1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Audio install Xsara Coupe
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 09 april 2006 05:52 PM

Hallo allemaal,

na de meeting van gister ben ik nogal geinspireerd voor wat betreft een wat beter geluid in de auto. Momenteel heb ik er een af fabriek philips radio in zitten met alleen voorin de standaard boxen. Het geluid is niet vreselijk slecht, maar toch zou het van mij wel wat mooier mogen…
Ik heb zelf zo goed als geen verstand van audio.
Ik heb al wat rond gekeken op internet en ben iig al tot de conclusie gekomen dat er een gigantisch aanbod is. Zowel voor boxen als voor headunits. Van huis uit hebben we hier altijd veel pioneer in de auto’s gehad en dat is altijd perfect bevallen…
Ik ben er inmiddels achter dat er voorin 17 cm speakers gaan zonder problemen en achterin 13 cm. Daar heb ik meteen een vraag bij, is het zinvol om ook een setje achterin te zetten? Of is dit echt volkomen nutteloos?
Dan de keuze 2 of 3 weg. Zelf zou ik voor 3 weg gaan, of is dit geen verstandige keuze? Mijns inziens houdt je de verschillende toongebieden beter gescheiden…
Wie heeft er ervaring/tips voor mij?
Ik had al een setje gezien van pioneer voor een voor mij redelijke prijs. Ik moet nl ivm het student zijn ook nog een beetje rekening houden met het budget:

voorin:

achterin:

Headunit:

Mijn doelstelling is dus een zuiverder geluid dat ook met een hoger volume nog netjes klinkt. Muziekstijl: redelijk divers maar toch voornamelijk rock. Ik ben absoluut niet van de hardcore of dat soort dingen…

Ik kan dit volledige setje kopen voor 325 euro kopen en dat is dan ook ongeveer mijn maximale budget.

Ik wacht af wat jullie mening is!

Zovast bedankt, Xsara_Coupe

Profiel  

beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

Gepost: 09 april 2006 07:24 PM
  [ # 1 ]

goedkoper

Ik zou een mooie cd speler zoeken op Marktplaats, doe ik ook altijd.
Voor minder dan 100 euro koop je een nauwelijks gebruikte uit een veel duurdere prijsklasse.

Als je wilt, ik heb nog 17 cm speakers liggen, inbouw, Pioneer 80 watt 17cm
Voor achterin heb ik nog Philipsjes liggen 40 watt 13 cm.

Mag je bij elkaar hebben voor 25 euro

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 09 april 2006 07:25 PM
  [ # 2 ]

Speakers achterin heeft naar mijn idee wel zin.
Zeker omdat je speaker vlak bij je stoel staat…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 09 april 2006 07:32 PM
  [ # 3 ]
Simpele Ziel schreef:

Speakers achterin heeft naar mijn idee wel zin.
Zeker omdat je speaker vlak bij je stoel staat…

Sluit me aan bij SZ…heb de Fader altijd op -2 staan, zodat de voorste speakers niet overheersend zijn.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 april 2006 08:21 PM
  [ # 4 ]

Welk type zijn die boxen die je in de aanbieding hebt?

Ik neig zelf altijd naar de aankoop van nieuwe spullen. Dan weet ik zeker wat ik koop en heb ik ook nog garantie als iets niet goed blijkt te zijn.
Heb net nog even mn auto open gehad en voorin blijken boxen te zitten waar achterop alleen staat: 1017 00
Achter zit niets behalve kabelvoorbereiding. Weet iemand het vermogen van deze standaard boxen?

De huidige headunit is een: philips RC 659. Deze versterkt 4x35 Watt.
Is het voor goed geluid noodzakelijk deze te vervangen? Ik heb er dus echt geen verstand van. Ik heb dus ook geen idee wat de consequentie is van het laten zitten van de huidige headunit en het plaatsen van vier nieuwe boxen…

Xsara_Coupe

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 09 april 2006 08:30 PM
  [ # 5 ]
Xsara_Coupe schreef:

Welk type zijn die boxen die je in de aanbieding hebt?

Ik neig zelf altijd naar de aankoop van nieuwe spullen.

Nou….die aanbieding zou ik zeker niet laten lopen.
Al zouden er zelfs maar 2 goed van zijn, ben je toch goedkoper uit, vooral v.w.b. die Pioneers. Wink

De huidige headunit is een: philips RC 659. Deze versterkt 4x35 Watt.
Is het voor goed geluid noodzakelijk deze te vervangen? Ik heb er dus echt geen verstand van. Ik heb dus ook geen idee wat de consequentie is van het laten zitten van de huidige headunit en het plaatsen van vier nieuwe boxen…

Xsara_Coupe

Philips maakt over het algemeen prima autoradio (CD) spelers, weet ik uit ervaring. Cool
Dus als hij nog goed is (alle 4 uitgangen het nog goed doen) zou ik eerst die speakers (nieuw of 2e hands) erin zetten….dan kijken wat je er van vindt….en daarna pas (evt) een nieuwe kopen.

Tenzij je natuurlijk ook *BoemBoem* in de auto wilt (extra versterker, bassbox en zo)...dan geef ik je graag over aan de jongeren hier, die daar meer ervaring mee hebben. Surprisedops:  Wink

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 09 april 2006 08:35 PM
  [ # 6 ]

je moet wel erg uitkijken dat je er geen rotzooi van maak met verschillende merken en geluiden wordt de muziek vaak niet mooier op Wink

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 april 2006 08:35 PM
  [ # 7 ]

Het hoeft helemaal geen boemboem te zijn hoor!
Ik wil gewoon mooi zuiver geluid in mn auto. Mijn eerste stap zou dan ook zijn het kopen van nieuwe boxen. Bevalt het dan nog niet, dan kan die headunit altijd nog!
Versterkers en bassboxen moet ik niet aan denken en al helemaal niet aan de inbouw dr van Laughing
Toch wil ik graag nog even het type van de pioneers weten. Ik kwam net op zolder namelijk ook nog twee pioneers van mn vader tegen.

Weet iemand of het kwaad kan om voorin twee 40 Watt boxen aan te sluiten op mn 4x35 Watt radio?

Xsara_Coupe

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 09 april 2006 08:54 PM
  [ # 8 ]
Xsara_Coupe schreef:

Weet iemand of het kwaad kan om voorin twee 40 Watt boxen aan te sluiten op mn 4x35 Watt radio?

Zolang het vermogen van de speakers maar meer is als het uitgangsvermogen van de radio (versterker)....kan het geen kwaad.

Als tenminste het vermogen van de speakers klopt….ze willen nogal eens overdrijven qua aantal watt’s. Rolling Eyes

Profiel  

janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 09 april 2006 08:54 PM
  [ # 9 ]

Voor een gewoon mooi geluid heb ik het als volgt gedaan.
Ik heb voorin 2 speakers van pioneer zitten. Achterin de hoedenplank 2 3-weg speakers van Boschmann. (niet duur, maar wel goed!) En een versterker en een subwoofertje. Dat subwoofertje is niet alleen voor boemboem (daar word hij nml niet voor gebruikt) maar gewoon voor een iets mooier geluid. Zonder is het ook al mooi, maar het verschil hoor je wel! Zeker bij bepaalde soorten muziek is het een heel groot verschil.
Ik heb ook alles low-budget gedaan.
Kijk eens voor leuke aanbiedingen op http://www.rondevries.nl.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 april 2006 09:37 PM
  [ # 10 ]
Bram schreef:
Xsara_Coupe schreef:

Zolang het vermogen van de speakers maar meer is als het uitgangsvermogen van de radio (versterker)....kan het geen kwaad.

Als tenminste het vermogen van de speakers klopt….ze willen nogal eens overdrijven qua aantal watt’s. Rolling Eyes

Dus de combo die ik in de startpost aangaf is al niet mogelijk? Confused
Want das 50 Watt RMS voor en achter 35 Watt RMS. Dat zou dus betekenen dat de radio maximaal 35 Watt zou mogen zijn. Dit is met de huidige radio nog wel het geval, maar een toekomstige radio is dan haast niet te vinden. Een beetje radio met MP3 speler komt overal al op 4x50Watt.
Is hier een oplossing voor?

Xsara_Coupe

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 09 april 2006 09:54 PM
  [ # 11 ]

Is eigenlijk een veel gemaakte fout die bram hier aanhaalt:

Zolang je speakers meer kunnen hebben dan je headunit/versterker kun je ze nooit opblazen, dat is waar…
Maar voor diegen die graag luid muziek luistert is het weer af te raden.
Op het moment dat je HU/versterker namelijk vol open staat treedt er zogenaamde clipping op.

www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/page1.html

Hiermee beschadig je je speakers en je versterker….

Ik zelf ben helemaal fannaat van Kenwood, het verschil merk je direct.
De kenwood klinkt veel zuiverder dan de JVC die ik nu heb. Ook is het prettig dat kenwood 4*54 watt HU heeft in tegenstelling tot het meest voorkomende 4*45watt.

Ik moet zeggen dat het in de Kadett F van mijn moeder een wereld van verschil is ondanks dat daar nog steeds de fabriek’s speakers in zitten…

Verder heb ik net al Bram altijd de fader iets naar achteren staan zodat je meer surround sound hebt….

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 april 2006 10:02 PM
  [ # 12 ]

Blijft mijn vraag, is deze combo mogelijk?
Zou ik bijvoorbeeld voor het voorbeeld bij pioneer blijven, dan kan ik wel een setje kopen dat boven de 50 watt komt, maar dan moet ik van 3-weg naar 2-weg. Is dit een duidelijk verschil? Nogmaals, het gaat mij meer om kwaliteit dan om volume.
Blaas je een 35 Watt RMS box bv snel op met een 50 Watt versterker?

Dan het merk, hoe staat kenwood in verhouding tot pioneer wat kwaliteit betreft?
Ik ben na wat nadenken van plan nu eerst de boxen te vervangen en later pas de HU. Heb bijvoorbeeld ook een leuke JVC gezien met daarop een USB aansluiting, maar wederom 4x50 Watt…

En beschadig ik nu mn speakers al als ik voorin de 50 Watt exemplaren achter mn huidige 4x35 Watt radio zet…

Zo’n radio is toch wel heel wat complexer dan gedacht… Confused

Xsara_Coupe

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 09 april 2006 10:03 PM
  [ # 13 ]

Ik zei er dan ook bij, SZ…ALS de vermogens-opgaaf van de speakers klopt. Cool
Ze zijn me er soms iets TE enthousiast over, die fabricanten…..*150 watt* alsof het niks is. Rolling Eyes

Overigens….tip :

http://www.kijkshop.nl/index.asp?strPageType=categoriepagina&intHoofdGroepID=251&intSubGroepID=270&intProductgroepID=528

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 april 2006 10:06 PM
  [ # 14 ]

Die 150 Watt is meestal niet RMS. Wil je aan de 150 Watt RMS komen, dan moet je toch wel een flinke investering gaan doen…

Xsara_Coupe

Profiel  

beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

Gepost: 09 april 2006 10:09 PM
  [ # 15 ]

Ik zal zo even kijken wat voor type Pioneer het is, maarre…...ik heb veel ingebouwd in mijn leven (nu 44 jaar), en een unit van 4*35 watt kan prima zijn, icm met de juiste speakers, die Philips 40 watt die ik heb zijn goed voor achterin, gewoon helder geluid met weinig bass.
De pioneers 17 cm zijn meer woofers, dus geen 3weg, maar goed in het helder en uitstekend in de bass, en dat heb je echt nodig om bij harder spelen een mooie donkere bass te krijgen die niet doorslaat.
Zoals gezegd, ik geef je zo even het type.
25 euro is echt erg weinig hoor, normaal ben je zo’n 100 euro kwijt voor 4 speakers.
Zelf heb ik wat meer geluid, een radio/cd unit met 4*55 watt en een Caliber Evolution versterker van 2 * 360 watt, aangevuld met een Subwooferkist met 2 subwoofers van 800 watt. Maar dat kun je altijd nog doen. Ik zou eerst eens proberen met andere speakers wat er verbeterd.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook