23 van de 32
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6 12v Exclusive van Lucas: Nieuwe veerschotels in aantocht.
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 oktober 2021 05:34 PM
  [ # 331 ]

Inderdaad, ik bedoel daarmee koelvloeistof.
Met name bij de C5 PH1 was dat een issue, die had nog een sensor om het kvs-niveau te meten. Via die sensor ging vaak kvs door de draden naar de elektronica, met storingen tot gevolg.
Bij latere versies is die sensor weggelaten, naar ik veronderstel om díe reden.

En bij de Xantia T1 was dat contactslot onder bemeten. Al na korte tijd kon dat problemen geven, ik heb dat aan den lijve ondervonden bij mijn TCT die toen net 3 jaar oud was,
Maar da’s een iets ander probleem dan stekkers en/of bedrading.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 24 oktober 2021 06:00 PM
  [ # 332 ]

Ik heb ook ooit problemen gehad met het contactslot, maar 15 jaar geleden kon je nog op sleutelnummer een nieuw contactslot bestellen, dat heb ik toen gedaan. Kostte wat, maar altijd liever een echte oplossing dan een workaround.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 oktober 2021 06:37 PM
  [ # 333 ]
JW schreef:

Inderdaad, ik bedoel daarmee koelvloeistof.
Met name bij de C5 PH1 was dat een issue, die had nog een sensor om het kvs-niveau te meten. Via die sensor ging vaak kvs door de draden naar de elektronica, met storingen tot gevolg.

Dat komt wel vaker voor, ook wel eens bij een C4 Picasso gehoord meen ik.

KVS (temp)sensor gaat lekken en de KVS trekt door de hele draadboom.
De hele kabelboom moet dan vervangen worden, dash eruit etc, etc.

Kostbare grap onder garantie voor een lullige sensor van een paar tientjes.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 24 oktober 2021 07:10 PM
  [ # 334 ]
JW schreef:

En bij de Xantia T1 was dat contactslot onder bemeten.
Maar da’s een iets ander probleem dan stekkers en/of bedrading.

Inderdaad. Als ik Lucas beluister vermoed ik dat het XM contactslotprobleem wel overeenkomsten zal hebben met dat van de Xantia. Daar was het overbelasting omdat de volle stroomsterkte van de verlichting door het contactslot werd geschakeld. En dan is een workaround met een relais helaas niet meer origineel, maar wel te verkiezen, lijkt mij.

Adri

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 oktober 2021 08:37 PM
  [ # 335 ]

Kleine correctie: het was niet de volle stroom van de verlichting die er doorheen ging, maar die van de ventilator en de achterruitverwarming.
Het probleem was op zich nog niet eens die dikke stroom, maar meer de vonkvorming die optrad als je het contact afschakelde terwijl die dikke stroom er door liep.
Dat geeft forse spanningen (U=L.di/dt) en dat zorgt dan voor het inbranden van de contacten.
Daardoor ontstaat een overgangsweerstand, met als gevolg oververhitting van de contacten die op een kwaad moment dan geen stroom meer doorlaten.

De oplossing was een “blusdiode” over de contacten zetten, of er een dik relais achter zetten dat de stroom overneemt.
Voor die tweede oplossing is veelal gekozen.

Bij de T2 zijn die functies gescheiden, daar nam een relais dat meteen over en hoefde het contactslot die stroom niet meer te voeren en af te schakelen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 januari 2022 06:04 PM
  [ # 336 ]

Ik heb niet zo veel gepost de laatste weken van 2021, maar dat betekent niet dat er niets is gebeurd. Al moet ik wel toegeven dat nu er niet zo’n noodzaak is om aan de XM te sleutelen ik er ook niet zo’n zin meer in heb.

De ontgrendeling van de motorkapontgrendeling was dus lam. Na wat zoeken bleek de kabel uit het koppelstuk onder het LHM-vat te zijn geschoten. Weer vastklikken en het werkt weer als vanouds.

Als je het LHM-vat er uit hebt om daar bij te kunnen, is de baksteun ook mooi toegankelijk. Omdat die nog origineel was en de motorsteunen eerder ook niet al te best bleken besloot ik deze ook maar te vervangen.

De motor even ondersteund met krik en een blokje hout en dan kan de oude steun er zo uit:

Hier kun je zien dat er al wel wat scheuren en slijtagesporen aanwezig zijn:

Oud en nieuw naast elkaar, de oude was behoorlijk ingezakt:

De nieuwe baksteun op zijn plek, nog zonder de rubber afdekkap.

En dan is natuurlijk interessant om te weten of dit verschil brengt. Ik had het niet verwacht, maar het verschil is enorm. Het flinke kantelen van motor en bak bij een lastwissel was al minder geworden door vervangen van de motorsteunen, maar is nu nagenoeg verdwenen.

