Allereerst: iedereen een mooi, gezond en pecharm jaar gewenst.
Ik maak wat dat betreft een slechte start. Mijn C4 Picasso (2009) heeft weer eens kuren. De eerste keer bleek het een ABS sensor te zijn die de alarmbellen deed rinkelen, de tweede keer was de selectiehendel de oorzaak.
Dit keer geeft het scherm aan “storing handrem”, en daarna storing versnellingsbak, emissiesysteem, remsysteem, ABS, enz. Van alles en nog wat dus. De automatische 6-bak schakelt niet automatisch, wel met flipper, maar niet verder dan de 3e versnelling (noodloop). De parkeerem komt niet automatisch los bij wegrijden en slaat niet automatisch vast bij motor afzetten. De snelheidsmeter laat geen cijfers zien, maar slechts twee streepjes.
Het uitlezen van de computer door de garage levert geen bruikbare resultaten op. Volgende week gaat de auto daar weer naartoe voor een nader onderzoek.
Maar nu mijn vraag. Op dit forum kom ik regelmatig tegen dat het resetten van de BSI mogelijk een oplossing kan zijn voor allerlei problemen. Hoe dat in zijn werk gaat is goed beschreven en in een engelstalig youtube-filmpje goed te volgen. Maar ik lees ook op het forum dat zo’n reset hetzelfde effect heeft als even de accu losmaken. Dat laatste heeft bij mij in ieder geval geen enkel effect gehad. Bovendien zouden er risico’s verbonden zijn aan een dergelijke reset (welke?). Is het dan wel zo handig om de BSI te resetten. Wordt het daardoor niet lastiger voor de garage om de daadwerkelijke oorzaak te vinden?
Wie oh wie?
Half december startte mijn c4GP niet. Storing elec. handrem was de mededeling.
Volgens de handleiding kan je de elec. handrem dan vrij zetten met een tooltje. Nou dus niet.
ANWB gebeld, was er gelukkig binnen 10 minuten, (mag ook wel eens gezegd worden), tooltje geprobeerd dus ook niet.
Accu zo goed als leeg. Opgestart, er bleven nog div. storingslampjes branden zoals EMS, enz.
100 km. gereden en daarna na starten waren ook die lampjes uit.
Volgende dag nieuwe accu laten plaatsen. (oude was 7 jaar en echt op). Geen last meer.
In de garage zag ik wel dat ze voor loskoppelen van de accu een externe powerbron aansloten zodat de auto onder spanning bleef.
Heeft waarschijnlijk allemaal niets met jouw problemen te maken, maar misschien een tip voor anderen.
Veel succes met jouw auto.
Groetje Jan.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Deze storing had ik ook, een draadbreuk in een abs sensor kabel, net voor de brandstoftank, reed op de snelweg door een plas, het had gehoosd, ineens gaat alles aan, het water had het laatste zetje gegeven.
Waar de breuk veel voorkomt is achter de accu, de draden zijn gedraaid en gaan schuren, op een gegeven moment krijg je een breuk.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Storing in een ABS sensor of bekabeling daarvan geeft foutmeldingen in ESP, ABS, snelheidsaanduiding en waarschijnlijk ook elektrische handrem, vanwege het feit dat er gedacht wordt dat de snelheid nul is.
Signaal van ABS sensoren wordt namelijk gebruikt om de snelheid te bepalen en te berekenen.
Maar, de bijkomende emissiestoring heeft daar niets mee te maken. Misschien de accu zoals Rene al opperde?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1285
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Allemaal gissen, begin eens met uitlezen en doormeten van de accu. Dan kun je in ieder geval al zaken uitsluiten en kijken wat er met elkaar in verband staat.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
In mei 2021 heb ik een nieuwe accu geplaatst. Die heeft ook altijd goed zijn lading vastgehouden. Starten is nog steeds geen probleem. Dus de accu zal het niet zijn, denk ik. Maar mijn kernvraag is eigenlijk of bij dit soort klachten het zinvol kan zijn de BSI te resetten en of ik zo’n reset veilig kan uitvoeren zonder dat ik daarmee het risiko loop dat de hele boel (verder) ontregeld raakt, met als gevolg dat nader onderzoek wordt bemoeilijkt. Verder vraag ik mij af of hetzelfde effect wordt bereikt door de accupool even los te maken of wordt daarmee iets anders gereset?
Is er niemand die wat meer kan vertellen over het resetten van de BSI? Kan ik veilig de instructie op het youtube-filmpje volgen en geeft dat een kans op het opheffen van de gemelde storingen?
2cvMaarten schreef:Allemaal gissen, begin eens met uitlezen en doormeten van de accu. Dan kun je in ieder geval al zaken uitsluiten en kijken wat er met elkaar in verband staat.
Ik kan niet anders dan dit volmondig onderschrijven.
Begin dáármee, en ga niet zomaar allerlei acties ondernemen waarvan de uitkomst ongewis is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor