beste allemaaal,
wij hebben 2 berlingo’s 1 uit 2004 1 uit 2006 probleem : de ene start prima met koud weer, de 2e erg slecht(die uit 2006)
dit is alleen als het kouder dan 6 graden is?
na 5\6 keer voorgloeien, wil het wel lukken, alleen staat dan de hele buurt in de blauwe rook.
zodra het wat warmer wordt, start de auto sputterend wel, met wel wat rook, maar niet erg veel.
iemand enig idee?
mvg en hopende opgoede tips,
frank:cheese:
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik zou beginnen met de gloeibougies te controleren
hi Jaaps,
als die niet goed zouden zijn, dan start de auto helemaal niet, of gaat op minder pitten draaien.
er moet iets anders aan de hand zijn, bijkoud weer strat de autobijna niet, bij warm(er) weer wel.
kleppen stellen, nieuwe zwaardere startmotor, oid.
alhoewel de vraagblijft, koud en warmer weer. het is gewoon vreemd/
maar we nemen eea. zeker mee, de auto staat op de nominatie om de garage in te gaan.
mvg
frank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Kun je eerst aangeven welke motoren de beide Berlingo’s hebben ?! Ook gereden kilometers bij voorkeur !
Een diesel kan prima starten zonder voor te gloeien, hij start dan wat moeilijker, precies wat jij hebt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
.lol,
het gaat er niet om wat voor motoren erin zitten, noch het aantal km doen terzake, feit is,dat de auto niet wil starten met koud weer, en met warm(er) weer wel….
maar goed de motor is een 1.9km stand 4 ton..
mvg
frank
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gewoon kleppen stellen, zie ook https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/233187/#1996354
En bij dit blok is dat met vulplaatjes.
En de km-stand is in deze wel degelijk relevant.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En de opmerking van Fastfred is ook relevant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zeker.
En ook het motortype, in dit geval is de oorzaak compressieverlies door niet meer (volledig) sluitende kleppen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Uit de reactie begrijp ik dat het hier een 1.9(T)D betreft, die moet echt wel voorgloeien alvorens te kunnen/mogen starten.
Bij een HDi is dat niet het geval.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, het is de topicstarter die ons vertelt dat het motortype niet relevant is.
Bij gloeibougies is het niet per se zo dat ze het doen of niet.
Ze kunnen ook een te grote weerstand hebben, zonder dat die oneindig is.
Het kan ook nog het voorgloeirelais zijn. Ik zou dus als eerste meten of er wel spanning op de gloeibougies komt en zo ja, allemaal losmaken van de voeding en de weerstand meten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ok, uitleg:
indien er iets met de motor zou zijn, dan start deze helemaal niet of slecht zoals in mijn geval,, dus b.v de gloei stiften, compressie, kleppen, noem het maar op.. echter bij warm weer, geen enkel probleem niks nade noppes ook gewoon voorgloeien en lopen, nu is het koud(der) en de auto start gewoon erg slecht, maar wordt het weer warmer, geen enkel probleem, dus daarmee sluit ik een echt motor probleem uit.
de km stand van de auto heeft niets met starten te maken, ook niet welke motor erin zet, het is een probleem waar ik mijn vingen nog niet op kan leggen,,,
het relais kan het dan ook niet zijn, het heeft iets met het weer te maken, koud\warm als het heeft gevroren, dan start hij slecht, is het b.v 8 graden buiten, hop lopen,,,,
de reacties zijn meegenomen, echter ik rij al jaren Citroen, en weet een beetje van de auto’s af motorisch gezien, dit heb ik nog niet eerder gehad,
mvg
frank
Eerder schreef je:
zodra het wat warmer wordt, start de auto sputterend wel, met wel wat rook, maar niet erg veel.
Dat is in tegenspraak met wat je nu schrijft.
En ja, up to you.
Als je alles weet van dit soort motoren, waarom kom je dan hier om ernaar te vragen?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
deepfreeze schreef:de km stand van de auto heeft niets met starten te maken, ook niet welke motor erin zit
Frank, dat is jouw mening, maar geloof mij, op dit forum zit meer ervaring en kennis dan jij ooit in jouw hele leven zal kunnen vergaren.
Dus als je hier geholpen wilt worden, geef dan gewoon antwoord op de gestelde vragen, ook al zijn die in jouw ogen niet relevant.
Waarvan akte.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Tja, Frank, je hebt blijkbaar duidelijk geen verstand van deze motoren, wat niemand je verwijt, maar zelf weet je dat kennelijk niet ! Van mij mag je het zelf oplossen.
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De laatste 3 reacties waren ook mijn gedachten….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.