Het was ook al bijna weer een jaar geleden dat ik voor de APK was geweest. Inmiddels waren er een aantal dashboardlampjes kapot dus besloten die maar te vervangen. Altijd een wat irritant klusje bij een serie 2, maar het is niet anders. Er moet best veel los om het tellerpaneel te kunnen demonteren.

Daarnaast het tapijt aan de bestuurderskant maar even gereinigd met de extractor. Dat kon geen kwaad en de stoel was er toch uit dus je kunt er dan lekker bij. Het knapt er wel van op.

En als dan alles weer in elkaar zit met het door Q&K opnieuw beklede stuur ziet het er weer heel aardig uit.

23 december ben ik voor de APK naar Oldenhage geweest en hij is weer goedgekeurd. Tot 28 januari 2023 mag ik dus weer legaal rijden. Dat lijkt nu nog heel ver weg, maar het afgelopen jaar is ook voorbij gevlogen.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 januari 2022 06:25 PM
  [ # 337 ]

Er is wel een ‘storing’ aan de XM waar ik niet echt mee vooruit kom. Bij gas los, met name tussen de 60 en 80 kilometer per uur voel je nogal een kantelpunt ergens in de aandrijflijn. Ik heb gevoeld en zie dat er veel speling op het differentieel zit. Dat is wel vervelend, want dat zit natuurlijk in de verder nog goed schakelende automaat.

Als je naar deze video kijkt lijkt uitwisselen van het differentieel niet onmogelijk.


De vraag is natuurlijk op welk specifieke onderdeel de speling uiteindelijk blijkt te zitten. Zoeken van een goede complete bak lijkt vooralsnog de beste optie. Ze liggen niet meer voor het oprapen, maar zijn nog wel te vinden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 januari 2022 06:32 PM
  [ # 338 ]

Meestal is het niet zo dat er op 1 onderdeel speling zit maar worden de klachten veroorzaakt door de optelsom van spelingen op diverse onderdelen. In het diff alleen al heb je 4 punten waar speling kan ontstaan bv.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 januari 2022 07:58 PM
  [ # 339 ]

Zelfs al zou je alleen het differentieel wisselen dan zou ik mij al zorgen maken over voorspanning van de lagers van het differentieel en de conditie van het tandwiel op de secundaire as dat je in die video ook ziet.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3697
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 januari 2022 09:21 PM
  [ # 340 ]

Al gedacht aan speling op de vertanding van de steekassen in de bak ?
En zoals Waterman zegt: Als het door slijtage is dan heb je overal een beetje speling. Goedkoper om een andere 4HP18 te zoeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 januari 2022 09:40 PM
  [ # 341 ]

Je bedoelt de spiebanen van de aandrijfassen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3697
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 januari 2022 10:30 PM
  [ # 342 ]

Ja. Dat voelt hetzelfde aan als speling op het differentieel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 januari 2022 07:09 AM
  [ # 343 ]

Als dat iets is dat voorkomt is het zeker de moeite waard om te inspecteren. De korte as is een revisie as, de lange nog de originele.

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 02 januari 2022 11:33 AM
  [ # 344 ]

Lucas,

Probleem met die motorsteunen is dat ze slecht verkrijgbaar zijn. Rechterzijde voor mijn 2.5TD kan ik niet meer vinden.
De versnellingsbaksteun is bij mij ook nieuw

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 23 januari 2022 07:22 PM
  [ # 345 ]

De andere motorsteunen heb ik allemaal al vervangen het afgelopen jaar dus voorlopig ben ik weer onder de pannen.

Ik ben de injectoren maar eens gaan reinigen, een mooie gelegenheid om ook alle nog originele brandstofslangen in de motorruimte te vervangen. 1 Injector sproeide bijna niet, na reinigen weer met een prima beeld. Ik wacht nog op nieuwe filtertjes, dan kunnen ze er weer in. Wat je hier op de tweede en derde foto’s ziet zijn de gedemonteerde injectoren voor reiniging. We hebben ze eerst even al pulserend doorgespoten met remmenreiniger. Daarna zijn ze ook weer al pulserend in het ultrasoonbad geweest.





Verder beginnen de lagers van de magneetkoppeling op de aircopomp steeds onheilspellender te ratelen. Een mooie gelegenheid om een nieuwe pomp te monteren, want die is lek op het achterdeksel.

En als je dan toch bezig bent meteen maar de waterpomp, thermostaat, multiriem met spanrolletje en o-ringen van de waterbuizen vervangen. Zo blijf je bezig…....

Profiel  
 
 
23 van de 32
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook