooit meer een Citroen, rijd al jaren rond met TDI’s van VAG en één HDI van Peugeot, nooit zulke waanzinnige kosten gehad als met deze Citroën.
Grt, Jefrey
Citroën C4 Cactus VTI 82 2017
Skoda Superb 1.6 TDI 2014
Jefrey:
Je uit je frustratie, begrijpelijk, maar om over een oplossing te praten.
Afhankelijk van het aantal kilometers zou je toch een vraag naar garantie bij Citroen moeten plaatsen met een gedeeltelijke tegemoetkoming. Je moet er namelijk van uit mogen gaan dat zo’n pomp lang meegaat ( tenzij je de auto al heel veel kilometers gemaakt heeft), dat heeft meer met product aansprakelijkheid als met garantie te maken: Je hebt recht op een deugdelijk product, zelfs als 4e eigenaar.
Daarnaast zit er een oliepomp in met variable opbrengst, die is gecompliceerder dan een simpele , dat wel, maar het verhaal dat je dat pas merkt als je hem opnieuw start vindt ik heel vreemd. Dat de oliedruk dan wegvalt bij een oliewissel begrijp ik ook niet, en dat die klep nou net kapot gegaan is toen je naar de garage reed en niet eerder, dat lijkt me redelijk onwaarschijnlijk.
To err is human, not to err is divine.
Dank @Citroensmzg
De auto heeft 110.000 km, wat ik zelf niet bijzonder veel vind, maar misschien denken zij daar anders over? Morgen moet ik gaan praten met de garage, ik ga dan inderdaad die tegemoetkoming vragen. Dat verhaal vond ik ook vaag, ik begrijp wel wat van mechanica, maar niet voldoende om hun babbel te ondermijnen, maar ik zal dit zeker morgen ook aan hen voorleggen, dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, het zou moeten lukken, wij hebben in die 10.000 km dat we er met gereden hebben ook nooit wat gemerkt aan de auto, wat het eens zo bizar maakt.
U bent in elk geval Hartelijk bedankt voor uw antwoord, ik kom hier morgen op terug om te laten weten hoe de gesprekken verlopen zijn.
Citroën C4 Cactus VTI 82 2017
Skoda Superb 1.6 TDI 2014
Die 110.000 lijkt me inderdaad weinig.
Nog een paar punten voor de discussie:
1. Je brengt een auto in prima staat naar de garage en dan gaat die ineens kapot ????
2. Als de garage zo snel een diagnose kan maken dan is het blijkbaar een bekend probleem ? Dan is het dus zeker een verborgen gebrek !
3. Als het probleem bekend is, waarom zijn er dan geen voorzorgen genomen bij het olie verversen. Ik zou zoiets pas durven beweren als ik de oliepomp er uit heb gehaald, tenzij…. het dus een bekend probleem is.
Ik zou het “vrij zwaar aanzetten”, dat is tegenwoordig de enige manier die blijkbaar werkt.
Ik zou niet ingaan op een technisch discussie, daarvoor mis je de expertise en kennis van het specifiek model, dat blijft een welles nietes.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Nogmaals dank! Hier kan ik wat mee, ik sla het op op mijn telefoon en gebruik het als ik het nodig heb! Wat ik stilaan wel vrees en verwacht.
Dank u !
Citroën C4 Cactus VTI 82 2017
Skoda Superb 1.6 TDI 2014
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@citroensmgzz: Ik ken dit motortype niet, maar kan het zijn dat het oliefilter verkeerd gemonteerd is of een onjuiste procedure gevolgd? (Dat gebeurde nogal eens bij DSsen!)
Ik vind dit zo toevallig dat het ongeloofwaardig is en er dus maar een menkement verzonnen wordt.
Is de betreffende garage een citroen dealer?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi Jan!
Jazeker dit is een officieel PSA dealer, wel hoofdzakelijk Peugeot maar dat is toch hetzelfde. Dat zou helemaal schitterend zijn en gaan ze natuurlijk nooit toegeven.
Grt Jefrey
Citroën C4 Cactus VTI 82 2017
Skoda Superb 1.6 TDI 2014
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zal voor je duimen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dankjewel!
Citroën C4 Cactus VTI 82 2017
Skoda Superb 1.6 TDI 2014
Gaat dit over een 3 cilinder motor ZONDER turbo? Ja toch?
Handgeschakelde versnellingsbak?
Waarom moest de distributieriem vervangen worden?
@Groove
Ja correct, een 3 cylinder 1.2 vti 82 pk, zonder turbo en manuele 5 bak. De riem moest vervangen worden vanwege de interval en hij vertoonde lichte slijtage, nog geen rafels, maar wel het begin van deze bekende ziekte bij deze riemen. Deze is preventief vervangen hierdoor.
Citroën C4 Cactus VTI 82 2017
Skoda Superb 1.6 TDI 2014
De distributieriem die in de olie draait wordt vervangen als deze te breed geworden is..
Wat betreft hetgeen die “mecanicien” jou verteld heeft; volgens mij pure onzin!!
Om de een of andere reden beginnen de distributieriemen op de gladde kant haarscheurtjes te vertonen, waardoor de distributieriem meer en meer olie opneemt en daardoor te breed wordt. Met als gevolg dat deze liefst zo spoedig mogelijk wordt vervangen.
Komt daar nog eens bij dat de distributieriem vervolgens kleine vezels begint af te geven waardoor het zeefje onderaan de oliepomp begint te verstoppen. In sommige gevallen is het zeefje zodanig verstopt geraakt dat het zeefje losgetrokken wordt en bijna in de oliepomp wordt gezogen.
Dit was volgens mij bij jou het geval met als gevolg dat ze de oliepomp hebben moeten vervangen. En daarvoor moet idd de motor eruit en wordt hij best ondersteboven gedraaid.
Bij een 3 cilinder zonder turbo kun je als je een beetje handig bent eigenlijk de versnellingsbak laten zitten..
Ik vermoed dus dat je totaal geen kans hebt op garantie omdat er gewoon geen onderhoudsfacturen kunnen voorgelegd worden van een erkende dealer.
Ze zijn inmiddels echt extreem streng geworden wat betreft garantie uitbetaling i.v.m. die distributieriemen, waardoor erkende dealers soms zelf moeten opdraaien voor de kosten…
Groove schreef:De distributieriem die in de olie draait wordt vervangen als deze te breed geworden is..
Wat betreft hetgeen die “mecanicien” jou verteld heeft; volgens mij pure onzin!!
Is wel een speciaal tooltje voor ….. , zou best waar kunnen zijn…
Daar is idd een speciaal tooltje voor!
Persoonlijk denk ik dat het toch te maken moet hebben met de kwaliteit van de benzine die men tankt..
Want zelfs de vernieuwde versie van de distributieriemen (met gladde rug) lijkt meer en meer problemen te geven en dan hebben de meeste van deze gevallen amper 60.000 km op de teller…
Mijn advies bij 3 cilinder motoren zonder turbo een onderhoudsinterval van 10.000 km en bij 3 cilinder motoren met turbo maximum 15.000 km en liever ook elke 10.000 km! En bij elk onderhoud de distributieriem controleren qua breedte en vooral ook de rug controleren met een lamp op haarscheurtjes!! Want dit is soms moeilijk te zien door lichtinval etc.